1 obserwujący
8 notek
1530 odsłon
232 odsłony

F222 Baden-Württemberg: najnowsza fregata Deutsche Marine

Wykop Skomentuj5


30 kwietnia w bazie morskiej w Wilhelmshaven, przedstawiciele Federalnego Biura ds. Wyposażenia, Technologii Informacyjnych i Eksploatacji Bundeswehry (BAAINBw) podpisali akt przejęcia od konsorcjum ARGE F125 prototypowej fregaty typu 125 Baden-Württemberg (F222). Jest to równoznaczne z rozpoczęciem prób zdawczo-odbiorczych okrętu przed jego wcieleniem do służby planowanym na 17 czerwca tego roku.

Fregaty typu 125 zastąpią wycofywane obecnie ze składu Deutsche Marine fregaty typu 122 Bremen. W porównaniu jednak do okrętów tej klasy, typ 125 stanowi nową jakość wśród dotychczasowych fregat znajdujących się na wyposażeniu zarówno niemieckiej jak i innych flotach NATO. Poza podstawowymi zadaniami bojowymi, głównym zadaniem fregat 125 będzie bowiem prowadzenie misji pokojowych i stabilizacyjnych (peacekeeping i peacemaking). Do zadań okrętów dodano współdziałanie z siłami specjalnymi oraz możliwość atakowania celów lądowych. Uwagę zwraca także bardzo wysoki stopień ich automatyzacji, a także wyposażenie pozwalające F125 na nieprzerwane operowanie z dala od macierzystej bazy na okres do dwóch lat.

Z chwilą przejęcia fregaty F222 Baden-Württemberg przez BAAINBw (odpowiednik polskiego Inspektoratu Uzbrojenia i Departamentu Polityki Zbrojeniowej) kolejne siedem tygodni poświęcone będzie próbom morskim z udziałem przedstawicieli Deutsche Marine i firm grupy ARGE F125 (thyssenkrupp Marine Systems i Friedrich Lürssen Werft oraz ich podwykonawcy). W tym czasie sprawdzone będą systemy pokładowe okrętu, jego uzbrojenie, a pokładowy system IT zostanie podłączony do sieci łączności i wymiany danych niemieckich sił zbrojnych.

Deutsche Marine jako pierwsza flota europejska zdecydowała się na zmówienie tzw. fregat ekspedycyjnych dedykowanych prowadzeniu działań zapobiegania kryzysom i umacniania pokoju. Koncepcja budowy okrętów o takim przeznaczeniu zmaterializowała się podpisaniem w dniu 26 czerwca 2007 roku kontraktu z ARGE F125 na budowę czterech okrętów typu F125, a wartość umowy określono na 2,6 mld euro. Prototyp okrętu miał trafić do niemieckiej floty w 2017 roku, jednakże BAAINBw wprowadził niespodziewanie zmiany do wstępnych wymagań operacyjnych, co skutkowało podpisaniem w 2009r aneksu do umowy głównej. Wprowadzenie poprawek do projektu zajęło konsorcjum 15 miesięcy, toteż stępkę pod F222 Baden-Württemberg położono dopiero 2 listopada 2011 roku. Już w trakcie prób zdawczo-odbiorczych okrętu w morzu w 2016r. wykryto jednak usterki, których usunięcie pochłonęło kolejne miesiące. Polską prasę branżową obiegły w tym czasie zdjęcia F222 Baden-Württemberg z widocznym przechyłem okrętu na prawą burtę, co okazało się być jedynie skutkiem błędu w systemie balastowania okrętu. Usunięcie przyczyn tego przechyłu nie stanowiło wyzwania dla stoczni, podobnie jak szybko uporano się z usterkami w systemie uzdatniania wody, schładzania zapasów, czy w funkcjonowaniu radaru. Dużo więcej czasu poświęcono natomiast skonfigurowaniu na nowo oprogramowania wysoce skomputeryzowanych i zautomatyzowanych systemów pokładowych fregaty. Wiele dodatkowych miesięcy zajęło stoczniowcom opanowanie i dopracowanie sposobu skutecznego nanoszenia na podzespoły okrętowe rewolucyjnej w swej dziedzinie izolacji przeciwpożarowej, jak również skutecznej metody nakładania ekologicznej farby antyporostowej mogącej skutecznie chronić podwodną część kadłuba w trakcie wielomiesięcznych działań okrętu na morzu.

Przy budowie fregat typu 125 zastosowano wiele innych nowatorskich rozwiązań, jak chociażby wzmocnienie konstrukcji kadłuba zwiększającą odporność udarową okrętu. Jednakże masowość i skala zastosowania nowych rozwiązań doprowadziły w tym przypadku do opóźnienia realizacji projektu i podniesienia kosztów jednostkowych okrętu do ok. 800 mln euro. Zebrane doświadczenia będą jednak procentowały w przyszłości przy konstruowaniu i budowie kolejnych okrętów, których beneficjentem może być np. Polska przy realizacji projektu „Miecznik”.

Zastosowanie wszystkich tych nowatorskich rozwiązań jest szczególnie zrozumiałe w przypadku fregat typu 125 u których podstaw projektowych leżał wymóg ich „intensywnej eksploatacji”, czyli nieprzerwanego operowania na akwenach oddalonych od macierzystej bazy na okres do 2 lat. W tym celu, na każdą z F125 przypadają dwie etatowe, zmieniające się rotacyjnie, 126-osobowe załogi. Jednostka wyposażona jest ponadto w system napędowy typu CODLAG, umożliwia przejście fregaty w rejon działań przy użyciu turbiny z prędkością maks. do 26w., ale w rejonie działań okręt będzie operował głównie w oparciu o napęd  elektryczny. To wydłuża okres między remontowy i związaną z tym konieczność wejścia okrętu do stoczni na wielomiesięczny remont. Wydłużeniu czasu operowania okrętu z dala od macierzystej bazy sprzyja także wysoki stopień automatyzacji systemów pokładowych, co pozwoliło na zredukowanie stanu etatowego załogi, a w połączeniu z dużą wypornością okrętu pozwoliło jednocześnie na podniesienie komfortu życia i służby na jego pokładzie.

Wykop Skomentuj5
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale