kierdel kierdel
1399
BLOG

Czym jest Wszechświat?

kierdel kierdel Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 68


Niedawno zaproszono mnie, żebym wygłosił wykład popularnonaukowy. Temat-rzeka: „Jaki jest Wszechświat?” Ponieważ w audytorium miały być też osoby, które na co dzień nie interesują się takimi sprawami, chciałem ogólnie przedstawić nie tylko różne zasiedlające Wszechświat obiekty, ale i skalę odległości między nimi. Postanowiłem skorzystać ze znanego porównania.

Wyobraźmy sobie, że możemy zmniejszyć Słońce do wielkości piłki futbolowej (średnica 20 cm) i w taki sam sposób zmienić wszystkie rozmiary i odległości. Umieśćmy teraz naszą piłkę-Słońce na środku Stadionu Narodowego w Warszawie. Ziemia (pyłek o średnicy 2 mm) znajdzie się wówczas w odległości około 20 metrów od piłki, a najdalsza planeta – Neptun – ponad 600 metrów od niej. Jeszcze dalej, i to znacznie, będziemy mieć asteroidy z Pasa Kuipera oraz komety.

Na wykładzie zadałem pytanie: jak państwo myślą, gdzie po takim przeskalowaniu trafi najbliższa gwiazda (czyli piłka)? Obiecałem, że w nagrodę za poprawną odpowiedź postawię kawę albo piwo (do wyboru). Mój portfel jednak nie ucierpi, bowiem nikt takowej odpowiedzi nie udzielił. A jaka ona jest? Prawie 6000 kilometrów od Warszawy, czyli np. gdzieś w Indiach

Podobna pustka panuje w mikroskali. Atomy mają rozmiary rzędu 10-10 (jednej dziesięciomiliardowej) metra, ale dobrze ponad 99,9 procenta ich masy skupione jest w jądrach, które są jeszcze 10 tysięcy razy mniejsze.

Gdyby więc kogoś poproszono, aby w dwóch słowach opisał, czym jest Wszechświat, powinien powiedzieć: przerażającą pustką!

kierdel
O mnie kierdel

Sześć praw kierdela o dyskusjach w internecie Gdy rozum śpi, budzą się wyzwiska. Trollem się nie jest; trollem się bywa. Im mniej argumentów na poparcie jakiejś tezy, tym bardziej jest ona „oczywista”. Obiektywny tekst to taki, którego wymowa jest zgodna z własnymi poglądami. Dyskusja jest tym bardziej zawzięta, im mniej istotny jest jej temat. Trzecie prawo dynamiki Newtona w ujęciu salonowym: każdy sensowny tekst wywołuje bezsensowny krytycyzm, a stopień bezsensowności krytyki jest równy stopniowi sensowności tekstu. Tymon & Transistors - D.O.B. (feat. Jacek Lachowicz)

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie