Co chcecie oglądać w TVP? pyta Janka Jankowska, szefowa rady programowej. No to odpowiadam: Polska ma być żyzną glebą dla twórczych umysłów a telewizja publiczna powinna temu slużyć. Czyli stwarzać PUBLICZNOŚĆ DLA WYBITNYCH JEDNOSTEK, ponieważ to ludzie wybitni, nikt inny, powodują rozwój umysłowy i społeczny.
Publiczność dla talentów w Polsce została w wielkim stopniu zniszczona podczas okupacji i odtworzona w zdeformowanej postaci za komunizmu i postkomunizmu. Dlatego misjaTVP polega na wzmacnianiu publiczności zdolnej docenić wybitne osiągnięcia twórczych jednostek, w tym współczesnych nam geniuszy, według kryteriów wolnego społeczeństwa.
Główne zadanieTVP to wspomaganie rozwoju cywilizacyjnego Polski przez wpajanie szacunku i podziwu dla wybitnych osiągnięć umysłowych. Na tym polega ogólna misja telewizji publicznej. Drugim z kolei zadaniem jest stabilizowanie społeczeństwa przez propagowanie trwałych wartości, jak rodzina, służba społeczna, szacunek dla wiedzy i zasług. Natomiast rozrywka, czyli rozluźnienie umysłu i zużywanie wolnego czasu widzów stanowi trzeciorzędny cel misyjny. Wbrew pozorom jest to także misja, ponieważ ludzie napięci i znudzeni wpadają na niebezpieczne pomysły, które mogą zagrażać głównemu zadaniu, czyli rozwojowi kraju. Misją jest to, co służy rozwojowi.
Rozrywka i zabijanie wolnego czasu stanowi natomiast pierwszorzędne zadanie telewizji komercyjnych, nawet jeśli zagraża zdrowemu rozwojowi jednostek i społeczeństwa, które dobrowolnie podejmują destrukcyjne decyzje. Na tym polega rynkowa demokracja kultury: wolność także do autodestrukcji w głupocie i złym smaku.
Rozwój cywilizacyjny następuje za sprawą wynalazców, uczonych, artystów i twórczych przedsiębiorców. Potrzebują oni publiczności, która potrafi ich ocenić. Publiczność wynalazców i przedsiębiorców stanowi rynek, który sprawdza wartość ich idei przez zakup. Szacunek społeczny jest dla nich rzeczą wtórną, chociaż cenną. Za to uczeni i artyści potrzebują ludzi wyrobionych na tyle, aby potrafili wchłonąć ich idee, ocenić je i docenić, czyli uszanować tworców. Tacy ludzie stanowią najważniejszą widownię telewizji publicznej. Bez nich talenty zwiędną jak życie na pustyni. Bez tych talentów skarleje także Polska, stając się dla Unii Europejskiej źródłem sily roboczej.
Wyrobiona umysłowo publiczność została w wielkiej mierze zniszczona podczas okupacji niemieckiej i w pierwszych latach wprowadzania komunizmu. Następnie została odtworzona przez władze komunistyczne, ale w zdeformowanym kształcie. Deformacja polega na spadku poziomu wykształcenia elit: krajowej i lokalnych, zepsuciu dobrego smaku, wpajaniu służalstwa wobec partii komunistycznej, umysłowego konformizmu oraz wymuszaniu zgody na niesuwerenność kraju. Stąd wynikają zadania misyjne telewizji publicznej wolnej Polski:
- wpajanie szacunku dla wykształcenia i wysokiej kultury
- poprawa smaku prywatnego i publicznego
- propaganda postaw obywatelskich służących demokracji
- zachęta do kreatywności
- pobudzanie patriotyzmu polskiego, w ramach Unii Europejskiej
Telewizja publiczna ma więc być narzędziem społecznej przebudowy Polski na kraj wolnych, twórczych ludzi i suwerenny w Unii. Partnerem TVP i pośrednikiem w takiej przebudowie są liderzy opinii lokalnej i krajowej. Oni stanowią publiczność twórczych umysłów i przekaźnik ich idei w zasięgu swego wpływu.
Badanie praktyczne takiej lepszej publiczności podejmuje nowy dział socjologii „kapitał kulturowy”. Opracowanie metod jakościowego pomiaru publiczności, a nie tylko jej liczby, pozwoli ocenić i docenić misyjną rolę Telewizji Polskiej S.A.
Jestem marzycielem. Wrzucam do obiegu publicznego te swoje pomysły jak list rozbitka wrzucony w butelce do morza. Czy jakiś mądry prezydent Polski, premier rządu, marszałek Sejmu kiedyś to wyłowi?
W TVP Kultura występuję w talk show o ideach "Tanie Dranie: Kłopotowski/Moroz komentują świat. Poniedziałki ok. 22.00
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka