Kontestator Kontestator
990
BLOG

Deforma oświaty p. Zalewskiej

Kontestator Kontestator Edukacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 17

Z zawodu jestem informatykiem a jednocześnie właścicielem firmy informatycznej. W 2002 roku (15 lat minęło!) podjęliśmy dość nowatorski temat programu do druku świadectw szkolnych wraz z pełną sprawozdawczością dot. wyników nauczania. Przypominało to z początku przełajowy bieg z przeszkodami, gdyż kuratoria oświaty w swej świadomości ciągle były jeszcze na etapie świadectw wystawianych ręcznie. Zdarzały się przypadki, że kuratoria kwestionowały wydruki komputerowe na giloszach, a gdy już się przyzwyczaili, to bywało i tak, że pewna nadgorliwa pani kurator (litościwie nie napiszę, z jakiej była miejscowości) liczyła kropki na wzorze i na komputerowym wydruku i przypadku niezgodności chociażby o jedną kropkę kwestionowała legalność takiego świadectwa. Wszystko to przeżyliśmy, a nasz program się rozbudowywał i zyskiwał coraz liczniejszą rzeszę klientów. Daliśmy radę (choć przyznaję, że bywało ciężko) wszystkim dotychczasowym reformom: gimnazjum z 2009 roku, szkoły podstawowej z 2010 roku, kolejnej gimnazjum z 2012 r. Przyzwyczailiśmy się nawet do tego, że MEN ogłaszał swoje pomysły i publikował nowe wzory świadectw za pięć dwunasta, czyli w maju. Taki już los informatyków.

No i doczekaliśmy się kolejnej „reformy”, tym razem w wykonaniu p. minister Zalewskiej. Nie zamierzam wdawać się w dyskusję, czy likwidacja gimnazjów jest zasadna, czy nie, czy układ 6 klas SP + 3 klasy Gim jest lepszy czy gorszy od 8 klas SP. Dla nas istotne jest, czy dany projekt da się oprogramować, czy jest logiczny i spójny. Zaczęliśmy więc studiować opublikowane już przepisy MEN, aby móc z wolna przygotowywać się do wprowadzania zmian w naszym programie. Na razie oczywiście bez wgłębiania się w temat przyszłych wzorów świadectw, bo te – zgodnie z tradycją – pojawią się na przełomie maja i czerwca przyszłego roku.

I jaki nam wyszedł wniosek po wnikliwym przestudiowaniu tychże przepisów? Da się go streścić w dwóch słowach: TOTALNY CHAOS. Służę przykładami:

  1. Rozporządzenie MEN z 18 stycznia b.r. stanowiło, że uczniowie klas 6 SP będą otrzymywać (wbrew zapowiedziom o 8-klasowej szkole podstawowej) nowe świadectwo ukończenia szkoły, z odpowiednim znakiem graficznym PRK I (Polska Rama Kwalifikacji). Pomijam fakt, że dopiero 6 czerwca ministerstwo pani Zalewskiej raczyło ogłosić, że uczniowie klas szóstych będą jednak otrzymywać świadectwo promocyjne do klasy VII. Istotne jest to, że w nowym wzorze ukończenia SP (na szczęście już nieaktualnym), zamieszczono spis przedmiotów wg ramowego planu nauczania sprzed reformy 2010 r. !
  2. Opublikowany 28 marca ramowy plan nauczania dla SP na lata od 2017 zawiera np. takie kwiatki:
    W klasach VII – VIII przewiduje naukę drugiego języka nowożytnego. Następnie specyfikuje przypadki, kiedy uczeń nie uczęszcza na te zajęcia:
    Nie dotyczy uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim uczęszczających do szkoły podstawowej specjalnej, oddziału specjalnego w szkole podstawowej ogólnodostępnej, szkoły podstawowej ogólnodostępnej, oddziału integracyjnego w szkole podstawowej ogólnodostępnej lub szkoły podstawowej integracyjnej, przy czym na wniosek rodzica lub pełnoletniego ucznia uczeń ten może uczyć się drugiego języka obcego nowożytnego. Jeżeli uczeń nie uczy się drugiego języka obcego nowożytnego, uczęszcza na zajęcia z techniki”.
    Super! Problem jest jednak taki, że zajęć z techniki nie ma w klasach VII-VIII, więc rodzi się pytanie, gdzie taki uczeń ma chodzić na zajęcia z techniki?
  3. MEN zadecydowało, że już od obecnego roku szkolnego świadectwa ukończenia będą obligatoryjnie oznaczone symbolem PRK. Tak więc odwołane świadectwo ukończenia SP miało symbol PRK I, świadectwo ukończenia gimnazjum ma symbol PRK II, świadectwa maturalne wydawane przez OKE PRK IV, ale oczywiście „zapomniano” o nowym wzorze świadectwa ukończenia liceum ogólnokształcącego, które winno mieć symbol PRK III.

Itd., itp. Aby nikt nie posądził nas o złośliwość, wszystkie nasze uwagi i wątpliwości zgłaszaliśmy systematycznie na stronie MEN i – jak łatwo się domyślić – pozostały bez odpowiedzi i konsekwencji.

Nasi klienci dopytują się, czy przewidujemy w przyszłym roku aktualizację programu, uwzględniającą wszelkie pomysły pani Zalewskiej.

Na razie odpowiadamy, że KLAUZULA SUMIENIA nie pozwala nam uczestniczyć w takim bałaganie i prawdopodobnie zakończymy działalność na tym polu.

 

 

Kontestator
O mnie Kontestator

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo