Pisałem przed południem, że Donald Tusk nie powinien się dziwić w maju 2011 opóźnieniami na budowie stadionu Arena Bałtycka w Gdańsku. Raport NIK z lipca 2010 informował go bowiem o możliwości takich opóźnień. Raport ten wskazywał nawet winnego tych opóźnień, Radę Ministrów, której przewodniczy premier RP Donald Tusk.
Tusk zdziwi się jeszcze niejedną rzeczą, która dotyczy polskich przygotowań do Euro2012...
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku miała zrealizować przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej budowę drogi S-7 z Gdańska do Elbląga. Realizację tego zadania kontrolerzy Najwyższej Izby Kontroli ujęli w swojej informacji z lipca 2010 lapidarnie:
- Obwodnica Południowa Gdańska. Program budowy dróg krajowych na lata 2008 – 2012. Data rozpoczęcia robót budowlanych 15.10.2009. Zaawansowanie rzeczowe 0 procent. Upływ czasu inwestycyjnego: 45,8 procent.
W przełożeniu na język zrozumiały oznacza to, że droga S-7 pomiędzy Gdańskiem i Elblągiem nie zostanie zrealizowana przed Euro 2012.
Dalej: budowa Trasy Sucharskiego, czyli 9 kilometrów najistotniejszego fragmentu obwodnicy wewnętrznej Gdańska. Nie ma możliwości zrealizowania przed 2012 r.
Nie ma szans na zakończenie w terminie Trasy Słowackiego. Chodzi o odcinek Port Lotniczy – Obwodnica Trójmiasta – Stadion Arena Bałtycka. Jeśli wszystko dobrze pójdzie, mieszkańcy Trójmiasta przejadą tą Trasą w 2015 roku.
Bardzo poważnie zagrożony jest Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej. Zakłada on modernizację istniejącej infrastruktury tramwajowej dla połączeń pomiędzy głównymi punktami przesiadkowymi Euro2012. To samo dotyczy budowy Trasy W-Z na odcinku Kartuska – Otomińska.
Pod wielkim znakiem zapytania stoi usprawnienie ruchu miejskiego w obszarze centralnym Trójmiasta, gdzie ma być zastosowany Zintegrowany System Zarządzania Ruchem. Wymaga to usprawnienia lub przebudowy 170 skrzyżowań. Nikt nie może dziś dać żadnych gwarancji, że system ten zadziała w trakcie mistrzostw.
Wreszcie węzeł integracyjny Gdańsk Śródmieście obejmujący przebudowę węzła Śródmieście wraz z wiaduktem Biskupia Górka. Raport NIK każe zapomnieć, że zadanie zostanie zrealizowane przed rozpoczęciem Euro2012.
Pod znakiem zapytania stoi kompleksowa przebudowa dworca Gdynia Główna. Chodzi o projekt modernizacji zabytkowego dworca. Zadanie zostało ujęte w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z 29 grudnia 2009 r. w sprawie wykazu przedsięwzięć priorytetowych w ramach programu Euro2012. W okresie kontroli NIK (2010 r. ) nie opracowano nawet projektu budowlanego dla tego przedsięwzięcia. Mgliście zakładano, że pozwolenie na użytkowanie dworca po przebudowie będzie możliwe do uzyskania w I kwartale 2012.
Odnotowano znaczne opóźnienia w harmonogramie i drastycznie ograniczono zakres budowy nowego terminalu pasażerskiego w Porcie Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. W poszukiwaniu oszczędności, zmniejszono powierzchnię terminala T2 o 12.000 m2, zmieniono konstrukcję dachu, ograniczono system taśmociągów bagażowych, zlikwidowano zagospodarowanie, II piętra oraz niektóre windy i ruchome schody.
Co dzieje się na innych arenach Euro2012? Raport NIK opisuje punkt po punkcie stan zaawansowania prac nad przygotowaniem tej imprezy w poszczególnych miejscowościach: Warszaw, Poznań, Wrocław...
I wiadomość dla premiera Donalda Tuska: Gdańsk nie wypada w tym raporcie najgorzej...
Inne tematy w dziale Polityka