Zostaw za sobą piękna ślady...
Szczęście to codzienne odczuwanie własnego wolnego istnienia
137 obserwujących
1484 notki
1133k odsłony
1529 odsłon

Preparaty witaminowe B complex oraz trochę rad na temat zakupu leków

Wykop Skomentuj12

(post nie jest w żaden sposób sponsorowany i wyraża tylko moją opinię)

Na rynku farmaceutycznym w Polsce jest wiele firm oferujących leki i tzw. suplementy (diety) a ich mnogość przyprawia nieraz o zawrót głowy. Polacy wydają na nie bodajże najwięcej w Europie a firmy farmaceutyczne osiągają chyba najwyższy wskaźnik rentowności, co widać codziennie w telewizji, gdzie reklam różnych specyfików jest ogrom a to kosztuje bardzo dużo. 

Nie łudźmy się. Firmy nie prowadzą działalności charytatywnej a za te reklamy płacimy my wszyscy, konsumenci, bowiem do jednostkowych kosztów produktu wliczane są też wydatki promocyjne a to musi skutkować wyższymi cenami dla odbiorców.  

Ale wcale nie musimy kupować tak drogo. Są firmy uczciwie, które nie ograbiają nas z naszych pieniędzy a same - produkując generyki – zadowalają się rozsądną dla siebie i konsumenta marżą. 

Tak jest np. w przypadku witamin z grupy B, które tworzą tzw. witaminę B compleks zawierającą niemal wszystkie witaminy z grupy B, przy czym na rynku z reguły występują bez witaminy B12, którą należy kupować oddzielne. Stąd wypływa wniosek, że należy szukać takiego complexu, który tą witaminę zawiera. 

Ceny też są bardzo różne i są wahnięcia nawet kilkuset procentowe: od ceny poniżej 4 zł (np. firmy Colfarm z Mielca - zawiera witaminę B12, 60 tabletek po jednej dziennie) aż do niemal 50 zł. Kupując complex witamin z grupy B zawsze winniśmy prosić farmaceutę, aby wybrał najtańszy specyfik wraz z witaminą B12. Ja używam wspomnianego compexu, który kosztuje poniżej 4 złotych i starcza to aż na dwa miesiące kuracji witaminowej a każda tabletka wystarcza, aby pokryć 100% dziennego zapotrzebowania na te witaminy. 

Jak wspomniałem comlexy witamin B z witaminą B12 zawierają: niacynę (B3), kwas pantotenowy (B5), ryboflawinę (B2), witaminę B6, tiaminę (B1), kwas foliowy (B9), biotynę, witaminę B12. 

Witaminy z grupy B są niezbędne dla organizmu. Witamina B6, niacyna, tiamina, biotyna biorą udział w prawidłowym przebiegu funkcji psychicznych oraz funkcjonowaniu układy nerwowego. Dodatkowo witamina B6 pomaga w prawidłowej produkcji czerwonych krwinek, zmniejsza zmęczenie oraz pozytywnie wpływa na układ odpornościowy organizmu (też kwas foliowy i witamina B12). Do zmniejszenia zmęczenia niezbędne też są: niacyna, witamina B5, B2, kwas foliowy i B12. Witaminy B1 i B2 oraz w mniejszym stopniu B12 służą też wątrobie i trzustce, np. w przypadkach choroby tych organów lub w przypadku zatruć alkoholowych (chorobie alkoholowej) i wysokim stężeniu enzymów wątrobowych: ASPAT i ALAT. 

Brak witamin z grupy B przynosi wiele szkód [za 1]. 

Braki witaminy B1 skutkują zaburzeniami koncentracji, sennością, obniżeniem nastroju i uczuciem zmęczenia. Mogą również powodować zaburzenia pracy serca. Niedobór sprzyja również uszkodzeniu osłonek mielinowych neuronów. Jest to o tyle niebezpieczne, że skrajny brak tiaminy może powodować chorobę beri-beri, która objawia się zaburzeniami psychicznymi, zmianami skórnymi, obrzękami, brakiem łaknienia, a także zanikowi mięśni. 

Brak witaminy B2 może powodować nieprzyjemne zmiany skórne, ale również poważne choroby, takie jak rak przełyku. Gdy zaobserwujemy zmiany w obrębie jamy ustnej, pękanie kątów ust (zajady), łuszczenie skóry, a także wypadanie włosów to być może cierpimy na niedobór witaminy B2. Jednak to nie wszystko, deficyt ryboflawiny skutkuje także zaburzeniami wzrostu, drażliwością, bólami głowy, a nawet spadkiem zdolności intelektualnych. 

Niedobór niacyny może powodować pelagrę, która jeszcze na początku XX wieku była chorobą śmiertelną. Szczególnie narażone są na nią osoby cierpiące na chorobę alkoholową. Ponadto braki witaminy PP sprzyja osłabieniu mięśni, łuszczeniu się skóry, zmęczeniu, osłabieniu sił psychicznych, a w przypadku ciężkiej awitaminozy może doprowadzić do otępienia i paraliżu. 

Niedobór natomiast witaminy B9 (kwasu foliowego) może doprowadzić do poronienia, rozszczepienia kręgosłupa, przepukliny oponowo-rdzeniowej, a także anencefalii (nieuleczalnego uszkodzenia płodu). Oprócz tego awitaminoza może być przyczyną dolegliwości pokarmowych i niedokrwistości u dorosłych. Konsekwencjami niedoboru witaminy B9 mogą być, podobnie jak w przypadku witaminy B1 i B2, rozdrażnienie, zmiany nastroju, trudności z koncentracją oraz zmiany skórne. 

Witamina B12 jest często nazywana „czerwoną witaminą”, ponieważ uczestniczy w wytwarzaniu czerwonych krwinek w szpiku kostnym. Jej niedobór zwykle skutkuje pojawieniem się anemii złośliwej. Witamina B12 bierze udział również w syntezie neuroprzekaźnika serotoniny oraz metabolizmie tłuszczów, białek i węglowodanów. Braki tej witaminy powoduje nieodwracalne uszkodzenia układu nerwowego, zmiany zwyrodnieniowe rdzenia kręgowego i nerwów obwodowych. Najnowsze badania dowodzą, że jej deficyt zwiększa ryzyko udaru i zawału. Uważa się, że niedobór witaminy B12 występuje przede wszystkim u wegetarian i wegan, jednak bardzo często zdarza się to w przypadku osób jedzących mięso. 

Wykop Skomentuj12
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Rozmaitości