Stanowisko KSN NSZZ "Solidarność"
w sprawie lektur szkolnych
Krajowa Sekcja Nauki z niepokojem obserwuje ewolucję kanonu lektur szkolnych.
Znikają z wykazu lektur pozycje autorów kojarzących się z postawami patriotycznymi i współtworzących kulturowy rdzeń polskiej wspólnoty narodowej. Z programu gimnazjalnego wyrugowano w ostatnich latach dzieła Stefana Żeromskiego, wiersze wojenne Krzysztofa Kamila Baczyńskiego a nawet Pana Tadeusza Adama Mickiewicza. Pojawiły się natomiast lektury, które przynależą do tego, co dawniej określano mianem literatury pensjonarskiej. Z drugiej strony w programie liceum pojawiają się autorzy hermetyczni, trudni do zrozumieniu bez znajomości kontekstu społecznego i kulturowego przedwojnia - Bruno Schulz i Witold Gombrowicz. Nie odbieramy wielkości Gombrowiczowi – ale czy Ferdydurke będzie zrozumiała dla uczniów nie znających Trylogii i Krzyżaków?
Wzywamy Minister Edukacji Narodowej Krystynę Szumilas do takiej rewizji programów nauczania języka polskiego, gimnazjalnych i licealnych, która spełni społeczne oczekiwania. Zadaniem polskiej szkoły jest – zdaniem KSN NSZZ „Solidarność” - wykształcenie obywateli związanych poczuciem wspólnoty narodowej, świadomych polskiej tradycji i polskiej kultury.
Przewodniczący KSN NSZZ „Solidarność”
prof. Edward Malec