Blog
Kultura Liberalna - Z centrum widać najwięcej
Kultura Liberalna
Kultura Liberalna www.kulturaliberalna.pl
42 obserwujących 1093 notki 603103 odsłony
Kultura Liberalna, 2 lipca 2017 r.

[Kolej Dużych Prędkości] Bilet za 300 zł?

144 1 0 A A A
Dyskusja o Kolei Dużych Prędkości całkowicie pomija koszty tego przedsięwzięcia. Skąd wziąć 50 mld złotych na ich budowę? Przemilcza się też koszty po stronie klientów. Kto kupi bilet za 300 zł, żeby jechać godzinę krócej?

Nie pojmuję, dlaczego Kolej Dużych Prędkości ma pędzić na trasach Poznań–Warszawa, Kraków–Katowice–Warszawa, kiedy podróż pendolino trwa na tych trasach – o ile nie są w remoncie – 2 godziny? I za jakie pieniądze?

Taki pociąg nie mógłby jechać po tradycyjnych torach, bo doganiałyby nie tylko pociągi towarowe, lecz także pendolino. Trzeba byłoby zbudować dla nich odrębne linie. Dyrektywa UE nakazuje rozdzielenie działalności przewozowej od zarządzania infrastrukturą. Kto w takiej sytuacji miałby zarządzać liniami KDP? PKP PLK, która zarządza liniami kolejowymi, czy też nowy zarządca infrastruktury, który pobierałby opłaty za dostęp do torów tylko od jednego przewoźnika?

Kolejna sprawa to wjazd do centrów miast. KDP musiałyby korzystać z tradycyjnych linii, gdyż budowa nowych jest praktycznie niemożliwa. Musiałyby wówczas dostosować się do ruchu na tych liniach, co spowodowałoby utratę waloru „dużej prędkości”.

I na koniec porównanie. Bilet Intercity Pendolino na trasie Gdańsk–Warszawa (322 km) kosztuje w 2 klasie od 100 złotych w obie strony. Pociąg jedzie ok. 2 godzin 40 minut. Bilet na porównywalnej trasie z Paryża do Calais (343 km) kosztuje pociągiem TGV ok. 310 zł. w obie strony. Podróż trwa 1 godzinę 40 minut. Pytanie jest następujące: czy za podróż krótszą o godzinę podróżny skłonny będzie zapłacić 3 razy więcej? Bilety na KDP w Polsce nie będą tańsze, bo jedyne niższe koszty to płace kolejarzy w Polsce. Pozostałe koszty (amortyzacja i koszty eksploatacyjne) są porównywalne.

Cały tekst na kulturaliberalna.pl

Włodzimierz Rydzkowski

profesor Uniwersytetu Gdańskiego, ekonomista, specjalista ds. ekonomiki transportu, polityki transportowej i logistyki; autor ponad 15 książek nt. transportu, od lat konsulat znaczących firm zajmujących się transportem i logistyką oraz ministerstw infrastruktury i transportu.

Skomentuj Obserwuj notkę Napisz notkę Zgłoś nadużycie
NEWSY - TOP 5

O mnie

"Kultura Liberalna" to polityczno-kulturalny tygodnik internetowy, współtworzony przez naukowców, doktorantów, artystów i dziennikarzy. Pełna wersja na stronie: www.kulturaliberalna.pl

Ostatnie notki

Najpopularniejsze notki

Ostatnie komentarze

  • @Igor Janke Uprzejmie dziękujemy! Relacja z debaty znajdzie się oczywiście na naszych...
  • @Harcownik Dziękujemy bardzo za zwrócenie uwagi na edytorską pomyłkę. Już została ona...
  • George Friedman - omówienia R. Kuźniara, J. Staniszkis, A. Rycharda Dziękujemy za...

Tematy w dziale Gospodarka