Dzień Dobry-dziś rzeczywiście dobry.Jak każdy przedwojenny warszawiak mam słabość do pojazdów szynowych.Szczęsliwie po 3 latach bez mała zobaczyłem na trasie tramwaj linii 20.
Wyjątkowość trasy tej linii polega na tym,że porusza się ona po jedynym już w Warszawie torowisku jednotorowym.W dużej mierze przedwojennym.
W prostej linii 20-tka jest sukcesorką przedwojennej linii B docierającej przez pola i łąki dzisiejszej ulicy Radiowej do osiedla Boernerowo,zbudowanego w 1932 r.Linię tę uruchomiono w 1933r.
Jako 20-tka wyruszyły wozy na trasę w 1946 r. i z małymi zmianami kursują podobną marszrutą do dziś.Jedyną większą zmiana była likwidacja torowiska tramwajowego na śladzie dzisiejszej Radiowej i przeniesienie go na ulicę Dywizjonu 303 w roku 1950.Powodem było rozpoczęcie budowy lotniska wojskowego na Bemowie.
Mijały lata,20-tka z Boernerowa,zwanego za komuny Bemowem(patron,Ignacy Boerner sanacyjnym ministrem był,co POprzednikom dzisiejszej PO z dawnej PZPR nie podobało się)śmigała przez Koło a to na Staszica(tak,była tam kiedyś petla tramwajowa),a to na plac Narutowicza,a to na Banacha,a w ostatnim momencie życia tylko na Koło.
Pierwotnie cały odcinek do pętli na Kole był jednotorowy,a tramwaje mijały się na mijankach.Mijanki były cztery-jadąc od Koła były to kolejno;Górce,Groty,Koszary i Stare Bemowo.Z tym,że mijanka Koszary zanikła w 1950 przy przenoszeniu torowiska na Dywizjonu 303.
W 1996r. ułożono drugi tor na odcinku Koło-Radiowa.Pojedynczy tor zaczynał się ok.100 metrów za skrzyzowaniem Radiowej z Dywizjonu 303.
1.09.2008 kursowanie 20-tki zawieszono z okazji budowy trasy S-8.Rządzące Warszawą platfonsiaki obiecywały ponowne otwarcie za rok.Oczywiście jak to platfonsiaki,obietnicy nie dotrzymały.Ale wpadły na pomysł aby odcinek od Radiowej do Kocjana uczynić dwutorowym.Był to znakomity pomysł na opóznienie otwarcia linii.Zamiast budowac ten drugi tor równolegle z S-8,nie robiono nic.
Za ukladanie torów wzięto się na poważnie jesienią 2010.Efektem jest likwidacja mijanek Gorce i Groty oraz budowa nowej,przy głównym wejściu do WAT(Wojskowej Akademii Technicznej) i barze Żak.Obecnie dwa tory schodzą się w jeden w krzakach za skrętem z Dywizjonu 303 w Lazurową,a przed skrzyżowaniem Lazurowej z Kocjana.Tam,gdzie kiedyś był przystanek "Spółdzielnia SPES"(pózniej Fort Blizne)
Linię otwarto dzisiaj.W ramach walki z tradycją bufeciarskie Tramwaje Warszawskie chciały zamienić 20-tkę w 13-tkę.Bufeciarski rzecznik TW Krajnow Igor sformułował byl nawet bon mot"wozimy pasażerów,a nie tradycję".
Na szczęscie od dziś jezdzi 20-tka.Dawny przystanek Fort Blizne przesunięto z krzaków Lazurowej na Dywizjonu 303,przystanek Mijanka Groty zniknął,a dawny przystanek Mijanka Górce nazywa się teraz Siodlarska.Powstał nowy-Kocjana.Jednym torem przejedziemy nastepujące przystanki;Kocjana,WAT,Archimedesa,Stare Bemowo do pętli Boernerowo.
Przy pisaniu korzystałem ze strony internetowej www.trasbus.com oraz monografii "Warszawskie Tramwaje Elektryczne 1908-2008"Wydawnictwa Komunikacji i Lączności 2008
tolerancyjny jak GW i obiektywny jak TVN.Przedwojenny warsiawiak,dawniej z Mokotowa,obecnie Bemowo.
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Gospodarka