degustacja własna.fot.lideksynubeka
degustacja własna.fot.lideksynubeka
lideksynubeka lideksynubeka
491
BLOG

Piwo z Grodziska Wielkopolskiego-ciekawe ciekawostki

lideksynubeka lideksynubeka Rozmaitości Obserwuj notkę 8

Będąc starym geszefciarzem giełdowym zmuszony jestem przeglądać serwis ekonomiczny Polskiej Agencji Prasowej celem orientacji co w trawie przecieka i celem szukania inspiracji.

17.06.2015 o godzinie 10;20 rano ukazała się depesza o wznowieniu po 22 latach produkcji piwa w browarze położonem w miejscowości Grodzisk Wielkopolski.

 

Wzruszyłem się tą informacją. Jest ona symbolem przełamania balcerowiczowskiej polityki likwidacji polskiego przemysłu. Wzruszyłem się podwójnie,gdyż bombę jasnego z pianką lubię sobie golnąć od rana,zgodnie ze starą maksymą „kto z rana sobie strzeli,ten się cały dzień weseli”

 

Totyż depeszę tę przeczytałem starannie-owoż,piwko warzono w Grodzisku Wielkopolskiem od 1301 roku i produkcja przetrwała Krzyżaków,Szwedów,rozbiory,Napoleona,kozaków,hitlerowców,Armię Czerwoną i komunistów. Dopieru były pracownik Instytutu Podstawowych Problemów Marksizmu-Leninizmu w swojej obłędnej transformacji stworzył warunki do likwidacji browaru. Obłędność tej transformacji polegała na zastępowaniu polskich produktów syntetycznymi chemicznie produktami importowanymi. Ale kolorowych opakowaniach,co nasz narodek łyknął jak murzyni paciorki.

 

Z piwem problem polegał na tym,że polskie browary, przejęte przez międzynarodowe koncerny zaczęły in gremio produkować coś,co stało się piwopodobnym produktem syntezy paru składników ,z dodatkiem spirytusu na osiągnięcie żądanego stężenia alkoholu.

 

Mnie najbardziej bolało zeszmacenie przez Heinekena marki Żywiec,produkowanej w browarze,który Habsburgowie założyli jeszcze w 1856r. Gwoli ciekawostki,była to boczna linia tej dynastii,która się całkowicie spolszczyła. Do tego stopnia,że Karol Olbracht Habsburg za służbę w Wojsku Polskim w 1939r.został przez Niemców aresztowany i przesiedział 5 lat. Torturowany,odmówił podpisania volkslisty.(to ci Europa,a schutze Joseph Tusk się na ochotnika zgłosił !.Można być przyzwoitym człowiekiem?Można)

 

Ale wracamy do piwka. Browar w Grodzisku Wlkp. dzięki Bogu się reaktywował po 21 latach,a drożdże niezbędne do produkcji lokalnego piwa jeden z pasjonatów przechowywał przez te 21 lat w e własnej lodówce!!

Bo to proszę publiki niepowtarzalne,lokalne składniki i warunki są osnową produkcji dobrych rzeczy,a nie syntetyczne składniki identyczne we wszystkich produktach takiego SAB Miller.

 

No i uwaga,według tejże depeszy PAP to owe drożdże decydują o tem,że piwko to ma zwiększony w stosunku do innych piwek poziom dwutlenku węgla. Produkt oczywiście niepasteryzowany i refermentowany. Czyli,że ono jeszcze po rozlaniu do butelki żyje i pracuje.

 

Żywo przyklasnąłem tej inicjatywie i oto dzisiejszego poranka robiąc sprawunki w Tesco zobaczyłem wystawione kartony z tym dobrem w cenie detalicznej 3,99zł za butelkę. Bezzwrotną.

Były 4 rodzaje. Wziąłem do kosza wszystkie,wsadziłem do lodówki,odczekałem godzinę i zacząłem degustację.

Na pierwszy ogień poszło” Piwo Naturalne o smaku czerwonej porzeczki”.No rewelacja,bo ma tylko 2,5% alkoholu więc można było degustować dalej. Drugie weszło”Piwo Naturalne o smaku kwiatu czarnego bzu”.Też 2,5%.O ile czerwona porzeczka kojarzy mi się z typowo polskim owocem,o którym według platformopalikocizny powinniśmy jak najszybciej zapomnieć na drodze do zostania tzw.Europejczykami,to ten czarny bez jakoś tak skojarzył mi się bardziej z szałwią na zapalenie okostnej. Ale zwiększony poziom dwutlenku węgla chyba działa jak gaz rozweselający,bo humorek rośnie,a gardziołko przepłukałem „Lekkim,pszenicznym,dymionym”. Etykieta stanowi,że ma ono 3,1% alkoholu. No,to sobie do śniadanka można popijać letnią porą. Degustację zakończyłem „Bernardyńskim”,czyli mocnym pszenicznym,dymionym. To ma z kolei 6,5% alkoholu,więc pisanie notki musi powoli dobiegać do końca.

Wszystkie przetestowane piwa są zdecydowanie inne w smaku od typowych niepasteryzowanych produktów typu Ciechan czy Lwówek. Jak doczytałem,Grodziskie jest piwem górnej fermentacji,cokolwiek by to znaczyło. Ze szkoły tylko pamiętam,że dolna fermentacja to popularne w Niemczech pilsy,a górna fermentacja to angielskie ale.

 

Muszę kończyć.W wekend ma być gorąco,a pić się chce.

 

tolerancyjny jak GW i obiektywny jak TVN.Przedwojenny warsiawiak,dawniej z Mokotowa,obecnie Bemowo.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości