4 obserwujących
19 notek
46k odsłon
  666   0

Małe sklepy dużych sieci

Promocja w jednej z sieci handlowych - fot. Rafał Momot
Promocja w jednej z sieci handlowych - fot. Rafał Momot

Przedstawiono kolejną propozycję założeń do ustawy o podatku od handlu. Zespół zajmujący się tym podatkiem w Sejmie, przedstawił w dniu wczorajszym najważniejsze założenia oraz sugestię dwóch opcji tego rozwiązania. Z informacji jakie są przekazywane przez media, wynika iż projekt w takiej formie nie wpłynie pozytywnie na rynek. 

W przedstawionych założeniach pozostawiono próg wolny w wysokości sprzedaży powyżej 18 milionów złotych rocznie, co spowoduje objęcie podatkiem wielu małych sieci – szczególnie specjalistycznych oraz dużej części sprzedawców internetowych. Wprowadzony najwyższy próg (roczna sprzedaż powyżej 2 miliardów złotych) w wysokości 1,4% obejmie też kilka polskich firm, które swoją pozycją rynkową i rozmiarami mają szansę na skuteczne konkurowanie z największymi zagranicznymi graczami na rynku. Wyjściem z tej sytuacji byłoby traktowanie franczyzy jako sieci zrzeszającej przedsiębiorców mających prawa do lokali i samodzielnie prowadzących swoje sklepy. Kryterium kapitałowe może stać się furtką dla wielu formatów tak naprawdę sklepów własnych.

Przedstawione założenia mogą wywołać przeciwny do zamierzonego efekt – uderzyć w wiele polskich firm handlowych. Zastosowanie wyższego progu wolnego, wyższych progów dla ostatniej i najwyższej skali podatku oraz traktowanie sieci ajencyjnych (sieć jest właścicielem/najemcą placówki a ajent jedynie zarządcą sklepu) jako sieci sklepów własnych a nie zrzeszeń równoprawnych i niezależnych podmiotów  pozwoli uniknąć tych niekorzystnych dla polskiej gospodarki efektów. Wprowadzenie podatku w proponowanej formie wpłynie niekorzystnie na polskich przedsiębiorców.

Lubię to! Skomentuj11 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka