W raporcie z katastrofy samolotu ATR-72 obok lotniska w Tiumeniu w 2012 roku.
Raport dostępny w języku angielskim.
https://mak-iac.org/upload/iblock/a9b/report_vp-byz_engl.pdf
>>
Rzecz w tym , że parametry zderzenia z ziemia były ostrzejsze niż w Smoleńsku a zniszczenia samolotu istotnie mniejsze;
przeżyło także 10 osób z 43 na pokładzie.
Samolot spadł tuż po starcie , a przyczyną było oblodzenie.
W pierwszym momencie , gdy czytałem raport wydawało sie że parametry zderzenia sa podobne;
w opisie lotu podano , że
The A/C collision into terrain occurred at 01:34:35 with a pitch down angle ≈11°, left bank
angle ≈55° and vertical rate of descent over 20 m/s
predkość pionowa ponad 20 m/s
w Smoleńsku było to rzędu 17-18 m/s - wiec niby podobnie...
ale że jestem dociekliwy zaczałem się przyglądać wykresom parametrów...
Okazało się, że predkośc pionowa w momencie zderzenia wynosiła 5187 stóp/minutę co daje 26,76 m/s !!
Impet uderzenia był więc istotnie większy niż w Smolensku;
Na przeżywalność i zniszczenia w wiekszym stopniu wpływa własnie prędkość pionowa, gdyż samolot uderza o podłoże i droga hamowania jest bardz, bardzo mała; w przypadku prędkosci poziomej nie jest ona tak groźna, gdyz droga hamowania może byc długa i przeciażenia wzdłużne nie sa wtedy tak duże.
Porównajmy energie kinetyczną ruchu pionowego ( gdyby samolot spadał tylko w pionie) energia rośnie proporcjonalnie do kwadratu prędkości; stąd energia kinetyczna na jednostke masy w Tiumeniu byłaby 2,2 raza większa niż w Smoleńsku !
Impet uderzenia znacznie wiekszy co widać po stanie silnika:
a to wrakowisko
Co tu jest istotne ?
- Ślad po pierwszym uderzenia kadłuba
Jeśli samolot spada w całości to zawsze daje sie zidentyfikować to pierwsze największe wgłębienie- impact point.
w Smoleńsku go nie ma...
fragmenty kadłuba przetrwały tak tak, że można drzwi otworzyć..