Prof.Artymowicz samozwańczy ekspert smoleński obwinił bezpodstawnie pilotów Tu-154 , że zamierzali wylądować wykonując przedtem niebezpieczny i niedozwolony na takim samolocie manewr tzw. szczura.
you-know-who czyli profesor Paweł Artymowicz napisał na forum Katastrofa w Smoleńsku w dniu 17.01.11, 02:34
Dzięki; jest długa lista rzeczy, które kapitan zrobił źle, oprócz samej decyzji samowolnego obniżenia sobie MDA (minimum descent altitude) do 40-50m, to najważniejszy był brak kontroli odleglości od pasa. Można, choć nie trzeba na to patrzeć tak jak ja to robię: pal już licho wszystkie inne błędy ,ale dlaczego nie sprobował zrobić to niebezpieczne podejście NAD PASEM a nie tak daleko przed nim.
Szczuryzabijają pilotów, ale najczęściej w terenie, nie kilometr od pasa; to nie był zupełnie typowy szczur, mimo że tak wyglądał.
Wg mnie, na 60m to Protasiuk zaczął stopniowo wyrównywać, redukować szybkość opadania i gdyby nie podnoszący sie teren, przestałby opadać na 40-50m.
To niesłychanie mała wysokość, jedna długość samolotu! jednak gdyby na tej wysokości znaleźli sie nad pasem lub pół kilometra przed pasem, mieliby spora szanse wylądować albo odejść; tragedia polegała na niebezpiecznym manewrze zrobionym w najgorszym do tego możliwym miejscu, daleko od pasa, nad wznoszącym się terenem - przy tej podstawie żaden pilot nie miałby dużej szansy.
Klakier Artymowicza znany propagandzista MAK nudna teoria - zajął stanowisko w tej kwestii na swoim blogu-
ale oczywiście nie skrytykował Artymowicza- nie może tego zrobić tylko napisał insynuacje pod moim adresem.
Co do manewru szczura to jest on oczywiście wykonalny -ale np. przez samoloty akrobacyjne typu np Su-26.
A tak wygląda szczur - czyli low approach landing przy nisko zalegającej mgle w praktyce:
https://www.youtube.com/watch?v=yyoL8hIEvzM
F-16 też to potrafi : tu najpierw szybko schodzi na niską wysokość, wyrównuje ( 1:17- 1:25) i schodzi do lądowania.
https://www.youtube.com/watch?v=E_1Stn79yrs
A np taki manewr przy podejściu ( ostry zakręt dość nisko nad ziemią) pasażerskim Bombardierem Q400 ( max. cieżar do lądowania 29 ton)
jest absolutnie nie do wykonywania przez Tu-154
https://www.youtube.com/watch?v=-t59TL7t1xw
F-35 low approach landing ( szczur) od 2:55
https://www.youtube.com/watch?v=1WFP2hMBo8I
albo Typhoon:
https://www.youtube.com/watch?v=om0mHcJfwQk