kemir kemir
2927
BLOG

Klątwa Pendolino

kemir kemir Transport Obserwuj temat Obserwuj notkę 92

Jak informuje m.in. portal Money.pl, aż 6 składów Pendolino zostało wycofanych z ruchu z powodu niepokojących uszkodzeń podwozia - dowiedział się "Rynek Kolejowy". Winny był poderwany podczas jazdy tłuczeń, który poważnie obił podwozia pociągów. W tej chwili pociągi są szczegółowo sprawdzane, a na trasach zastępują je inne pociągi PKP Intercity. Flagowe pociągi PKP Intercity nie mają dobrej passy. Dwa składy rozbite wcześniej i tak zdziesiątkowały flagowe składy  PKP Intercity, warte warte 400 mln euro.Pendolino są także symbolem rządów Donalda Tuska  - symbolem na zakup którego wydano 2,5 miliarda. Jeszcze w maju 2014 roku Jarosław Kaczyński ostro skrytykował zakup włoskich pociągów:

" Pytam Donalda Tuska, dlaczego po polskich torach nie mogą jeździć polskie pociągi? Dlaczego nie wspiera polskiej marki, polskich przedsiębiorców? Dlaczego nie inwestuje w polskich przedsiębiorców i polityków, dlaczego wyrzuca pieniądze w błoto? " - mówił szef PiS.

W ocenie Kaczyńskiego Pendolino - co się właśnie potwierdza - jest pociągiem, "który nie nadaje się do eksploatacji w polskich warunkach " i nie odpowiadało wymogom zawartym w umowie przetargowej. Pendolino było przedmiotem wielkiej kampanii propagandowej, w której uczestniczył osobiście ówczesny premier Donald Tusk i "minister od zegarków", czyli minister transportu Sławomir Nowak.

Warto zatem przypomnieć krótką historię włoskiego "wynalazku" w Polsce. Przetarg na zakup nowoczesnych pociągów zostaje ogłoszony 6 sierpnia 2008 roku. Do przetargu staje sześciu chętnych: CAF, francuski Alstom, Talgo, konsorcjum włoskiego Ansaldobreda i Newagu, Bombardier i Pesa oraz Siemens. Oferty otwarte zostają we wrześniu 2010 roku, czyli ponad dwa lata po rozpisaniu przetargu. Podpisanie umowy z Alstomem następuje 30 maja 2011 roku. Koszt 20 pociągów mogących osiągnąć prędkość nawet 250 km/h - ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.Już wtedy jest wiadomo, że pociągi nie pojadą po polskich torach przed Euro 2012. Wiadomo też, że Pendolino do Polski przyjedzie bez wychylnego pudła - nadwozia, które umożliwia szybsze pokonywanie zakrętów. PKP deklaruje, że tak będzie taniej i że oszczędność w czasie przejazdu między maszynami z "pudłem" i bez jest niewielka, a koszty znacząco różne. Niektórzy eksperci oceniają, że Pendolino będą jeszcze przez wiele lat kompletnie nieprzydatne, bo ani nasze tory, ani trakcja nie pozwalają na rozwinięcie tak wielkich prędkości. Pociąg będzie, więc jeździć z prędkością 160 km/h, czyli tyle samo, ile pociągi wielokrotnie tańsze.

Po jesiennych wyborach 2011 roku Cezarego Grabarczyka zastępuje Sławomir Nowak. Nowy minister jeszcze pod koniec roku deklaruje: "Szybkim pociągiem Pendolino pojedziemy z Gdańska do Warszawy w 2014 roku, To, co będziemy budowali, to koleje dużych prędkości 200-230 km/h na konwencjonalnych liniach między północą a południem Polski" - powiedział Nowak w Polskim Radiu. - "To będziemy w Polsce wprowadzali w 2014 roku. Pojedziemy szybkim pociągiem Pendolino z Gdańska do Warszawy, a dalej do Katowic i Krakowa. I to będzie. To państwu gwarantuję, że to będzie" - dodaje.

Jest początek 2013 roku. Pierwsze Pendolino mają już niedługo pojawić się w Polsce. Tymczasem we Włoszech trwają testy maszyn dla Polski. W maju nowoczesne wagony prezentuje minister Nowak. - "Te pociągi to nasza duma i symbol przemian na polskiej kolei - zachwala. I zapewnia, że pierwszy pociąg przyjedzie do nas w sierpniu, a regularnie ma kursować od grudnia 2014 r. Na Sylwestra w 2014 r. pojedziemy z mojego rodzinnego Gdańska do Warszawy w 2 godz. 45 minut."

Wreszcie następuje długo wyczekiwany moment - 12 sierpnia 2013 r.; do Polski przyjeżdża na testy pierwszy skład Pendolino. We Włoszech jedzie jeszcze o własnych siłach, ale od granicy ciągnie go lokomotywa PKP Cargo. Pociąg nie ma bowiem prawa jechać po polskich torach przed uzyskaniem homologacji. W ten sposób skład dojeżdża do Wrocławia, stąd trafi na testy na tor w Żmigrodzie. Na początku 2014 roku w mediach pojawią się jednak pierwsze informacje o możliwych kłopotach z kontraktem. "Puls Biznesu" informuje, że Pendolino choć zgodnie z umową powinno móc rozwijać prędkość 250 km/h, będzie mogło jeździć maksymalnie 160 km/h - wszystko przez brak homologacji na wyższe prędkości. 16 maja wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński przyznaje, że kontrakt na dostawę Pendolino dla PKP może zostać zerwany: "Ten kontrakt skończy się konfliktem. Nie zostały spełnione warunki zamówienia" - mówi w RMF FM.I przyznaje:  "Zakładano, że trzeba przeskoczyć epokę. To nie była najlepsza decyzja. Trzeba było postawić na pociągi osiągające prędkość do 160 km/h."

Państwo z dykty i paździerzu - jak zwykł mawiać poseł Tomasz Rzymowski - co doskonale widać na przykładzie Pendolino. Zakup stricte propagandowy, nie mający nic wspólnego z korzystnym i uzasadnionym zakupem dla Polski. Do tego do dziś obarczony podejrzeniami o "przekręty" i mający wszelkie znamiona jeszcze jednej afery Platformy Obywatelskiej.
 
Były prezes PKP Intercity Czesław Warsewicz w wywiadzie dla tygodnika "W Sieci ” powiedział: "Ktoś za to coś wziął, gdzieś poszły łapówki, procenty, jakieś dziwne transfery. To był kuriozalny przetarg. Mieliśmy do wydania niemal 3 mld zł. I ostatecznie w roku 2011 została złożona tylko jedna ważna oferta. Inne rzekomo nie spełniły wymogów! Tak się uczciwych, prawdziwych przetargów nie przeprowadza”

Pewnie dlatego nad Pendolino wisi klątwa. Obawiam się, że już na stałe...


Materiały źródłowe:


http://www.fakt.pl/wydarzenia/polityka/afera-z-zakupem-pendolino/5mgwp6x

https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/pendolino-chraniuk-naprawa,110,0,2370158.html

http://tvn24bis.pl/wiadomosci-gospodarcze,71/krotka-historia-polskiego-pendolino-czyli-dramat-w-szesciu-aktach,429356.html





kemir
O mnie kemir

Z mojego subiektywnego punktu widzenia jestem całkowicie obiektywny.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka