publicysta publicysta
1037
BLOG

Indie: święci, filozofowie, święte teksty, Agni żyleta:)

publicysta publicysta Kultura Obserwuj notkę 16

Przygotowując do publikacji tekst warsztatowy z teorii i metodologii poezji:
http://prognozy2030.salon24.pl/204287,xv-przemyska-wiosna-poetycka-warsztat-poezja-czym-jest

doszedłem do wniosku, żeby pokazać jak niektóre idee Wedyjskie biegnące od głębokiej starożytności funkcjonują w dzisiejszych Indiach??  Jako centralną wybrałem jedną scenkę – nazwijmy ją „scenkącentralną” - która będzie pokazana na jednym z filmików.

W tekście „Poezja – czym jest” napisałem, że Poezja była starożytnym językiem Nauki, Religii, Filozofii i Logiki. A także, że najprawdopodobniej sztukę przygotowywania tych tekstów z starożytnych Indiach opracowywano w Leśnych Uniwersytetach– zwanych gurukul”.  Efekt tej pracy demonstrowałem na tekstach Upaniszady Iśa.

Czy we współczesnych Indiach są nadal te „gurukul” – kontynuacja starożytnych ośrodków nauki? A jeśli tak – jak one wyglądają i co się w nich dzieje?

Otóż są gurukule, jest ich dużo, pokazanie ich wszystkich przekraczałoby ramy bardzo wielu postów – postanowiłem więc wybrać jedną linię nauki i sukcesji nauczania, żeby ją pokazać. Jest nią system filozoficzny Śankary (788-820) największego komentatora Upaniszad. Filozofia ta określana jest jako Adwajta Wedanta od terminu sanskryckiego „a-dwajta” : „nie dwóch”, niedwoistość, inaczej niedualizm. Biorąc pod uwagę, że Indie mają w tej chwili 1 miliard mieszkańców – Adwajta jest najpopularniejszą filozofią na świecie – ma wiele milionów zwolenników, również i wśród indyjskich rockmanów.

Do tej opowieści wybieram metodę chronologiczną:

[A]  najpierw pokażę  Wedy, potem jak są śpiewane dzisiaj, następnie kluczowe hymny wedyjskie w przekładzie Mikołajewskiej i ich fundamentalne znaczenie dla filozofii poezji. Dalej w  [B]  powiem o  Upaniszadach  – filozoficznych komentarzach do Wed, oraz o najsłynniejszym filozofie monistycznym Śankarze.  
W części  [C]  zobaczycie Czytelnicy jak wygląda  69 w sukcesji  następca Śankary  i do kogo udał się z wizytą i jak taka wizyta wyglądała. I na koniec piękna piosenka dla wytrwałych.


[A]  Wedy  (Veda, Wiedza)  to Indyjskie Objawienie – coś jak chrześcijańska Biblia czy islamski Koran. Tylko o kilka tysiącleci starsze: 4.000 tysiące lat temu

Inaczej – są to święte teksty, w których zawarte są podstawowe idee Wedyzmu, Religii Wedyjskiej, w sanskryckim oryginale: „Sanathana Dharma” – Odwiecznej Nauki, Odwiecznej Religii.

Z mojej biblioteki znajdującej się wśród polecanych stron podaję link do najważniejszej z Wed –  RgVedy:
http://www.hinduwebsite.com/sacredscripts/hinduism/rigveda/rigveda1_1.asp

a z biblioteki drugiej link do całych Wed, i nie tylko:
http://www.sacred-texts.com/hin/index.htm#vedas

A tak wygląda struktura hymnów w RigVedzie  – hymn pierwszy do boga Agni(Ogień):
http://www.sacred-texts.com/hin/rigveda/rvi01.htm

Proponuję teraz poczytać bardzo ciekawy i interesujący przekład niektórych kluczowych hymnów dokonany przez Mikołajewską – proszę przewinąć w dół strony do  Appendixu:
http://tlvp.net/~b.mikolajewska/booknook/Rigweda.htm#Roz1

I tak w „Hymnie o stworzeniu świata”10.129 w zwrotce 4 znajdujemy wręcz fantastyczny przekład:  „Poeci, szukając z mądrością w swych sercach, znaleźli w nieistnieniu wiązanie istnienia”.  Klasycznie przekłada się nie używając terminu „poeci” a „mędrcy”, „wieszczowie” jako tłumaczenie z oryginału słówka „riszi” [długowłosi]. Wynika z tego, że rola poetów w definiowaniu istnienia i nieistnienia była podstawowa. Wspiera to moją teorię wyrażoną w wykładzie na Warsztacie Poetyckim, że Poezja była językiem starożytnej Nauki, etc.

W tekście „Purusza Szukta” 10.90 w zwrotce 9 czytamy, że  z ofiary narodziły się „wersety, intonowania, metrum i formuły”.  A w 10.130  w „Stworzeniu składania ofiary” w zwrotce 3 mamy już filozoficzną (można powiedzieć językiem zachodnim: ontologiczną)  analizę i różnicowanie definicyjne między metrum, inwokacją a „pobożnym nuceniem”.

Wniosek z lektury RgVedy:
  najstarszy filozoficzny tekst cywilizacji zawiera spekulatywne rozważania nad teorią poezji (a), jej pochodzeniem (b), jej ontologiczna strukturą : co jest w niej siłą wiodącą czy metrum, inwokacja, etc. (c) oraz jaki jest „smak” danego metrum i do którego z bogów może być odniesiony (d).

„Purusza Szukta” w zwrotce 4 na pierwszym miejscu ( a więc jak gdyby po dokonanej analizie) stawia  metrum zawarte w mantrze  „Gayatri”  [obecnie: „Gayatri Maha Mantra”]. Odnosi je do  kultu Boga Agni  - tego, do którego hymnem rozpoczynają się Wedy.

Posłuchajmy tego metrum w hymnie do Agni:



Jak słychać w intonacjach i akcentach – hymn ten, pieśń jest strasznie archaiczna.

A teraz przerywnik:  nawiązujący do Wed i kultu
Agni  ostry rock śpiewany w sanskrycie – podtrzymywanie tradycji z wymienianiem w tekście utworu filozofa Śankary -jedzie indyjska żyleta „Agni” ( Vedic Rock) z przepiękną solówką gitarową w 1:49:



I znów  metrum „Gayatri”towarzyszące kultowi  Agni najsłynniejsza mantra indyjska „Gayatri Maha Mantra” odniesiona tutaj do Boga Słońca Savitura. Słychać tutaj również archaiczność ciągnącą się z głębokiej starożytności:


[B] Upaniszady: filozoficzne komentarze do Wed

Powstawały około 1000-1200 lat po Wedach a więc w okresie 1000-800 lat przed n.e.
Tutaj są teksty Upaniszad z biblioteki:
http://www.sacred-texts.com/hin/sbe01/index.htm

a tutaj komentarz do Wed naszego bohatera  Śankary  w filozofii Adwajta Wedanty:
http://www.sacred-texts.com/hin/sbe34/index.htm

Śankara:



za: kamakoti.org

Znalazłem nawet film o Śankarze, daję pierwszy odcinek, Teraz można pominąć oglądanie 16 odcinków a zająć się nim po przeczytaniu notki (sygnalizuję, że film jest):


[C] Centralna scenka: najpierw objaśnienie, podanie kontekstu:

Jedną z najbardziej znanych guru indyjskich jest kobieta - Amma[!!!]. Znana jest z tego, że jeździ po świecie i przytula ludzi do siebie – przytuliła do siebie już podobno na wszystkich kontynentach 35 milionów ludzi...no, niezła robota!

Jest słusznie czczona i szanowana, oraz kochana przez wiele osób na świecie gdyż pokazuje Archetyp, paradygmat Matki Kochającej Wszystkie Swoje Dzieci Bez Różnicy. W świecie dzisiejszym, w którym deficyt ludzkiej bezinteresownej miłości jest jawny, Amma wypełnia tę lukę cywilizacyjną pokazując, że jesteśmy sobie bliscy i nie ma między ludźmi żadnej różnicy.

Tak więc miłość jest też jedna i niepodzielna. A pokazuje jej definicyjny wymiar ta dzielna kobieta, niepozorna z wyglądu. Jak już wspomniałem przytuliła już do siebie 35 milionów ludzi.

Amma jak każdy guru ma swój aszram – ośrodek medytacyjny, charytatywny, religijny. Kontynuuje czystą indyjską tradycję biegnącą od wielu tysięcy lat: w Wedyjskiej tradycji jest zawsze guru – przewodnik duchowy, który prowadzi swoje nauczanie w tzw. „gurukulach” ośrodkach naukowo-religijnych. Taki jest też aszram Ammy. Ale żeby zasłużyć na miano guru trzeba w Indiach być nie byle kim, zwłaszcza jeśli jest się kobietą. Zawsze w takich wypadkach trwa proces weryfikacji: społecznej, naukowej i religijnej.

Teraz zobaczycie Sz. Czytelnicy realny wymiar tego procesu: do aszramu Ammy przyjeżdża z wizytą najważniejszy kontynuator i sukcesor w prostej linii najbardziej wpływowej indyjskiej filozofii – systemu Śankary. Sukcesor taki ma tytuł  „Śankaraczarja”  – „nauczyciel systemu Śankary”.

Tak więc zobaczycie zaraz na filmiku tego skromnego pana w szatach w kolorze „kawi” - członka najstarszego zakonu religijnego na świecie – Swamich.Popatrzcie na symbol bardzo realny kontynuacji Leśnych Uniwersytetów głębokiej starożytności – prosty kij bambusowy wycięty z lasu. Śankaraczarja zawsze jest w otoczeniu braminów kasty kapłańskiej – to są ci panowie w białych strojach obnażeni do pasa.

W swoich słowach Śankaraczarja mówi bardzo pięknie o Ammie używając w stosunku do niej tytułów „Bhakti Marga”,  i podkreślając jej niesłychaną ważność dla Wedyzmu międzynarodowym powiedzeniem: „Uuuu:)” wyrażającym jednocześnie wielki podziw dla jej działalności w 0:53 i 1:00 – Uuuu:)


Tak wygląda dzisiaj kontynuacja komentatorów Upaniszad: 69 w prostej linii sukcesor systemu filozoficznego Śankary, z prostym kijem z lasu, przyjeżdża z wizytą do kobiety-guru kontynuującej starożytną Wedyjską drogę bhakti: miłości do Boga. A taki był komentarz do tej wizyty na stronie Ammy, wraz z galerią fotograficzną, no i filmik można jeszcze raz przejrzeć:

http://www.amritapuri.org/7969/kanchi-visit/

tak przytula Amma:



i jej strona:
http://www.amritapuri.org/

a tutaj hasło w Wiki jej gościa  - 69 sukcesora filozofa Śankary: Jayendry Saraswati:
http://en.wikipedia.org/wiki/Jayendra_Saraswathi

Dla wszystkich, którzy cierpliwie dotrwali do końca notki pokazującejżywą obecność starożytności indyjskiej we współczesnych Indiach: gurukul - Leśnych Uniwersytetów,filozofów, świętych kobiet, z uśmiechem piosenka ode mnie„Bhaktite Jamagambi” o  Ammie:

publicysta
O mnie publicysta

uwielbiam przyrodę, filozofię, sztukę  

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (16)

Inne tematy w dziale Kultura