Przygotowując do publikacji tekst warsztatowy z teorii i metodologii poezji:
http://prognozy2030.salon24.pl/204287,xv-przemyska-wiosna-poetycka-warsztat-poezja-czym-jest
doszedłem do wniosku, żeby pokazać jak niektóre idee Wedyjskie biegnące od głębokiej starożytności funkcjonują w dzisiejszych Indiach?? Jako centralną wybrałem jedną scenkę – nazwijmy ją „scenkącentralną” - która będzie pokazana na jednym z filmików.
W tekście „Poezja – czym jest” napisałem, że Poezja była starożytnym językiem Nauki, Religii, Filozofii i Logiki. A także, że najprawdopodobniej sztukę przygotowywania tych tekstów z starożytnych Indiach opracowywano w Leśnych Uniwersytetach– zwanych „gurukul”. Efekt tej pracy demonstrowałem na tekstach Upaniszady Iśa.
Czy we współczesnych Indiach są nadal te „gurukul” – kontynuacja starożytnych ośrodków nauki? A jeśli tak – jak one wyglądają i co się w nich dzieje?
Otóż są gurukule, jest ich dużo, pokazanie ich wszystkich przekraczałoby ramy bardzo wielu postów – postanowiłem więc wybrać jedną linię nauki i sukcesji nauczania, żeby ją pokazać. Jest nią system filozoficzny Śankary (788-820) największego komentatora Upaniszad. Filozofia ta określana jest jako Adwajta Wedanta od terminu sanskryckiego „a-dwajta” : „nie dwóch”, niedwoistość, inaczej niedualizm. Biorąc pod uwagę, że Indie mają w tej chwili 1 miliard mieszkańców – Adwajta jest najpopularniejszą filozofią na świecie – ma wiele milionów zwolenników, również i wśród indyjskich rockmanów.
Do tej opowieści wybieram metodę chronologiczną:
[A] najpierw pokażę Wedy, potem jak są śpiewane dzisiaj, następnie kluczowe hymny wedyjskie w przekładzie Mikołajewskiej i ich fundamentalne znaczenie dla filozofii poezji. Dalej w [B] powiem o Upaniszadach – filozoficznych komentarzach do Wed, oraz o najsłynniejszym filozofie monistycznym Śankarze.
W części [C] zobaczycie Czytelnicy jak wygląda 69 w sukcesji następca Śankary i do kogo udał się z wizytą i jak taka wizyta wyglądała. I na koniec piękna piosenka dla wytrwałych.
[A] Wedy (Veda, Wiedza) to Indyjskie Objawienie – coś jak chrześcijańska Biblia czy islamski Koran. Tylko o kilka tysiącleci starsze: 4.000 tysiące lat temu
Inaczej – są to święte teksty, w których zawarte są podstawowe idee Wedyzmu, Religii Wedyjskiej, w sanskryckim oryginale: „Sanathana Dharma” – Odwiecznej Nauki, Odwiecznej Religii.
Z mojej biblioteki znajdującej się wśród polecanych stron podaję link do najważniejszej z Wed – RgVedy:
http://www.hinduwebsite.com/sacredscripts/hinduism/rigveda/rigveda1_1.asp
a z biblioteki drugiej link do całych Wed, i nie tylko:
http://www.sacred-texts.com/hin/index.htm#vedas
A tak wygląda struktura hymnów w RigVedzie – hymn pierwszy do boga Agni(Ogień):
http://www.sacred-texts.com/hin/rigveda/rvi01.htm
Proponuję teraz poczytać bardzo ciekawy i interesujący przekład niektórych kluczowych hymnów dokonany przez Mikołajewską – proszę przewinąć w dół strony do Appendixu:
http://tlvp.net/~b.mikolajewska/booknook/Rigweda.htm#Roz1
I tak w „Hymnie o stworzeniu świata”10.129 w zwrotce 4 znajdujemy wręcz fantastyczny przekład: „Poeci, szukając z mądrością w swych sercach, znaleźli w nieistnieniu wiązanie istnienia”. Klasycznie przekłada się nie używając terminu „poeci” a „mędrcy”, „wieszczowie” jako tłumaczenie z oryginału słówka „riszi” [długowłosi]. Wynika z tego, że rola poetów w definiowaniu istnienia i nieistnienia była podstawowa. Wspiera to moją teorię wyrażoną w wykładzie na Warsztacie Poetyckim, że Poezja była językiem starożytnej Nauki, etc.
W tekście „Purusza Szukta” 10.90 w zwrotce 9 czytamy, że z ofiary narodziły się „wersety, intonowania, metrum i formuły”. A w 10.130 w „Stworzeniu składania ofiary” w zwrotce 3 mamy już filozoficzną (można powiedzieć językiem zachodnim: ontologiczną) analizę i różnicowanie definicyjne między metrum, inwokacją a „pobożnym nuceniem”.
Wniosek z lektury RgVedy: najstarszy filozoficzny tekst cywilizacji zawiera spekulatywne rozważania nad teorią poezji (a), jej pochodzeniem (b), jej ontologiczna strukturą : co jest w niej siłą wiodącą czy metrum, inwokacja, etc. (c) oraz jaki jest „smak” danego metrum i do którego z bogów może być odniesiony (d).
„Purusza Szukta” w zwrotce 4 na pierwszym miejscu ( a więc jak gdyby po dokonanej analizie) stawia metrum zawarte w mantrze „Gayatri” [obecnie: „Gayatri Maha Mantra”]. Odnosi je do kultu Boga Agni - tego, do którego hymnem rozpoczynają się Wedy.
Posłuchajmy tego metrum w hymnie do Agni:
Jak słychać w intonacjach i akcentach – hymn ten, pieśń jest strasznie archaiczna.
A teraz przerywnik: nawiązujący do Wed i kultuAgni ostry rock śpiewany w sanskrycie – podtrzymywanie tradycji z wymienianiem w tekście utworu filozofa Śankary -jedzie indyjska żyleta „Agni” ( Vedic Rock) z przepiękną solówką gitarową w 1:49:
I znów metrum „Gayatri”towarzyszące kultowi Agni: najsłynniejsza mantra indyjska „Gayatri Maha Mantra” odniesiona tutaj do Boga Słońca Savitura. Słychać tutaj również archaiczność ciągnącą się z głębokiej starożytności:
[B] Upaniszady: filozoficzne komentarze do Wed
Powstawały około 1000-1200 lat po Wedach a więc w okresie 1000-800 lat przed n.e.
Tutaj są teksty Upaniszad z biblioteki:
http://www.sacred-texts.com/hin/sbe01/index.htm
a tutaj komentarz do Wed naszego bohatera Śankary w filozofii Adwajta Wedanty:
http://www.sacred-texts.com/hin/sbe34/index.htm
Śankara:

za: kamakoti.org
Znalazłem nawet film o Śankarze, daję pierwszy odcinek, Teraz można pominąć oglądanie 16 odcinków a zająć się nim po przeczytaniu notki (sygnalizuję, że film jest):
[C] Centralna scenka: najpierw objaśnienie, podanie kontekstu:
Jedną z najbardziej znanych guru indyjskich jest kobieta - Amma[!!!]. Znana jest z tego, że jeździ po świecie i przytula ludzi do siebie – przytuliła do siebie już podobno na wszystkich kontynentach 35 milionów ludzi...no, niezła robota!
Jest słusznie czczona i szanowana, oraz kochana przez wiele osób na świecie gdyż pokazuje Archetyp, paradygmat Matki Kochającej Wszystkie Swoje Dzieci Bez Różnicy. W świecie dzisiejszym, w którym deficyt ludzkiej bezinteresownej miłości jest jawny, Amma wypełnia tę lukę cywilizacyjną pokazując, że jesteśmy sobie bliscy i nie ma między ludźmi żadnej różnicy.
Tak więc miłość jest też jedna i niepodzielna. A pokazuje jej definicyjny wymiar ta dzielna kobieta, niepozorna z wyglądu. Jak już wspomniałem przytuliła już do siebie 35 milionów ludzi.
Amma jak każdy guru ma swój aszram – ośrodek medytacyjny, charytatywny, religijny. Kontynuuje czystą indyjską tradycję biegnącą od wielu tysięcy lat: w Wedyjskiej tradycji jest zawsze guru – przewodnik duchowy, który prowadzi swoje nauczanie w tzw. „gurukulach” ośrodkach naukowo-religijnych. Taki jest też aszram Ammy. Ale żeby zasłużyć na miano guru trzeba w Indiach być nie byle kim, zwłaszcza jeśli jest się kobietą. Zawsze w takich wypadkach trwa proces weryfikacji: społecznej, naukowej i religijnej.
Teraz zobaczycie Sz. Czytelnicy realny wymiar tego procesu: do aszramu Ammy przyjeżdża z wizytą najważniejszy kontynuator i sukcesor w prostej linii najbardziej wpływowej indyjskiej filozofii – systemu Śankary. Sukcesor taki ma tytuł „Śankaraczarja” – „nauczyciel systemu Śankary”.
Tak więc zobaczycie zaraz na filmiku tego skromnego pana w szatach w kolorze „kawi” - członka najstarszego zakonu religijnego na świecie – Swamich.Popatrzcie na symbol bardzo realny kontynuacji Leśnych Uniwersytetów głębokiej starożytności – prosty kij bambusowy wycięty z lasu. Śankaraczarja zawsze jest w otoczeniu braminów kasty kapłańskiej – to są ci panowie w białych strojach obnażeni do pasa.
W swoich słowach Śankaraczarja mówi bardzo pięknie o Ammie używając w stosunku do niej tytułów „Bhakti Marga”, i podkreślając jej niesłychaną ważność dla Wedyzmu międzynarodowym powiedzeniem: „Uuuu:)” wyrażającym jednocześnie wielki podziw dla jej działalności w 0:53 i 1:00 – Uuuu:)
Tak wygląda dzisiaj kontynuacja komentatorów Upaniszad: 69 w prostej linii sukcesor systemu filozoficznego Śankary, z prostym kijem z lasu, przyjeżdża z wizytą do kobiety-guru kontynuującej starożytną Wedyjską drogę bhakti: miłości do Boga. A taki był komentarz do tej wizyty na stronie Ammy, wraz z galerią fotograficzną, no i filmik można jeszcze raz przejrzeć:
http://www.amritapuri.org/7969/kanchi-visit/
tak przytula Amma:
i jej strona:
http://www.amritapuri.org/
a tutaj hasło w Wiki jej gościa -
69 sukcesora filozofa Śankary: Jayendry Saraswati:
http://en.wikipedia.org/wiki/Jayendra_Saraswathi
Dla wszystkich, którzy cierpliwie dotrwali do końca notki pokazującejżywą obecność starożytności indyjskiej we współczesnych Indiach: gurukul - Leśnych Uniwersytetów,filozofów, świętych kobiet, z uśmiechem piosenka ode mnie„Bhaktite Jamagambi” o Ammie:
Inne tematy w dziale Kultura