1 obserwujący
3 notki
1481 odsłon
  568   0

Od rolowanej mapy do chmury danych. Historia nawigacji samochodowej

Coraz bliżej współczesności

Choć historia nawigacji GPS rozegrała się na naszych oczach, szum informacyjny sprawia, że trudno określić, kto jako pierwszy zaproponował niektóre rozwiązania. Pierwszym systemem nawigacyjnym GPS z dyskiem twardym, zaoferowanym szerokiemu gronu odbiorców, był prawdopodobnie GuideStar z połowy lat 90., montowany w oldsmobile’ach eighty eight. Wciąż nie było to rozwiązanie zbyt dokładne, ale przetarło szlak lepszym następcom, takim jak Sync i iDrive.

Około roku 1997 pojawiły się systemy z mapami zapisanymi na płytach DVD. Dyski twarde rozpowszechniły się na początku XXI stulecia. W roku 2002 zaczęto wprowadzać na rynek nawigację w telefonach komórkowych, zaś w kolejnych latach pojawiły się moduły z pamięcią flash, przenośne ekrany, mapy z grafiką trójwymiarową, systemy połączone z odtwarzaczami mp3, wersje z cyfrową telewizją, a wreszcie aplikacje dla smartfonów oraz bardzo dokładne urządzenia z czytnikami płyt Blu-ray. Swoje trzy grosze dołożyła również firma Nokia, która w 2006 roku zaprezentowała światu model 330 Auto Navigation i miała ogromny wkład w rozpowszechnienie się systemów nawigacji (znanych jeszcze jako Nokia Maps i Ovi Maps) w telefonach komórkowych.

I co dalej?

Szczególnie obecność smartfonów z rozbudowanymi systemami nawigacji miała położyć kres dedykowanej nawigacji samochodowej. Okazuje się jednak, że producenci poszli w nieco innym kierunku. Kolejnym krokiem na drodze ewolucji systemów nawigacji jest Nokia HERE. Jej założenia są proste, a korzyści dla kierowcy trudne do oszacowania.

HERE to usługa nawigacyjna działająca w chmurze. Nie tylko umożliwia ona sprawdzanie na żywo natężenia ruchu, obecności fotoradarów czy ograniczeń prędkości obowiązujących na wybranych drogach, ale również zapisywanie ulubionych miejsc i tras czy dzielenie się opiniami ze społecznością użytkowników. Wszystkie informacje są aktualizowane na bieżąco, w tym także ceny paliw, dane pogodowe czy wizualizacje ulic.

To wszystko jednak tylko podstawowe cechy czteroczęściowego systemu HERE. Jego możliwości są znacznie większe, co zauważyli producenci samochodów. Nokia współpracuje już z kilkoma firmami, w których samochodach będą pojawiały się rozbudowane rozwiązania Nokia HERE.

Lubię to! Skomentuj8 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie