Rzecznik ZUS Rzecznik ZUS
189
BLOG

Szanuj życie

Rzecznik ZUS Rzecznik ZUS Rozmaitości Obserwuj notkę 0

Ponad 6 mld zł to koszt wypłaconych świadczeń z tytułu wypadków przy pracy. Państwowa Inspekcja Pracy wraz z Zakładem ubezpieczeń Społecznych dążą do ograniczenia tej negatywnej statystyki. Właśnie rozpoczyna się trzecia edycja kampanii społecznej „Bezpieczeństwo pracy w budownictwie – upadki, poślizgnięcia”. 

 

Hasło kampanii, które można zobaczyć na rusztowaniach niejednej polskiej budowy to „Szanuj życie! Bezpieczna praca na wysokości”. To bowiem w pracach budowlanych prowadzonych na wysokości dochodzi do największej liczby wypadków śmiertelnych. Tylko w 2010 r. zginęło lub zostało dotkniętych ciężkim kalectwem blisko 400 osób. Wypadki to najczęściej efekt niedociągnięć i nieprawidłowości w miejscu pracy. Na co szóstej skontrolowanej przez PIP budowie do pracy byli dopuszczani pracownicy bez niezbędnego przeszkolenia bhp.

 

Wypadki przy pracy rodzą konsekwencje finansowe. W 2010 r. ZUS wypłacał 214,7 tys. rent wypadkowych. Łączna ich kwota w całym roku wyniosła 6,1 mld zł. W pierwszym kwartale bieżącego roku renty wypadkowe pochłonęły kolejne 1,5 mld zł. Tylko z powodu poślizgnięć, potknięć i upadków ZUS przyznał w ostatnich dwóch latach 350 świadczeń. – Dlatego tak ważne jest podnoszenie świadomości pracodawców i pracowników w zakresie bezpieczeństwa pracy – mówiła na inauguracji kampanii Elżbieta Łopacińska, wiceprezes ZUS ds. świadczeń.

 

Rozpoczęta właśnie kampania informacyjna ma na celu zwiększenie świadomości skutków zagrożeń zawodowych w budownictwie – szczególnie związanych z pracą na wysokości. PIP i ZUS wskazują w niej jak duże znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa pracy ma rzetelne prowadzenie szkoleń wstępnych i okresowych z zakresu bhp, prowadzenie instruktażu stanowiskowego, czy sprawowanie kompetentnego i bezpośredniego nadzoru nad pracownikami. Kampanie wspierają największe firmy budowlane w kraju. W trakcie jej trwania, między 14 a 28 czerwca na antenie czterech stacji telewizyjnych (TVN24, TVP Info, Polsat News i Superstacja), dwóch stacji radiowych (Radio Zet i Radio Pin) emitowane będą specjalne spoty informacyjne. Kampania będzie również prowadzona na portalu Wp.pl.

 

 

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości