35stan 35stan
149
BLOG

Zagubiony certyfikat zdatności do lotów TU154M nr boczny 101

35stan 35stan Polityka Obserwuj notkę 3

 W Raporcie końcowym MAK na temat okoliczności i przyczyn katastrofy polskiego samolotu TU154M nr boczny 101, jest taki kuriozalny zapis:

"Ważny certyfikat zdatności do lotów samolotu nie został przez stronę polską przedstawiony.

        W miejscu zdarzenia lotniczego znaleziono certyfikat zdatności do lotów, termin którego upłynął 20. 05. 2009. Również w miejscu zdarzenia lotniczego znaleziono certyfikat zdolności do lotów z terminem ważności do 28. 04. 2010. dla samolotu Tu-154M nr boczny 102, na którym w czasie zdarzenia lotniczego przeprowadzano remont kapitalny  w OAO  "Awiakor- Zakład Lotniczy".

Fakt ten, a więc brak dokumentu podstawowego, jakim jest  ważny certyfikat zdatności do lotów samolotu, nie został w żaden sposób oceniony przez komisję MAK, a przeciez  wiedza o stanie faktycznym w tej materii jest tu decydująca(bo mogło tak być, że Tu-154M nie miał wymaganego ważnego certyfikatu i jako taki nie powinien być dopuszczony do lotów. (analogia do ważnych badań technicznych samochodu, który bez tego wymogu nie może poruszać się po drogach publicznych). Inną sprawą jest, że taki certyfikat odnotowany być musi w rejestrze wojskowych statków powietrznych, który prowadzi Minister ON.

 


 Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r "Prawo lotnicze" stanowi, ze  osobne rejestry statków powietrznych prowadzą Prezes Urzędu LC i Minister ON

Rozdział 2

Rejestry statków powietrznych

Art. 34. 1. Rejestr cywilnych statków powietrznych, zwany dalej "rejestrem statków", prowadzi Prezes Urzędu. Prezes Urzędu dokonuje wpisania statku powietrznego do rejestru statków, zmiany danych rejestrowych, odmowy wpisania i wykreślenia statku powietrznego z tego rejestru, w drodze decyzji administracyjnej.

2. Prezes Urzędu może upoważnić do wykonywania niektórych czynności związanych z prowadzeniem rejestru statków inne organy albo jednostki wyspecjalizowane w wykonywaniu takich czynności.

3. Wypisy z rejestru wydaje się na wniosek zainteresowanych podmiotów.

 

Art. 43. 1. Minister Obrony Narodowej prowadzi rejestr wojskowych statków powietrznych.

2. Minister Obrony Narodowej określi, w drodze zarządzenia, sposób prowadzenia rejestru wojskowych statków powietrznych, tryb dokonywania wpisu i wykreśleń tych statków z rejestru oraz wzór rejestru.

Rozdział 3

Zdatność statków powietrznych do lotów

Art. 45. Zdatność statków powietrznych do lotów oraz zdatność ich silników i śmigieł jest sprawdzana przez Prezesa Urzędu w toku ich projektowania, budowy i eksploatacji.

Art. 46. Zabrania się, z zastrzeżeniem art. 49 i 50, używać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i w polskiej przestrzeni powietrznej statku powietrznego, który nie posiada ważnego świadectwa zdatności do lotu albo równorzędnego dokumentu lub nie spełnia warunków określonych w certyfikacie typu lub innym równoważnym dokumencie.

 

Odrębną sprawą jest to, skąd na pokładzie Tu-154M nr 101, znajdował się ważny certyfikat samolotu o nr 102, który akurat był w remoncie i którego remont przedłużył się o kilka tygodni? W przypadku braku takiego dokumentu, osoba lub osoby odpowiedzialne powinny zostać pociągnięte do odpowiedzialności karnej.

 

35stan
O mnie 35stan

Nie znoszę kłamstwa, obłudy, relatywizmu moralnego i bezczelności w ich prezentacji. Preferuję rozmowę merytoryczną, opartą na faktach i uprawdopodobnionych poszlakach, analizy oparte na kojarzeniu różnych informacji i faktów w logiczny ciąg zdarzeń. Wyznaję pogląd, iż w polityce nie należy liczyć na przyjaźń, tylko na wspólne interesy, które najlepiej gwarantują dobrą współpracę, że partnerowi można zaufać, jeśli ma się możliwość kontroli jego działań.

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (3)

Inne tematy w dziale Polityka