35stan 35stan
4464
BLOG

Centralny Port Komunikacyjny – cele strategiczne

35stan 35stan Transport Obserwuj temat Obserwuj notkę 88



Spór o Centralny Port Komunikacyjny, jaki pod tym tekstem:

https://www.salon24.pl/u/polska-gospodarka/865629,spor-pis-i-opozycji-o-centralny-port-komunikacyjny-na-miare-cop-czy-pis-owska-gigantomania

toczą blogerzy, ma jedną fundamentalną wadę, jaką jest brak rozeznania istoty tej planowanej inwestycji i jej celu.

W tytule tego tekstu postawiono pytanie: „Na miarę COP” czy „PiS-owska gigantomania”?

Czy w tej sprawie powinniśmy stawiać takie pytanie?

Aby odpowiedzieć na powyższe pytanie, powinniśmy odpowiedzieć na pytanie o istotę i cel CPK.

Błędem jest nazywanie tej inwestycji portem lotniczym i zderzanie celowości jego budowy z istniejącym portem lotniczym „Okęcie” w Warszawie.

Przedsięwzięcie zwane CPK ma o wiele szerszy zakres swoich usług i celów istnienia niż tylko obsługę ruchu pasażerskiego i podkreślanie przepustowości Okęcia, jego bliskiego położenia względem centrum Warszawy jako atutu względem inwestycji CPK jest zajęciem chybionym.

Nie zrozumiemy tego zagadnienia, jeśli nie osadzimy decyzji o realizacji tego przedsięwzięcia w realiach geopolityki i wynikających z niej porządków polityczno gospodarczych kontynentu eurazjatyckiego.

Naszą historię z CPK należy rozpocząć od od II-giej połowy lat 80-tych XX wieku, kiedy to trwały negocjacje na szczycie, pomiędzy ówczesnymi liderami dwubiegunowego świata, czyli USA i ZSRR i które w konsekwencji doprowadziły do zakończenia zimnej wojny oraz ustanowienia pozimnowojennego porządku, będącego rewizją porządku jałtańskiego na korzyść USA/Zachodu.

Kraje Europy Śr.Wschodniej czyli demoludy zaczęły wychodzić z radzieckiej/rosyjskiej strefy wpływów.

W 1989 roku nastąpiła tzw.Jesień Ludów czyli wydarzenia, które rozpoczęły się w 1989 roku w Europie Środkowo-Wschodniej, związane ze zmianą ustroju komunistycznego w krajach tej części świata, w 1990 nastąpił tzw. „upadek muru berlińskiego” i zjednoczenie obu państw niemieckich a w 1991 nastąpił rozpad ZSRR.

Scenarzyści i architekci tego procesu kończenia „zimnej wojny” zakładali, że na gruzach poprzedniego porządku polityczno gospodarczego Wschodu i Zachodu, powstanie nowy wspólny projekt obejmujący oba do tej pory antagonistyczne pomioty czyli Wschód i Zachód.

Dlatego też, po upadku ZSRR w 1991 roku rozpoczęto politykę przyciągania Rosji do Zachodu, która w pierwszej dekadzie była podobna do polityki Zachodu wobec Demoludów w tym Polski, czyli po prostu polityki kolonizacji tych państw, poprzez przejmowanie ich gospodarek w wyniku tzw. złodziejskiej prywatyzacji i utrzymywania skorumpowanych rządów tych państw, powolnych takiej polityce Zachodu.

Dla realizacji tych projektów(łączenia organizmów gospodarczych i militarnych) Wschodu i Zachodu potrzeba było inwestycji infrastrukturalnych na linii wschód-zachód.

Dlatego też, plany budowy nowego portu lotniczego koło Berlina kreślono tuż po upadku Muru Berlińskiego. W 1991 roku wybrano trzy spośród 53 rozważanych lokalizacji. Ostateczną decyzję podjęto w połowie 1996 roku - zdecydowano się na Schönefeld, obok już działającego portu lotniczego.

Nie były to plany tylko portu lotniczego, gdyż w pobliżu portu lotniczego zaplanowano BBI czyli Business Park Berlin, co już razem nadaje całkiem inny status tym inwestycjom.

Budowa lotniska Berlin-Brandenburg ruszyła w 2006 roku, a pierwotny termin oddania do użytku ustalono na czerwiec 2012 roku.

Od 2009 roku polityka USA/Zachodu zwana przyciąganiem Rosji do Zachodu weszła na wyższy poziom zwany polityką resetu USA/Zachodu z Rosją i w związku z tym wzrosło zapotrzebowanie na projekty polityczne na tym kierunku i inwestycje infrastrukturalne na osi Wschód –Zachód.

Po pomyślnych negocjacjach pesetowych w 2009 roku, przystąpiono do realizacji projektów geopolitycznych Wschód –Zachód.

W listopadzie 2010 roku na szczycie NATO w Lizbonie ustanowiono nowy porządek w Europie, będący rewizją porządku pozimnowojennego na korzyść Rosji, w którym Rosja odzyskiwała swoja strefę wpływów w Europie Śr.Wschodniej a IIIRP przypadła rola kondominium rosyjsko niemieckiego pod żydowskim zarządem powierniczym(granica wpływów niemieckich i rosyjskich na linii Ribbentrop-Mołotow i podczas szczytu NATO-Rosja ustanowiono Strategiczne Partnerstwo NATO-Rosja.

W 2010 roku podpisano list intencyjny na budowę kolei na poduszcze magnetycznej na trasie Berlin-Warszawa-Moskwa, dla zintensyfikowania ruchu towarowego Wschód Zachód a także z przyczyn wspólnej polityki militarnej planowanego tworu zwanego Eurazją czyli unią UE i Rosji.

Ten twór zwany Eurazją miał być jednym z biegunów powstającego wielobiegunowego świata i w zamierzeniach USA miał być wraz z USA przeciwwagą dla rosnącego w siłę bieguna chińskiego.

W planach niemiecko rosyjskich chodziło o pretekst do eliminacji obecności militarnej USA z Europy i w dalszej konsekwencji zmarginalizowanie USA z roli światowego hegemona do roli zaoceanicznego mocarstwa regionalnego oraz zajęcie miejsca światowego hegemona przez niemiecko rosyjską Eurazję.

Jak mówił Gerhard Schröder:

„Konkurentem Europy nie jest Rosja, lecz Ameryka i Azja. Warunkiem sukcesu Unii Europejskiej w globalnej konkurencji jest sojusz z Moskwą.”

Planowano wtedy utworzenie osi militarno politycznej Paryż-Berlin-Moskwa a w skali mniejszej powołano Trójkat Kaliningradzki, koncepcję geopolityczną jako niezinstytucjonalizowaną formę współpracy i konsultacji w ramach polityki zagranicznej Polski, Niemiec i Rosji.

Plany powyższe zostały zablokowane w wyniku klęski polityki resetu USA Rosja, której początki zaczęły się w 2011 roku na tle sytuacji wobec Syrii a załamały się w 2012 roku, gdy Rosja stanęła twardo w obronie prezydenta Asada w Syrii, wbrew interesom Izraela i USA.

Prezydent Obama liczył jeszcze na to, że uda mu się porozumieć w tej sprawie z Putinem, po rozpoczęciu swojej drugiej prezydenckiej kadencji na początku 2013 roku, podczas której obiecywał w rozmowie z Miedwiediewem, że „będzie bardziej elastyczny”.

W ramach tej „elastyczności” złożył Putinowi w kwietniu 2013 roku ofertę na II-gi etap resetu, ale nie została ona przez Putina przyjęta, co było końcem tej polityki.

To dlatego od roku 2011 zaczęły się „kłopoty” z planowanym oddawaniem do użytku nowego portu lotniczego pod Berlinem, gdyż w wyniku załamania polityki resetu, znikały cele(projekt Eurazji) dla których podjęto jego realizację.

Wraz z końcem polityki resetu powstał nowy porządek w Europie Śr.Wschodniej, który w 2016 roku, po podwójnych wyborach w Polsce ogłoszono jako projekt Trójmorza, czyli strefy buforowj pomiędzy Niemcami i Rosją(USA powróciły do koncepcji z Traktatu Wersalskiego z 1919 roku z tą różnicą, że obecnie chcą być militarnie obecni w tej strefie buforowej).

Nowa sytuacja geopolityczna, w tym plany Chin zwane Nowym Jedwabnym Szlakiem, były przyczyną koncepcji budowy w Polsce(w centrum Europy) CPK jako swoistego hubu na skrzyżowaniu szlaków handlowo gospodarczych wschód-zachód i północ-południe.

Z uwagi na nową sytuację na linii USA-Rosja, będącą sytuacją konfrontacyjną, CPK ma być również inwestycją o znaczeniu militarnym, umożliwiającym USA i NATO szybkie przerzuty uzbrojenia i wojsk.

Tak tą rolę widzi gen. Ben Hodges, były dowódca amerykańskich wojsk lądowych w Europie:

(…)Postrzegam go nie tylko jako hub, ale i magnes przyciągający i motywujący do innych działań. To jest to, czego potrzebuje Sojusz, czego potrzebuje Europa - nie tylko dla korzyści komercyjnych i krajowych, ale i dla poprawy bezpieczeństwa.(…)

https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/wykorzystanie-cpk-przez-wojsko-opinia-ge-hodgesa/w9m2gq4


35stan
O mnie 35stan

Nie znoszę kłamstwa, obłudy, relatywizmu moralnego i bezczelności w ich prezentacji. Preferuję rozmowę merytoryczną, opartą na faktach i uprawdopodobnionych poszlakach, analizy oparte na kojarzeniu różnych informacji i faktów w logiczny ciąg zdarzeń. Wyznaję pogląd, iż w polityce nie należy liczyć na przyjaźń, tylko na wspólne interesy, które najlepiej gwarantują dobrą współpracę, że partnerowi można zaufać, jeśli ma się możliwość kontroli jego działań.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka