Myśli z pierwszego tłoczenia
Muzeum Tortur Intelektualnych -- Ekspozytura na S24
57 obserwujących
1049 notek
876k odsłon
  450   0

Stres – niedoceniany czynnik ryzyka

Docierają niepokojące wieści o relacjach panujących w jednej z najznakomitszych telewizji jaką świat wydał na świat. TVPInfo donosi m.in.:

image

Ja nie wiem, czy to jest prawda, czy też  ledwie interpretacje rozżalonego byłego pracownika. Wiem niewątpliwie jedno, w każdej - nawet najznakomitszej - organizacji dochodzi do sytuacji niepożądanych. Ich przyczyną może być również stres. Ale stres nie pada z nieba, ma swoje źródła. Warto, by zarządzający firmami, instytucjami, urzędami zdawali sobie z tego sprawę. Podmiotami rynku medialnego też.


imageW roku 2015, pod auspicjami UE, Centralny Instytut Ochrony Pracy (CIOP) prowadził ogólnopolską kampanię dotyczącą zjawiska stresu w pracy. Po lewej stronie plakat reklamujący tę zacną inicjatywę. W okresie od marca do listopada przeprowadzono wiele spotkań, konferencji, warsztatów a także pokazy filmów. Ba, ogłoszono nawet konkurs na opracowanie plakatów związanych z problematyką stresu w pracy. Na stronie CIOP można nabyć kilka specjalistycznych pozycji książkowych o tej tematyce w cenie od 10 do 65 zł +VAT. Dobrze, że te pozycje są. Wszystko w jak najlepszym porządku.

Ale... można też zrobić inaczej - tak, jak ostatnio zrobiono w Australii.


I właśnie w tej sprawie, polecam uwadze Państwa artykuł zamieszczony 10 marca br. na portalu periculum.pl


>>>

Stres – niedoceniany czynnik ryzyka

Naukowcy opracowali wiele – mniej lub bardziej szczegółowych - taksonomii błędnych (niepożądanych) zachowań ludzi w różnych obszarach aktywności, można je bez problemu znaleźć w Internecie. Te niepożądane zachowania często bywają przyczyną niepożądanych zdarzeń ale też mają swoje przyczyny. Jedną z tych przyczyn niewątpliwie może być stres.

Ktoś, kto uważnie śledzi tzw. „rynek pracy” bez większego trudu zauważy, że spora liczba ogłoszeń rekrutacyjnych zawiera - w dziale „wymagania” - poniższe zapisy:

- „umiejętność pracy pod presją czasu”,

- „odporność na stres”.

Przyjrzyjmy się tym oczekiwaniom zatrudniających.

Umiejętność pracy pod presją czasu

Wystarczyłoby szczerze napisać „umiejętność pracy pod presją” ale „czasu” dopisano zapewne dla złagodzenia wrażenia. Czas płynie sobie rytmicznie, nie przyspiesza i nie spóźnia się. To nie czas wywiera presję a oczekiwania ludzi dotyczące – na przykład - wyników finansowych. A to znaczy, że presję wywiera kierownictwo i/lub właściciele firm. Presję mogą wywierać zaniechania lub opóźnienia współpracowników i podwładnych. Presję może wywierać konieczność dokonania poprawek. Czas jako taki nie wywiera presji.

Odporność na stres

Oczekiwanie jest nierealne albowiem w istocie nie ma ludzi odpornych na stres. Po prostu nie ma. Chyba, że tak zdefiniujemy ludzi, którzy w sytuacjach trudnych, czasami krytycznych zachowują stoicki spokój i nie uzewnętrzniają swojego niezadowolenia, na przykład pod adresem przełożonych, którzy wywierają – wyłącznie w swoim interesie - presję, do współpracowników, którzy nie dotrzymują zobowiązań albo do podwładnych, którzy lekceważą swoje obowiązki. Nie ma ludzi odpornych na stres – jeżeli ktoś jest opanowany nie oznacza, że jego organizm jest w stanie wytrzymać presję. Stres prowadzi – wcześniej lub później - do obniżki produktywności, do utraty zdrowia a w konsekwencji do zwolnień lekarskich i kosztów świadczeń chorobowych.

Podobnie jak presja, stres się nie bierze z niczego, nie spada z nieba. Stres ma swoje przyczyny. Presja może być taką przyczyną.

Tak przy okazji, czy widzieli kiedyś Państwo ogłoszenie rekrutacyjne, w którym napisano że „firma zatrudnia wyłącznie osoby, która nie generują stresu, nie są stresogenne?”? Albo takie osoby, które nie wywierają presji na innych?

My, należący do Konfraterni periculum.pl, nie widzieliśmy.

Błąd człowieka prowadzący do niepożądanego zdarzenia i niekorzystnych konsekwencji może być skutkiem stresu. W procesie identyfikacji ryzyka niezbędne jest uwzględnianie tego czynnika – pomijanie go lub lekceważenie może spowodować nieoczekiwane konsekwencje.

image

Jest sporo stron internetowych w języku polskim zawierających sporo przydatnych informacji dotyczących „ryzyka stresu”. Można znaleźć wiele publikacji poświęconych zagadnieniu stresu w pracy, między innymi na stronach internetowych Centralnego Instytutu Ochrony Pracy - CIOP.

My chcielibyśmy jednak zabrać Państwa do Australii, do stanu Victoria. Agencja rządowa tego stanu o nazwie Victorian WorkCover Authority opublikowała niedawno (luty 2021 roku) wytyczne zatytułowane „A guide for employers. Preventing and managing work-related stress”.  Zarówno z tytułu jak i z treści publikacji wynika, że są to wytyczne skierowane pod adresem pracodawców. Ale wszyscy pracownicy, w tym osoby zajmujące się zarządzaniem ryzykiem, pracownicy działów HR a także przełożeni (liniowi) śmiało mogą uważać się za adresatów publikacji.

Lubię to! Skomentuj3 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości