Linia kolejowa nr 32 odc. Białystok - Lewickie, okolice p.o. Białystok Stadion, 28.10.2013 (fot. Tomasz Galicki)
Linia kolejowa nr 32 odc. Białystok - Lewickie, okolice p.o. Białystok Stadion, 28.10.2013 (fot. Tomasz Galicki)
Tomasz Galicki Tomasz Galicki
316
BLOG

Większy budżet, lepsza kolej?

Tomasz Galicki Tomasz Galicki Polityka Obserwuj notkę 0

Na łamach regionalnej prasy pojawiła się zaskakująca informacja na temat przyszłorocznego Budżetu Województwa Podlaskiego. Wedle jego założeń, do wspólnej samorządowej sakiewki ma wpłynąć prawie 827 mln złotych. Wydatki natomiast zaplanowano na kwotę ponad 915 mln złotych. Czy pomimo niezwykle optymistycznych założeń, mieszkańcy korzystający ze środków regionalnego transportu kolejowego będą mogli cieszyć się atrakcyjniejszą ofertą przewozową?

Mimo znaczącego zwiększenia puli wydatków na poszczególne zadania własne samorządu, kwota, którą Urząd Marszałkowski przeznaczy na dotowanie regionalnych połączeń kolejowych pozostanie niezmienna i wyniesie 15,5 mln złotych. Redystrybucja środków w zaproponowanym przez samorząd wymiarze nie jest - moim zdaniem - do końca uczciwa. Na utrzymanie przewozów w bieżącym roku, przekazano kolei 2,4% spośród 644 179 392 złprzeznaczonych w budżecie na wydatki. Najwłaściwszym rozwiązaniem w tej kwestii byłoby zachowanie dotychczasowego wskaźnika wydatkowania, co oznaczałoby w istocie przekazanie w 2014 roku dotacji na utrzymanie kolejowych przewozów pasażerskich w regionie na poziomie co najmniej  21 960 000 zł (!)

Zaraz, zaraz...Pacta sunt servanda!

Istoną przeszkodą, stojącą na drodze zwiększenia dotacji do kolejowych przewozów pasażerskich, jest umowa zawarta pomiędzy Urzędem Marszałkowskim a Podlaskim Zakładem Przewozów Regionalnych w Białymstoku w sprawie świadczenia usług transportowych na lata 2013-2014. Zakłada ona przeznaczenie łącznie 31 mln złotych na realizację wskazanego wcześniej zadania, czyli po 15,5 mln zł, zarówno na 2013, jak 2014 rok. Czy możliwa jest zatem korekta zawartego porozumienia, zwłaszcza w sytuacji sprzyjającej koniunktury i zwiększonego wpływu środków do budżetu?

Pieniądze potrzebne od zaraz!

W ostatnich tygodniach doszło do bardzo niekorzystnych korekt w nowym rozkładzie jazdy edycji 2013/2014. Pierwotna wersja rozkładu zawierała kursujący w dni robocze pociąg ROJ 10420 rel. Białystok - Łapy (wraz z kursem powrotnym jako ROJ 10423) oraz atrkacyjne połączenie interREGIO Biebrza:ROJ/MPJ 51102relacji Ełk - Warszawa Zachodnia oraz powrotny kurs: MPJ/ROJ 15122 relacji Warszawa Zachodnia - Ełk. Kursowanie wymienionych wyżej pociągów zaplanowano o atrakcyjnych porach.Na odc. Białystok - Ełk - Białystok, oba połączenia miały kursować w kategorii REGIO, dzięki której opłaty za przejazd byłyby znacznie niższe, niż w przypadkuinterREGIO (nie mówiąc już o TLK). Warto przy tej okazji dodać, że Biebrza miała zapełnić lukę po pociągachMPE 56128Szczeliniec i MPE 65107 Rudawy, które zostaną wycofane wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy pociągów pasażerskich. Niestety... W związku z brakiem dofinansowania (między innymi także ze strony samorządu województwa podlaskiego), wspomniana Biebrza nie wyjedzie od 15 grudnia na trasę. Taki sam los spotkał krótką relację z Łapami. Nie pojawi się także "substytut" w postaci regionalnego pociągu relacji Białystok - Ełk - Białystok, co będzie skutkowało dalszą degradacją przewozów pasażerskich na linii kolejowej nr 38. Taki stan rzeczy potrwa przynajmniej do najbliższej korekty rozkładu jazdy (tj. do 08.03.2014 roku)

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka