Czeskie kopalnie węgla (OKD) właśnie zgłosiły wniosek o upadłość. Zadłużenie wielkości 17 miliardów koron i 650 wierzycieli. Pomiędzy nimi polskie firmy - PKP Cargo (AWT), Famur, Kopex. Wg informacji z czeskich portali - PKP Cargo ma niemal 20 mln złotych należności, w tym ponad 20% przeterminowane. Do tego należy dodać kilka tysięcy pracowników i wagonów, z którymi nie będzie co zrobić. Tak oto świetlana ekspansja zagraniczna poprzedniej władzy - kupiona wbrew wszelkim trendom rynkowym i zdrowemu rozsądkowi (stary tabor jeżdżący na spadającym rynku węgla) odbija się czkawką polskiej firmie giełdowej. Te straty to niewiele w porównaniu do 400 milionów złotych zapłaconych za spółkę na przełomie 2014/2015 roku ale to dopiero początek strat - wszak zamknięcie spółki AWT będzie wielokrotnie droższe. Jeszcze raz gratulacje dla zarządzających polską koleją w latach 2012-2015 profesjonalistów z banków i wychowanków Pana Balcerowicza - przecież analizy i due dilligence przeprowadziły markowe firmy i równie markowi doradcy pobrali stosowne wynagrodzenia. Ten przykład może się wpisać w business case omawiany na światowej klasy studiach ekonomicznych - jak kupić spółkę (AWT) od upadającej firmy (OKD) tuż przed upadłością jej głównego klienta (OKD). Jeszcze raz gratuluję profesjonalizmu.
Wszystkie przedsiębiorstwa powinny by państwowe. Pod warunkiem, że są efektywne jak prywatne. 2016.
2020. Jednak nie, po 4 latach zmieniłem zdanie, niemal wszystkie powinny być prywatne.
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Gospodarka