Victory10 Victory10
312
BLOG

PKP Cargo - do zapłaty rachunek 500 milionów za rządy PO

Victory10 Victory10 Gospodarka Obserwuj notkę 0

PKP Cargo – kiedy odpis na 500 milionow złotych za rządy PO?

PKP Cargo zakupiło w 2015 roku udziały w czeskiej firmie AWT za ok. 400 milionów złotych,  w tymże roku wykazując 137 milionów zysku na tej transakcji. Główny klient AWT – czeska spółka OKD ogłosiła bankructwo właśnie i zakończy działalność do 2023 roku. W 1 kwartale spółka AWT przyniosła 7 milionów złotych strat, w sierpniu  wykazano w sądzie czeskim 73 miliony złotych należności PKP cargo od upadłego OKD.

PKP Cargo może udawać , że nic się nie stało,  przecież dywersyfikacja działalności AWT postępuje, węgiel to tylko 30% przewozów w 1 kwartale 2016 itd. Zaprezentować można dane na wiele sposobów, również nie zobaczymy możliwego subsydiowania przez spółkę matkę, aktywa AWT zapewne są zabezpieczeniem kredytu  na zakup spółki. Czy to wystarczające argumenty aby zostawić sprawy swemu biegowi?

Spółka AWT była jednym z wyjątków w Europie, gdzie właściciel firmy produkcyjnej posiadał własną spółkę kolejową, a nie korzystał z innych przewoźników – głównie z powodu posiadania 160 starych lokomotyw manewrowych do obsługi bocznic kopalni węgla. Z tego m.in. powodu przewozów nie przejmowało czeskie CD Cargo – nie posiadało tylu ciężkich lokomotyw manewrowych do obsługi pociągów z węglem, jeśli dodamy do tego ponad 3000 starych wagonów do przewozu węgla to mamy obraz typowej spółki obsługującej duży podmiot górniczy i pracującej na jego potrzeby. Bez biznesu węglowego ta spółka nie ma racji bytu.

Czesi podjęli decyzję – do 2023 roku zamkną wszystkie kopalnie OKD. Wówczas AWT będzie warta zero. Nie da się tego taboru kolejowego zatrudnić do innych przewozów – tego typu floty jest zbyt dużo w Europie Wschodniej,  a paradoksalnie najwięcej w PKP Cargo. Jeśli w wycenie spółki AWT jedną lokomotywę wyceniono na 500 tys. PLN i wagon na 50 tys PLN ( co raczej nie jest zawyżonym szacunkiem) to mamy ok 230 mln strat do rozpisania na 8 lat – czyli po 30 mln złotych rocznie.

Dodatkowo Czesi, na nasze nieszczęście, zarządzają bardzo racjonalnie państwowym majątkiem kolejowym – niedługo przewozy węgla z OKD przejmie CD Cargo, jako spółka największego wierzyciela,  na wszystkich możliwych kierunkach.

Dywersyfikacja działalności AWT, o której tak głośno,  oznacza wyjście na bardzo konkurencyjny rynek przewozów kolejowych przewoźników prywatnych i panstwowych z niskimi marżami i dużym ryzykiem, bez stałych, dużych wolumenów to będzie bardzo trudny i niestabilny biznes PKP Cargo.

Dziś Zarząd PKP Cargo stoi przed decyzją – pudrujemy trupa i po nas choćby potop – ale to już będzie potop PiS-u lub wystawiamy rachunek PO na 500 milionów złotych za fatalną transakcję i dokonujemy odpisu wartości aktywów.

Reasumując: dziś decyzja o odpisie na 500 milionów złotych to obciążenie rządu PO, jutro będzie to decyzja obciążąjąca rząd PiS. Co zrobi PKP Cargo? Zobaczymy 21-go września

Victory10
O mnie Victory10

Wszystkie przedsiębiorstwa powinny by państwowe. Pod warunkiem, że są efektywne jak prywatne. 2016. 2020. Jednak nie, po 4 latach zmieniłem zdanie, niemal wszystkie powinny być prywatne.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka