SPOŁECZNA Gospodarka Rynkowa/www.gospodarkarynkowa.info
SPOŁECZNA Gospodarka Rynkowa/www.gospodarkarynkowa.info
Warsztaty Analiz Socjologicznych Warsztaty Analiz Socjologicznych
476
BLOG

Polska będzie mocarstwem średniej wielkości. Marek Goliszewski

Warsztaty Analiz Socjologicznych Warsztaty Analiz Socjologicznych Polityka Obserwuj notkę 1

 

 Art. 20. Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 roku 
Społeczna gospodarka rynkowa oparta na wolności działalności gospodarczej, własności prywatnej oraz solidarności, dialogu i współpracy partnerów społecznych stanowi podstawę ustroju gospodarczego Rzeczypospolitej Polskiej.
 
Termin społeczna gospodarka rynkowa kiedy się pojawił na polskiej scenie kojarzył się ze stwierdzeniem „być trochę w ciąży i nie być trochę w ciąży”, ale z biegiem czasu kiedy dużą rolę zaczęła odgrywać społeczna odpowiedzialność biznesu ten termin zaczął nabierać innego kształtu, innego wymiaru. Dzisiaj stał się jakby normą w Unii Europejskiej, a ponieważ jesteśmy członkami Unii Europejskiej i te normy przyjmujemy z zaufaniem.
 
Stąd Business Center Club organizacja promująca nie tylko Unię Europejską, ale zasady etyki, wolontariatu, zasady uwzględniania pracowników w procesie rynkowym lansuje społeczną odpowiedzialność biznesu i także społeczną gospodarkę rynkową.
 
Czy termin „społeczna” wzmacnia pojęcie gospodarki rynkowej czy to jest taki nie odkryty teren?
 
Społeczna gospodarka rynkowa jak i społeczna odpowiedzialność biznesu to są ciągle pojęcia w gruncie rzeczy wśród ogółu nieznane i trzeba dużo wysiłku edukacyjnego, dużo różnego rodzaju działań które podniosą świadomość ludzi i pokażą im co to rzeczywiście jest. Zwłaszcza wśród przedsiębiorców dlatego, że nadal nie wszyscy przedsiębiorcy realizują zasady społecznej gospodarki rynkowej czy społecznej odpowiedzialności biznesu. Szczerze mówiąc ze szkodą dla siebie. Nie sposób dzisiaj nie dostrzegać i nie rozwijać otoczenia firmy, ludzi którzy funkcjonują w tym otoczeniu także we własnej firmie – nie sposób nie inwestować w ludzi np. w szkolenia, podnoszenie ich wykształcenia ponieważ firma na tym prędzej czy później traci. Przedsiębiorca, szef firmy odpowiedzialny za tę firmę musi znać dzisiaj pojęcie społeczna odpowiedzialność rynkowa, społeczna odpowiedzialność biznesu i społeczna odpowiedzialność biznesu i zacząć naprawdę działać w tym kierunku.
 
Po 20 latach jak Pan by scharakteryzował Polski model gospodarczy(plusy/minusy)?
 
Trzeba powiedzieć sobie tak, że w ciągu tych dwudziestu lat My Polacy pokazaliśmy światu, że umiemy gospodarować, że jesteśmy zaradni, solidni, punktualni, że sprzedajemy dobre towary i usługi na rynku światowym, że potrafimy pracować i nie wywołujemy awantur itd.
 
Natomiast świat niesie nowe wyzwania, są nowe procesy gospodarcze, nowe zjawiska…kryzys finansowy i naprzeciwko temu trzeba wychodzić. Edukować, edukować się i edukować i Polscy przedsiębiorcy to robią. Ta zielona wyspa, która jest co prawda propagandowym chwytem jednak pokazała, że my mieliśmy w zestawieniu z innymi krajami dosyć pozytywny wzrost gospodarczy. Jednoprocentowy, bo jednoprocentowy ale jednak tak. Zatem potrafimy, możemy tylko trzeba stworzyć sprzyjające warunki.Dzisiaj tych specjalnych warunków niespecjalnie możemy doświadczyć, są zbyt wysokie obciążenia podatkowe, niedobry jest kodeks pracy, biurokracja i niesprawny wymiar sprawiedliwości – to trzeba poprawić i poprawimy.
 
Pana marzenie Polska 2020 w wymiarze przedsiębiorcy?
 
Ja myślę, że Polska będzie w roku 2020 mocarstwem średniej wielkości, mocarstwem nawet światowym jednym z pięciu obok Stanów Zjednoczonych, Turcji na przykład. Będzie bardzo liczącym się krajem. No problem polega na tym, żebyśmy wykorzystali swoje szanse, ale po różnych perypetiach politycznych, zawirowaniach – zrobimy to…
 
Marek Goliszewski– polski działacz gospodarczy, założyciel i prezes Business Centre Club.
 
Zapis tekstowy wypowiedzi uzyskanej w ramach projektu SPOŁECZNA Gospodarka Rynkowa - zapraszaMY na www.gospodarkarynkowa.info
 
 

Warsztaty Analiz Socjologicznych to nowoczesna instytucja oparta na wzajemnym zaufaniu. Unikamy zaszufladkowania organizacyjnego. Świadomi wyzwań, przed którymi stoją młodzi Polacy mający ambicję wpływać na rzeczywistość społeczną w kraju, nie zaś tylko być jej biernymi uczestnikami, stawiamy na ciągłe doskonalenie naszego Warsztatu. Kontakt: warsztaty@warsztaty.org warsztaty.org Promote Your Page Too

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (1)

Inne tematy w dziale Polityka