http://pvmonitor.pl/index.php
http://pvmonitor.pl/index.php
wzmianka wzmianka
277
BLOG

Fotowoltaika w II kwartale 2017 r.

wzmianka wzmianka OZE Obserwuj temat Obserwuj notkę 2

Zapoznałam się bliżej z danymi drugiego kwartału zestawionymi w tabeli, które przedstawiłam już graficznie w poprzedniej notce. Dzisiaj pokażę inne rysunki oraz uwagi i wniosek z nich wypływający. Notkę poprzedza obraz statyczny mobilnej strony tytułowej portalu  http://pvmonitor.pl/index.php wykonany w dniu dzisiejszym około godziny 9:25.

imageNa rysunku po prawej zestawione są dane sumaryczne z tabeli zawierającej 348 instalacji fotowoltaicznych w formie uporządkowanego wykresu produkcji od największej do najmniejszej instalacji czynnej w II kw. 2017.

Na wykresie półlogarytmicznym zestawione są także dane o mocy znamionowej czynnych w II kw. 2017 instalacji fotowoltaicznych (poniżej):

image








Są to wykresy podobne, bo produkcja energii związana jest silnie z mocą znamionową. Na podstawie danych o tych dwóch wielkościach oblicza się wskaźnik - iloraz produkcji EE/moc instalacji. Wskaźnik ten stanowi zamiennik energii produkowanej w czasie dnia z różną mocą zależną od kilku czynników na prostokąt o wysokości mocy znamionowej instalacji i szerokości podanej w godzinach. Mówiąc obrazowo: Z nieregularnej kupy materiałów budowlanych stawiamy wieżowiec. Dane te graficznie przedstawia się w funkcji czasu na osi X. Zbiorcze zestawienie szerokości wieżowców  dało mi trochę do myślenia i wykonania dodatkowej ilustracji zależności dwóch zmiennych podstawowych - produkcji energii przez urządzenie od wskaźnika efektywności podanego w godzinach pracy instalacji o mocy znamionowej. Wygląda to tak:

imageNa rysunku tym zobaczyłam granicę możliwości produkcji EE na terenie Polski o niezmiennej szerokości geograficznej. Mój niepokój wzbudziły punkty położone w górze nad gęstą chmurą zagęszczonych punktów o wskaźnikach efektywności 300 - 400 godzin. Najbardziej podejrzany punkt zaznaczony na czerwono sprawdziłam. Pod ksywą tej instalacji znalazłam moc 7 kW, a nie 1,4 kW podane w zestawieniu tabelarycznym. Potwierdza to znaną statystykom prawdę, że najwięcej błędów można znaleźć na początku oraz na końcu szeregów statystycznych.

Wniosek

Pierwszy portal z danymi o wydajnościach instalacji fotowoltaicznych w Polsce może stanowić bazę do analiz ekonomicznych dla ludzi zainteresowanych inwestowaniem w to źródło energii dla swojego domu.

_____________________                     Dodane dla jasności przesłania mojej notki:

image

Gregorp6-1 małopolska

2120.38

1.4

7.0

1515

302

Szwagrów

2563.1

8

320

Dodane 18.07.2017. 17:15




wzmianka
O mnie wzmianka

Wykształcenie techniczne, praca w zawodzie. Do pisania na S24 namówił mnie wnuk Jędrzej.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka