wpoplaw wpoplaw
182
BLOG

Edukacja w Polsce

wpoplaw wpoplaw Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 6

Właśnie wysłałem poniższy list do redakcji ‘Plusa i Minusa’. Pomyślałem również, że treść listu może zainteresować czytelników ‘Salonu’, dlatego umieśćiłem go na swoim blogu.

 

Szanowni Państwo,

Parę dni temu oglądałem w Australijskiej TV retransmitowany wywiad z Amerykanskiej sieci PBS z Amandą Riplay autorką książki ‘The Smartest Kids of the World’ (Najbystrzejsze Dzieci Świata). Autorka jest dziennikarką zajmującą się edukacją młodzieży. Często pisuje na te tematy do tygodnika Time.

W wywiadzie omówiła trzy systemy edukacyjne: fiński, płd koreański i polski. Wg niej w ostatnich kilkunastu latach poziom naucznia w szkołach średnich w Polsce bardzo się poprawił i choc ciągle nie dorównuje fińskiemu, jest bardzo wysoki. To samo powiedział amerykański uczeń, który spędził w Polsce rok w ramach wymiany uczniów. Uważa on, że wyższy poziom nauki w polskich szkołach średnich spowodowany jest m. in. większym szacunkiem uczniów polskich do nauczycieli.

W związku z tym warto zapytać jaki jest rzeczywisty stan nauczania w szkołach polskich? Sądząc bowiem z publikacji w polskich mediach (również w Rzepie) można odnieść wrażenie, że już jutro cały system się załamie i Polska wróci do średniowiecza. Z perspektywy australijskiej trudno mi ocenić jak jest na prawdę. Sam uczyłem się w czasach stalinowskich i śmiem twierdzić, że matematyki oraz nauk fizyczno-przyrodniczych uczono nas nie gorzej niż w krajach o rozwiniętej demokracji (o przedmiotach humanistycznych – z wyjątkiem jęz. Polskiego - lepiej milczeć). Dlatego jeremiady w polskich mediach wydają mi się podejrzane. Sądzę, że ‘+/-‘  mógłby zainiciować dyskusję na ten temat prosząc o wypowiedzi specjalistów.

Pozostajęz poważaniem

Wojciech Popławski

 

wpoplaw
O mnie wpoplaw

Interesuje sie polityka i filozofia. W szczegolnosci trudnymi relacjami pomiedzy religia i nauka. Pisywalem do paryskiej Kultury.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie