Zygmunt Białas Zygmunt Białas
2218
BLOG

Spostrzeżenia i uwagi płk. Edmunda Klicha

Zygmunt Białas Zygmunt Białas Polityka Obserwuj notkę 6

Senacka Komisja Obrony Narodowej zamierzała wysłuchać wczoraj przedstawicieli organów państwa w sprawie działań na rzecz wyjaśnienia katastrofy lotniczej w Smoleńsku. Zaprosiła w tym celu m. in. ministrów Jerzego Millera, Bogdana Klicha, Radosława Sikorskiego i prokuratora generalnego Andrzeja Seremeta. Osoby te nie przybyły jednak, wysyłając jedynie swych przedstawicieli na spotkanie w senacie.

Nie zawiódł płk Edmund Klich, który przyjechał wprost z urlopu, by obszernie zrelacjonować kwietniowy pobyt w Smoleńsku i Moskwie oraz podzielić się swymi aktualnymi spostrzeżeniami i uwagami. Z informacji podanych przez "Nasz Dziennik" wybierzmy te najistotniejsze i najmniej znane lub nowe.

1. Edmund Klich nie pamięta, kto zdecydował o zastosowaniu załącznika 13 konwencji chicagowskiej w badaniu katastrofy. Zaznaczył też, iż nie uczestniczył w podejmowaniu tej decyzji. Został o niej poinformowny przez szefową MAK Tatianę Anodinę.

2. Współpraca z Rosjanami w Smoleńsku układała się poprawnie. Dopiero w Moskwie pojawiły się trudności w dostępie do dokumentów.

3. W dniu 16 maja przesłuchano cztery osoby z wieży. Byli to: ppłk Paweł Plusnin, mjr Wiktor Ryżenko, płk Nikołaj Krasnokutski oraz meteorolog, którego nazwiska polski akredytowany przy MAK nie pamięta.

4. Meteorolog przyznał, że dowódca lotniska (w tym wypadku N. Krasnokutski) może podjąć decyzję o zamknięciu lotniska w przypadku złych warunków pogodowych. Rosjanie odmówili jednak dostarczenia dokumentów, które wyjaśniają prawne podstawy tej procedury.

5. Przesłuchiwany Paweł Plusnin był bardzo zdenerwowany, gdy usłyszał pytanie, jakie ciśnienie lotniska podał polskiej załodze 10 kwietnia ub.r.

Płk Edmund Klich wypowiedział się także w aktualnej sprawie dotyczącej usterki występującej w TU-154, która nie przeszkadza w lotach treningowych i równocześnie nie pozwala na wykonanie ważnego doświadczenia związanego z wyjaśnieniem katastrofy smoleńskiej. "Albo samolot jest sprawny i lata, albo jest niesprawny i nie lata" - powiedział szef Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych.

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (6)

Inne tematy w dziale Polityka