Konferencja nt. zanieczyszczenia Odry. fot. PAP/Marcin Bielecki
Konferencja nt. zanieczyszczenia Odry. fot. PAP/Marcin Bielecki

Minister Vogel jest oburzony. Całe zamieszanie na konferencji skomplikowała jedna pomyłka

Redakcja Redakcja Niemcy Obserwuj temat Obserwuj notkę 175
Minister środowiska Brandenburgii Axel Vogel nie kryje swojego oburzenia po konferencji prasowej, na której pojawił się temat jego rozmowy z lubuską marszałek Elżbietą Polak. Wątek słynnej już "rtęci" w Odrze skomplikował fakt, że tłumacz przekręcił pytanie i zapytał Vogla tylko o "żrącą wodę". - To oburzające - komentuje Niemiec.

Słowa, które nie padły

12 sierpnia marszałek województwa lubuskiego Elżbieta Polak napisała na Twitterze, że "Axel Vogel minister rolnictwa i środowiska landu Brandenburgia w bezpośredniej rozmowie ze mną potwierdził, że stężenie rtęci w Odrze było tak wysokie, że nie można było określić skali".

Podczas konferencji minister środowiska Brandenburgii Axel Vogel pytany był ten wpis marszałek Polak.

"Ta wypowiedź jest mi absolutnie nieznana. Wskazaliśmy, że stwierdziliśmy w Odrze wysokie wartości pH, które mogą działać toksycznie, nie możemy jednak wyjaśnić, dlaczego" – powiedział Vogel. Nie jest jednak pewne, czy minister odnosił się do kwestii rtęci, ponieważ tłumacz, mówiąc do mikrofonu, nie przetłumaczył pytania polskiego dziennikarza dosłownie. W przetłumaczonym pytaniu nie pada stwierdzenie o skażeniu "rtęcią", a o wodzie, do której nie można włożyć "ręki".

Vogel: Jestem oburzony

Tłumaczenie doprowadziło do dużego zamieszania. Vogel już w poniedziałek postanowił bezpośrednio odnieść się do przekręcania jego słów za pośrednictwem mediów społecznościowych.

"To jest oburzające! Zostałem zapytany przez tłumacza o mój rzekomy cytat, jakoby woda w Odrze była tak żrąca, że parzyła ręce. Zareagowałem na to i mówiłem o wartościach pH; Nie pytano mnie o poziom rtęci" - napisał niemiecki minister na Twitterze.

Vogel dodał w kolejnym wpisie, że "ze względu na to, że pytanie zostało przetłumaczone na język niemiecki, w odpowiedzi nie powiedziałem ani słowa o stężeniu rtęci, ale wyjaśniłem wartości pH i wysokie stężenie soli w Odrze".

SW

Czytaj dalej:

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka