Orlen rozpędza się z farmami wiatrowymi. Kluczowy kontrakt podpisany

Redakcja Redakcja OZE Obserwuj temat Obserwuj notkę 7
Grupa ORLEN uruchomiła w Świnoujściu pierwszy w Polsce terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych. Obiekt będzie kluczowym centrum logistyki offshore wind w regionie Morza Bałtyckiego. Inwestycja została zainaugurowana podpisaniem długoterminowego kontraktu z hiszpańsko-francuskim konsorcjum Ocean Winds, czyli jednym z największych deweloperów morskiej energetyki na świecie.

Ważna rola terminala w rozwoju offshore wind

Terminal instalacyjny w Świnoujściu to element realizacji strategii ORLEN 2035, zakładającej osiągnięcie 12,8 GW mocy z odnawialnych źródeł energii, z czego połowa ma pochodzić z morskich farm wiatrowych. Prezes Orlenu Ireneusz Fąfara przekonywał, że inwestycja nie tylko umożliwi instalację kilkudziesięciu turbin rocznie, ale także stanie się motorem napędowym nowej gałęzi przemysłu w Polsce.

– Terminal w Świnoujściu to baza dla przyszłych projektów offshore, w których udział polskiego kapitału sięga niemal 50 proc. Współpraca z Ocean Winds to szansa rozwojowa dla całego regionu i lokalnych firm – powiedział Fąfara. 


Współpraca z Ocean Winds i projekt BC-Wind

W ramach podpisanego kontraktu, niemal cała powierzchnia terminala została wynajęta konsorcjum Ocean Winds, które będzie wykorzystywać obiekt przy realizacji projektu morskiej farmy wiatrowej BC-Wind, zlokalizowanej ok. 228 km od portu w Świnoujściu.

– Cieszymy się z wyboru Świnoujścia jako kluczowego ogniwa w logistyce projektu BC-Wind. Chcemy wzmacniać krajowy łańcuch dostaw i współpracować z polskimi partnerami – powiedział Kacper Kostrzewa, dyrektor zarządzający Ocean Winds Polska.

Obiekt został zaprojektowany z myślą o obsłudze największych jednostek typu jack-up i heavy-lift, przeznaczonych do transportu turbin wiatrowych o mocy ok. 15 MW. Infrastruktura umożliwia załadunek, rozładunek i składowanie komponentów takich jak łopaty, gondole, wieże, fundamenty monopalowe, a także nadbudówki transformatorowe o masie do 24 tys. ton. Z terminala będą mogły korzystać także inne podmioty realizujące projekty offshore na wodach Niemiec, Szwecji czy Danii. 


Przeładunki, logistyka i lokalne firmy

Obsługą portową oraz przeładunkami zajmą się lokalne firmy z międzynarodowym doświadczeniem. Obiekt ma zatrudniać docelowo kilkudziesięciu pracowników, a jego lokalizacja w głębi lądu gwarantuje dogodne warunki pogodowe i doskonały dostęp drogowy, kolejowy, promowy i lotniczy.

– To najnowocześniejszy terminal offshore w regionie Morza Bałtyckiego i pierwszy tego typu obiekt w Polsce – ocenił marszałek woj. zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz. – Jak zawsze jesteśmy liderem – dodał.   


Fot. Orlen

Red. 

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj7 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (7)

Inne tematy w dziale Gospodarka