Jesienią tego roku ruszy nowy program dopłat do zakupu rowerów elektrycznych - "Mój Rower Elektryczny". Jest on realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Budżet programu wynosi 50 mln złotych, a wsparcie będzie można otrzymać bez względu na dochód, ale za to pod warunkiem spełnienia kilku kluczowych wymogów. Warto poznać zasady, aby uniknąć błędów, które mogą pozbawić szansy na dotację.
Choć pierwotnie planowano start naboru w drugim kwartale 2025 roku, realny termin rozpoczęcia przyjmowania wniosków to wrzesień lub październik. Wnioski będą rozpatrywane do wyczerpania środków, dlatego eksperci radzą wcześniej przygotować faktury lub paragony oraz dokumenty potwierdzające pochodzenie roweru.
Ile wynosi dopłata do roweru elektrycznego?
Dofinansowanie obejmie:
- do 2500 złotych na standardowy rower elektryczny
- do 4500 złotych na rower typu cargo lub elektryczny wózek rowerowy
W obu przypadkach wsparcie wyniesie maksymalnie 50 proc. kosztów kwalifikowanych. Dotacja będzie wypłacana w formie refundacji po zakupie nowego roweru wyprodukowanego na terenie Unii Europejskiej.
Program jest skierowany do wszystkich osób pełnoletnich, bez progów dochodowych. Każdy wnioskodawca może otrzymać dopłatę do maksymalnie jednego roweru, który: jest nowy i wyprodukowany w ciągu ostatnich 24 miesięcy, został wytworzony w kraju UE (nie w Chinach ani poza UE), posiada certyfikat CE, spełnia normy dla rowerów elektrycznych, w tym ograniczenie wspomagania do 25 km/h.
Na jakie rowery nie dostaniemy dotacji
Dotacji nie otrzymamy w przypadkach:
- rowerów z manetką gazu pozwalającą na jazdę bez pedałowania
- modeli umożliwiających łatwe usunięcie limitu prędkości wspomagania
- rowerów, do których producent dołącza elementy do samodzielnego zwiększenia mocy lub prędkości
- sprzętu używanego lub kupionego na rynku wtórnym
- zakupu na leasing oraz samych akcesoriów czy części rowerowych
Jednym z najczęstszych błędów jest zakup roweru elektrycznego wyprodukowanego w Chinach. W takiej sytuacji wniosek o dopłatę zostanie odrzucony. Miejsce produkcji musi być udokumentowane na fakturze lub paragonie, bądź w formie oświadczenia sprzedawcy lub producenta.
Z artykułu dowiesz się:
- Program "Mój Rower Elektryczny" ruszy jesienią 2025 r., oferując do 2500 zł dopłaty na e-rower i do 4500 zł na rower cargo lub wózek rowerowy, pod warunkiem zakupu pojazdu wyprodukowanego w UE
- Wsparcie obejmie wyłącznie nowe rowery wyprodukowane w ciągu ostatnich 24 miesięcy, a wniosek o refundację można złożyć po zakupie
- Dopłata nie przysługuje na rowery z Chin ani modele z manetką gazu, możliwością montażu jej po zakupie czy odblokowania limitu prędkości wspomagania powyżej 25 km/h
- Wymagane będzie potwierdzenie pochodzenia roweru (np. faktura z informacją o miejscu produkcji) oraz certyfikat CE
Fot. zdjęcie ilustracyjne/rower elektryczny/Unsplash
Red.
Inne tematy w dziale Gospodarka