Dziecku zabrano w szpitalu mówik. Jest interwencja RPO

Redakcja Redakcja Prawo Obserwuj temat Obserwuj notkę 0
Do Biura Rzecznika Praw Obywatelskich regularnie wpływają informacje dotyczące niewłaściwego sposobu traktowania pacjentów, w tym małoletnich. Sprawy te są analizowane. W ostatnich tygodniach pojawiły się informacje o niewłaściwym sposobie traktowania pacjentów, u których zdiagnozowano spektrum autyzmu. Polegało ono na odebraniu dziecku urządzenia wspierającego je w codziennej komunikacji, tzw. mówika.

Mówik - alternatywa dla mowy

Chociaż, jak dotychczas jest to sprawa odosobniona, to jednak wskazuje na niepokojące zjawisko. W oddziałach psychiatrii dziecięco-młodzieżowej niejednokrotnie hospitalizowane są osoby z rozpoznanymi zaburzeniami neurorozwojowymi. Część z nich nie komunikuje się werbalnie, lecz na co dzień używa systemu komunikacji alternatywnej (ang. Augmentative and Alternative Communication). W ramach takich działań pacjenci korzystają zarówno z wyuczonych, ważnych dla nich gestów, systemu symboli – w tym piktogramów – jak i urządzeń, które wspierają dźwiękowo i graficznie treści, które chcą przekazać.

Zdaniem Rzecznika odebranie dziecku urządzenia, dzięki któremu może ono wyrazić swoją opinię, może być uznane za działanie naruszające godność człowieka i jest niezgodne Konstytucją.

Komitet ONZ ds. praw osób z niepełnosprawnościami w 2018 r. dokonał pierwszego przeglądu wdrażania Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami w Polsce i wydał rekomendacje - wyraził zaniepokojenie brakiem propagowania środków komunikacji wspomagającej i alternatywnej, w tym wersji łatwych do czytania. W zaleceniach podkreślił potrzebę rozwijania wykorzystania środków komunikacji wspomagającej i alternatywnej oraz wersji łatwych do czytania we wszystkich sektorach. 

Interwencja RPO

Marcin Wiącek zwrócił się do obu konsultantek, by rozważyły poruszenie tego zagadnienia w trakcie rozmów, zwłaszcza z konsultantami wojewódzkimi w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży oraz pielęgniarstwa psychiatrycznego. Ponadto poprosił o rozważenie możliwości włączenia do programu specjalizacji zagadnień związanych z komunikacją alternatywną. Zwrócił też uwagę na możliwość współdziałania w tym zakresie z Radą Osób z Niepełnosprawnościami przy RPO oraz z Komisją Ekspertów RPO ds. Ochrony Zdrowia Psychicznego.

W odpowiedzi na pismo RPO dr Aleksandra Lewandowska, konsultant krajowej w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży podkreśla, że "w pełni zgadza się, że ograniczanie dostępu pacjenta, w szczególności dziecka niemówiącego, do urządzeń lub narzędzi wspomagających komunikację (AAC), jest niezgodne z zasadami etyki zawodowej i z prawami pacjenta określonymi w ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Tego typu działania, niezależnie od ich intencji, mogą naruszać godność dziecka i zaburzać proces terapeutyczny, który w przypadku osób z ASD czy niepełnosprawnością intelektualną w dużej mierze opiera się na możliwości komunikowania się w sposób alternatywny. W odpowiedzi na pismo informuję, że temat komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC) zostanie omówiony podczas najbliższego spotkania konsultantów wojewódzkich w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży. Z dużą otwartością deklaruję współpracę z Radą Osób z Niepełnosprawnościami w celu wspólnego opracowania szczegółowych rekomendacji i dobrych praktyk w tym zakresie. Udział przedstawicieli środowiska osób z niepełnosprawnościami jest niezbędny, aby rekomendacje były realne, praktyczne i oparte na rzeczywistych potrzebach pacjentów" - napisała.  


Komunikacja wspomagająca 

"Przy najbliższej modyfikacji programu specjalizacji w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży zostanie uwzględniony aspekt komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC) jako ważny element pracy klinicznej z dziećmi z zaburzeniami rozwojowymi.

Uważam jednak, że wiedza i podstawowe kompetencje w tym zakresie powinny być przekazywane nie tylko lekarzom, ale także psychologom, psychoterapeutom, terapeutom środowiskowym, zajęciowym oraz personelowi pielęgniarskiemu, którzy są integralną częścią zespołów terapeutycznych. Dzięki temu każdy członek zespołu będzie potrafił skutecznie wspierać dziecko w komunikacji i tworzyć środowisko rzeczywiście inkluzyjne. Podzielam przekonanie, że prawo dziecka do komunikowania się w sposób dla niego dostępny stanowi podstawowy warunek skutecznego leczenia psychiatrycznego. Włączenie narzędzi AAC do praktyki klinicznej jest nie tylko obowiązkiem prawnym i etycznym, ale też elementem nowoczesnej, empatycznej i zindywidualizowanej opieki" - dodała w piśmie dr Lewandowska.   


Fot. Mówik/fundacjawroc.pl

Tomasz Wypych


Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze

Inne tematy w dziale Polityka