[2x20. Gospodarka Wolnej Polski. Katalog 1989-2009 ]
AUTOSTRADY. Temat smutnych dowcipów, dotyczących np. tego, czy autostrady mają być dłuższe, czy szersze. Temat smutnych nawiązań do pruskiej zdolności budowy dróg. Pojawiające się w internecie mapy uwzględniające autostrady planowane w 1942 roku.
Budowa infrastruktury (drogowej, ale i kolejowej) traktowana jest zazwyczaj jako impuls dla wzrostu gospodarczego, okazja dla przedsiębiorczości grupującej się wokół wielkich projektów, a wreszcie jako sposób na zatrudnienie bezrobotnych. Nie do końca jasne są przyczyny, dla których w Polsce jest inaczej.
Infrastruktura komunikacyjna ma ponadto konotacje w sferze polityki międzynarodowej. Budowy w układzie wschód-zachód traktować można stricte biznesowo: Polska jest krajem tranzytowym na osi Rosja/Ukraina – Niemcy/Francja, a przewozy na tym kierunku_muszą_być opłacalne, choćby z racji skali i ograniczonego potencjału rozwiązań alternatywnych.
Gorzej z układem północ-południe.
W okresie dwudziestolecia międzywojennego preferencja dotyczyła właśnie szlaków transportowych łączących południe Polski z Gdynią. Dyktowane to było właśnie potrzebą uniezależnienia się od „tradycyjnych” tras przewozu towarów i przemarszu wojsk. Układ transportowy północ-południe został jednak zaniedbany, a dobra droga ze Szczecina do Zgorzelca leży po „tamtej” stronie granicy.
Stawiamy pod dyskusję kwestię:
Czy program budowy autostrad w Polsce kwalifikuje się do grona 20 najbardziej charakterystycznych wydarzeń, zjawisk, procesów w gospodarce polskiej 1989-2009?
* * *
Tekst został zamieszczony w ramach projektu_"2x20. Gospodarka Wolnej Polski. 1919-1939. 1989-2009", służącego podsumowaniu dorobku gospodarczego ostatnich 20 lat, zainicjowanego na forum Salonu24 introdukcją pt._„Gospodarka Wolnej Polski” ►
Listę dotychczas zgłoszonych wydarzeń, zjawisk, procesów gospodarczych charakterystycznych dla ostatniego XX-lecia (prosimy o uzupełnienia i sugestie) zamieściliśmy tutaj ►
Inne tematy w dziale Gospodarka