31 obserwujących
451 notek
489k odsłon
2112 odsłon

Największy port lotniczy-widmo w Polsce pochłonął miliard zł dopłat

Port lotniczy i jego namiotowa poczekalnia pasażerska
Port lotniczy i jego namiotowa poczekalnia pasażerska
Wykop Skomentuj1
Ponad miliard złotych w dotacjach [1] pochłonął w ciągu ostatnich 60 lat największy port lotniczy- widmo w Polsce. Miejscowa ludność nazywa go potocznie kosmodromem. Ów pierwszy miliard to wcale nie koniec strumienia dopłat. Właśnie ma miejsce zmiana przewoźnika lotniczego, i chaos informacyjny jest jeszcze większy niż zwykle przy tego typu okazjach w tym porcie lotniczym. Strona internetowa lotniska od kilku dni nie działa, a jedno z kilku oficjalnych profili lotniska donosi o nagłej zmianie przystanków autobusu dowożącego pasażerów. Sieć przystanków autobusu na lotnisko zmieniała się aż 3 razy w ciągu ostatniego roku, co tylko potęguje chaos informacyjny. Port lotniczy w ubiegłym roku obsłużył najmniej pasażerów w kraju: tylko 9443 pasażerów, a więc mniej niż tak krytykowany w mediach port lotniczy w Radomiu. Średnio na jeden lot samolotu zgłaszało się zaledwie 18 pasażerów. W szczycie wakacji, w lipcu 2016 roku ów port lotniczy osiągnął jedynie tylko 40,7 % ilości pasażerów radomskiego lotniska [4]. Tymczasem nowopostający port lotniczy w pobliskim Berlinie ma obsłużyć rocznie 2,5 miliona pasażerów z zachodniej cześci Polski- aż 264 razy więcej pasażerów niż rocznie obsługuje ów przygraniczny kosmodrom, jedyny namiotowy port lotniczy Polski.
 
Lata świetności
W przeszłości loty do Warszawy odbywały się dwa razy dziennie (od 1977 do 2004 roku), dodatkowo w latach 70-tych realizowano połączenia do Gdańska, które niedawno na krótko wznowiono. Dziennie na lotnisko docierały nawet 3 autobusy dowożące podróżnych z Zielonej Góry. W różnych latach odbywały się nawet połączenia międzynarodowe do Drezna, liczne loty czarterowe -Las Palmas, Antalya, Teneryfa, Mallorca, Korfu, Rodos, Kos, Agadir, Dubrownik, Lwów etc. W dzieciństwie leciałem z tego portu lotniczego do Burgas w Bułgarii. To wszystko jest przeszłością.
 
W cieniu Berlina
Ekonomiści zajmujący się tematem portów lotniczych mówią o "efekcie cienia transportowego" (niem. Verkehrsschatten). Duże lotniska rzucają transportowy cień na inne sąsiadujące lotniska. Duże porty lotnicze zaczynają efektem skali (ilości oferowanych połączeń) zabijać inne konkurencyjne lotniska w otoczeniu dużych portów lotniczych. To dlatego lotniska w Radomiu czy Łodzi przynoszą tak duże straty- są w cieniu transportowym lotniska w Warszawie. 
 
Porty lotnicze Berlina obsługują rocznie szacunkowo 700 tys. pasażerów z województwa lubuskiego. Port lotniczy w Babimoście obsługuje tylko co setnego pasażera z woj. lubuskiego, wg szacunkowych danych [3]. A jakie są plany berlińskich lotnisk? Nowobudowany port lotniczy w Berlinie wg analiz ekspertów ma przejąć rocznie aż 2,5 miliona pasażerów z Polski Zachodniej [2]. Efekt berlińskiego cienia zbiera żniwo. Wokół Berlina w ostatnim roku zbankrutowały dwa regionalne porty lotnicze: Magdeburg- Cochstedt i Cottbus- Drewitz. Dla obu lotnisk nowych właścicieli szuka syndyk. Taka sama historia może powtórzyć się dla portu lotniczego we wsi Nowe Kramsko.
 
Dla portu lotniczego we wsi Nowe Kramsko koło Zielonej Góry, bo to o nim mowa, sąsiedztwo Berlina jest zabójcze, ale też jest jednocześnie szansą. Tymczasem, po polskiej stronie granicy: w wielu aspektach jest gorzej niż za czasów komunizmu. Weźmy przykład lotniska. Kiedyś linie lotnicze LOT miały swoje biuro w Zielonej Górze. Przystanki autobusów na lotnisko - miały swoje odrębne miejsca, oznaczone archaicznymi i starodawnymi znakami przystankowymi. Z lotniska skorzystałem tylko raz, ponad 3 dekady temu. Jako dziecko tylko raz odjeżdżałem na lokalne lotnisko: miałem wtedy może z 5 lub 6 lat. Czekaliśmy na specjalnym przystanku naprzeciwko jednego z hoteli. Nadjechał wielki i pusty autobus. Samego lotniska już nie pamiętam.
 
Lokalne kuriozum
Czytelnik pisze do redakcji: "Port lotniczy Babimost tzw. Zielona Góra jest nie rentowny nie potrafi na Siebie zarobić na te wielomilionowe inwestycje, linia kolejowa i wydatki kolejne miliony tylko powiększą zmarnowane pieniądze. Proszę zobaczyć ilu pasażerów port by musiał obsłużyć setki tysięcy aby zarabić. To jest inwestycja chybiona, środki finansowe nigdy się nie zwrócą, a to jest podstawa inwestycji."
 
Czy to trafna hipoteza? Państwowe przedsiębiorstwo lotnicze Państwowy Port Lotniczy we wsi Nowe Kramsko ma aktualnie nieczynną od kilku dni stronę portu lotniczego. Na króko nowa witryna ukazała się w sieci na jednej z dwóch różnych domen tego lotniska, po czym znów znikła i zamiast treści pojawił się jakiś ciąg znaków. Obie witryny obecnie nie działają od kilku dni. W dodatku nagle zmieniono miejsce odjazdu busa na lotnisko z centrum miasta. Podana sieć przystanków z których pasażerowie mogą odjechać na lotnisko- często się zmienia, i uwaga- o zmianach miejsca odjazdu autbusu na lotnisko trzeba szukać w komentarzach do obrazków w sieciach społecznościowych. Trzeba w tym celu studiować liczne profile sieci społecznościowej- a nuż- któryś z nich nagle poda informację w komentarzu do obrazka- że miejsca przystanków busa na lotnisko znów się zmieniły?
Wykop Skomentuj1
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Gospodarka