5 obserwujących
56 notek
15k odsłon
  54   1

Narząd ruchu bakterii mykoplazmy Mobile

Mechanizm ten jest unikalny tylko dla dwóch gatunków Mycoplasmy . Np. komórka M. mobile posiada pasmo białek, z których ATPaza reaguje na hydrolizę ATP, co skutkuje kaskadą wywołującą zmiany kształtu silnika i ruchem przyczepionych struktur, przypominających tylne odnóża konika polnego. Mechanizm ten jest unikalny. Oprócz takich struktur jak wić bakteryjna, jest mechanizmem lokomocji.

1. Mycoplasma Mobile używa elastycznych nóg, na których dosłownie chodzi po powierzchni.

2. Cztery składniki białkowe są bezpośrednio zaangażowane w mechanizm umożliwiający kroczenie (w budowę struktury przypominającej tylne odnóże konika polnego). Dla białek tych nie znaleziono homologów pośrod rożnych białek motorycznych, jakie odkryto w przyrodzie. Co najmniej 10 białek jest zaangażowanych w budowę silnika, który napędza lokomocję bakterii.

3. Po usunięciu jakiegokolwiek z tych elementów system przestaje działać (spełniać swoją funkcję) – a więc jest to kolejny odkryty w biologii system nieredukowalnie złożony.

image