Komentuj, obserwuj tematy,
Załóż profil w salon24.pl
Mój profil
Albatros ... z lotu ptaka Albatros ... z lotu ptaka
552
BLOG

Patrioci i budowniczowie Uprawnione czy nieuprawnione oskarżenia A.M.

Albatros ... z lotu ptaka Albatros ... z lotu ptaka Polityka Obserwuj notkę 0

Ciągle w historii stoimy przed wyborem:

PATRIOCI czy BUDOWNICZOWIE.

Święty Rafał Kalinowski - Opoka

www.opoka.org.pl/biblioteka/T/TS/.../s_rafal_kalinowski-2a.html
Translate this page
Krótka biografia śwRafała Kalinowskiego (1835-1907)

Św. Rafał Kalinowski - biografia

www.tk.krakow.pl/index.php?option=com_content...id...
Translate this page

Jan 1, 2004 - ŚwRafał Kalinowski (Józef Kalinowski) urodził się 1 września 1835 roku w Wilnie, w inteligenckiej rodzinie szlacheckiego pochodzenia ...

DYLEMATY I WYBORY DROGI ŻYCIOWEJ Świętego Rafała KALINOWSKIEGO.

Image result for św rafał kalinowski biografia

http://www.tk.krakow.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=24&Itemid=29

Technikum Komunikacyjne i Zasadnicza Szkoła Zawodowa w Krakowie

PATRON ZESPOŁU SZKÓŁ NR 1 w KRAKOWIE
św. RAFAŁ KALINOWSKI
Patrioci i budowniczowie Uprawnione czy nieuprawnione oskarżenia

Św. Rafał Kalinowski (Józef Kalinowski) urodził się 1 września 1835 roku w Wilnie, w inteligenckiej rodzinie szlacheckiego pochodzenia Andrzeja i Józefy z Płońskich. Niedługo po urodzeniu zmarła mu matka. Po ukończeniu Instytutu Szlacheckiego w Wilnie (1850) przez dwa lata studiował nauki rolnicze, a następnie inżynieryjne (1853-1857) w wojskowej Akademii Inżynierskiej w Petersburgu, gdzie też krótko był wykładowcą. Zmęczony osobistym zmaganiem w poszukiwaniu sensu życia
i atmosferą Petersburga, zaangażował się do pracy przy budowie linii kolejowej Kursk-Kijów-Odessa. W 1860 roku został przeniesiony do twierdzy w Brześciu nad Bugiem. Gdy w roku 1863 wybuchło powstanie,  w poczuciu obowiązku wobec własnej ojczyzny, oddał się do dyspozycji tajnego Rządu Narodowego, który mianował go naczelnikiem Wydziału Wojny na Litwie. Aresztowany w kwietniu 1864 roku, został skazany na 10 lat ciężkich robót na Syberii. Dziesięciolecie przed wybuchem powstania odegrało w życiu Kalinowskiego niezwykle doniosłą rolę. Rozpoczęło się kryzysem religijnym, by po okresie intensywnych poszukiwań intelektualnych i przemyśleń doprowadzić go do przekonania, [Józef Kalinowski przed wstąpieniem do zakonu Karmelitów Bosych] że tylko wiara może stanowić trwały fundament życia. W Brześciu zaopiekował się opuszczoną młodzieżą rzemieślniczą i więźniami zatrudnionymi w twierdzy. W zeznaniach procesowych obciążył siebie, by nie zaszkodzić innym. W drodze na Syberię i w kolejnych miejscach zesłania (Usolu k/ Irkucka, Irkucku, Permie i Smoleńsku) opiekował się zesłańcami, dzielił się z nimi pieniędzmi i rzeczami codziennego użytku. Oparciem dla niego była modlitwa. Czas zesłania traktował jako przygotowanie do życia zakonnego i kapłańskiego. Uwolniony, w latach 1874 - 1877 był wychowawcą Sługi Bożego księcia Augusta Czartoryskiego. W roku 1877 wstąpił do Zakonu Karmelitów Bosych
w Grazu; święcenia kapłańskie otrzymał 15 stycznia 1882 roku w Czernej k/ Krakowa. Kilkakrotnie był przeorem tego klasztoru, jak też założonego przez siebie domu w Wadowicach, gdzie zmarł 15 listopada 1907 roku. Pochowany został na cmentarzu zakonnym w Czernej.     Ojciec Święty Jan Paweł II dokonał beatyfikacji o. Rafała w dniu 22 czerwca 1983 roku w Krakowie, a w dniu 17 listopada 1991 roku kanonizował go w Rzymie.

 

Patrioci i budowniczowie Uprawnione czy nieuprawnione oskarżenia  Patrioci i budowniczowie Uprawnione czy nieuprawnione oskarżenia


W 2005 roku wybitny rzeźbiarz prof. Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie Bronisław Chromy zaprojektował statuetkę św. Rafała Kalinowskiego, która stała się symbolem, dumą naszej szkoły. Odtąd ta statuetka jest wręczana podczas podczas uroczystości szkolnych naszym znamienitym gościom. Prof. Bronisław Chromy znany jest tak w kraju, jak i za granicą z wielu wybitnych osiągnięć.

NADANIE SZKOLE IMIENIA św. RAFAŁA KALINOWSKIEGO
Dzień 22 listopada anno domini 2005 przeszedł do historii szkoły pod znakiem uroczystego, oficjalnego ogłoszenia faktu nadania imienia św. Rafała Kalinowskiego Zespołowi Szkół nr 1 w Krakowie oraz przekazania szkole nowego sztandaru...
Patrioci i budowniczowie Uprawnione czy nieuprawnione oskarżeniaPo uroczystościach w kościele O.O. Karmelitów Bosych przy ul. Rakowickiej, w budynku szkoły przy ul. Ułanów 3 odbyła się uroczystość główna, podczas której odczytany został akt nadania szkole imienia św. Rafała Kalinowskiego. Podczas uroczystości poświęcony sztandar szkoły przekazany został młodzieży, a pierwszoklasiści złożyli przed nim uroczyste ślubowanie. Nauczyciele ZS nr 1 zostali uhonorowani odznaczeniami resortowymi (medale Komisji Edukacji Narodowej) i nagrodami (Prezydenta Miasta Krakowa, Małopolskiego Kuratora Oświaty oraz Dyrektora Szkoły).
W części artystycznej młodzież przedstawiła w poetyckiej formie teksty św. Jana od Krzyża i św. Teresy z Avila - filarów duchowości karmelitańskiej. Program uświetnili krakowscy aktorzy: Lidia Bogaczówna oraz Jerzy Trela, prezentując "Lokomotywę" Juliana Tuwima w wersji zasadniczej i kabaretowej. Miłym akcentem był występ absolwenta szkoły z roku 1986, Juliana Mere, aktora z Warszawy, w repertuarze Bułata Okudżawy i Marka Grechuty. Specjalnymi gośćmi byli Węgrzy z miasta Paks: delegacja tamtejszej szkoły partnerskiej oraz chór, który zaśpiewał kilka standardów muzycznych. Finał należał do Staromiejskiej Orkiestry, działającej przy ZS nr 1. Młodzi muzycy, pod batutą Wiesława Olejniczaka wykonali kilka utworów tanecznych, wraz z dowcipną i zaskakującą choreografią. Tak, pokrótce rzecz ujmując, zaczął się nowy rozdział w historii szkoły ...
 
Anna Kopacz

Nie mamy innej OPCJI ROZWOJU ???

https://pl.wikipedia.org/wiki/Stanis%C5%82aw_Kierbed%C5%BA

Stanisław Kierbedź[edytuj]

 
 
Stanisław Kierbedź
Ilustracja
Data i miejsce urodzenia 10 marca 1810
Nowy Dwór
Data i miejsce śmierci 19 kwietnia 1899
Warszawa
Odznaczenia
Cesarski i Królewski Order Orła Białego (Imperium Rosyjskie) Order Świętej Anny I klasy (Imperium Rosyjskie) Order Świętej Anny I klasy (Imperium Rosyjskie) Order Świętej Anny III klasy (Imperium Rosyjskie) Cesarski i Królewski Order Świętego Stanisława I klasy (Imperium Rosyjskie) Cesarski i Królewski Order Świętego Stanisława III klasy (Imperium Rosyjskie) Order Świętego Włodzimierza III klasy (Imperium Rosyjskie) Order Świętego Włodzimierza II klasy (Imperium Rosyjskie) Order Świętego Włodzimierza I klasy (Imperium Rosyjskie) I Klasa Orderu Orła Czerwonego (Prusy)
Patrioci i budowniczowie Uprawnione czy nieuprawnione oskarżenia
 
Warszawa, budowa mostu Kierbedzia, 1862
Patrioci i budowniczowie Uprawnione czy nieuprawnione oskarżenia
 
Most na Newie siedmioprzęsłowy z żelaza lanego ok. 1900

Stanisław Kierbedź herbu Ślepowron (ur. 10 marca 1810 w Nowym Dworze, zm. 19 kwietnia 1899 w Warszawie) – polski[1] inżynier, generał-major armii rosyjskiej, rzeczywisty radca tajny; pionier budowy żelaznych mostów kratownicowych. Jego bratankiem był Stanisław Kierbedź, również inżynier.

 

 

Dzieciństwo[edytuj]

Stanisław Kierbedź urodził się w ziemiańskiej rodzinie w majątku Nowy Dwór na Żmudzi, w guberni kowieńskiej, wpowiecie poniewieskim. Był uczniem pijarów w Poniewieżu, w 1826 ukończył gimnazjum klasyczne w Kownie. Następnie w latach 1826–1828 studiował matematykę i fizykę na Cesarskim Uniwersytecie Wileńskim.

Działalność dydaktyczna[edytuj]

Po uzyskaniu dyplomu wyjechał do Petersburga i w 1831 ukończył Instytut Korpusu Inżynierów Komunikacji, w którym później jako pomocnik profesora wykładał (w latach 1837-1849) budownictwo i mechanikę praktyczną. Od 1834 roku prowadził wykłady z tych przedmiotów na kursach oficerskich Głównej Szkoły Inżynieryjnej.

W okresie od czerwca 1837 do września 1838 przebywał, wraz z profesorem D. Mielnikowem, w podróży po europejskich uczelniach. Był w NiemczechAustriiSzwajcariiFrancji (kurs w Paryżu na Ecole des Ponts et Chaussèes), Anglii (zajęcia w British Association for the Advancement of Science w Newcastle), Belgii i Holandii.

Po powrocie kontynuował swą działalność wykładowcy w Instytucie Górniczym, w Szkole Głównej Inżynierów Polowych i w Szkole Korpusu Morskiego. W latach 1841-1843 wykładał mechanikę ogólną na Uniwersytecie w Petersburgu.

W związku z coraz większym zaangażowaniem w praktyczne wykorzystanie swej wiedzy, zakończył działalność dydaktyczną w 1849 roku.

Działalność praktyczna[edytuj]

Pod jego kierownictwem zbudowano katolicki kościół św. Stanisława w Petersburgu. Kierbedź pracował także w tym czasie jako zastępca profesora Mielnikowa, dyrektora Kolei Mikołajewskiej.

Jeszcze w 1842 wystąpił z pomysłem zbudowania mostu żelaznego na Newie. Przedsięwzięcie było ryzykowne ze względu na warunki budowy: głęboka na 12 metrów rzeka, silny prąd, kra w zimie, cofanie wód morskich, a także konieczność pozostawienia drożności rzeki dla potrzeb komunikacyjnych. Specjaliści powątpiewali w tamtym okresie, czy jest możliwe zbudowanie jakiegokolwiek mostu przez tę kapryśną rzekę. Decyzja o budowie i powierzeniu jej Stanisławowi Kierbedziowi została podjęta bezpośrednio przez cara Mikołaja I. Budowa trwała 8 lat. Petersburg zyskał most o długości 342 metrów i szerokości 20 metrów, z lanego żelaza o siedmiu przęsłach stałych i jednym zwodzonym. Otrzymał nazwę: Most Błagowieszczański (potem przemianowano na Mikołajewski). W dniu otwarcia mostu (18 listopada 1850) car udekorował inżyniera Kierbedzia specjalnie wybitym medalem i mianował generałem-majorem[2].

Sukces praktyczny przełożony został również na uznanie w środowisku naukowym – Stanisław Kierbedź został członkiem korespondentem w Petersburskiej Akademii Nauk (dział fizyki i matematyki), a 1858, członkiem honorowym.

1852 objął funkcję zastępcy dyrektora budowy Kolei Petersbursko-Warszawskiej i wyjechał za granicę w celu zapoznania się z nowymi technologiami i sposobami budowy mostów żelaznych, które zamierzano zbudować na trasie nowo budowanej linii. Odwiedził Anglię, Niemcy, Austrię i Belgię. Wkrótce też wykorzystał zdobytą wiedzę, budując na rzece Łudze w latach 1853-1857 pierwszy most kratowy o rozpiętości przęseł 55 metrów.

W latach 1856-1859 uczestniczył w budowie kolei żelaznej Petersburg-Peterhof z odnogą do Carskiego Sioła.

1859 rozpoczęto budowę stałego mostu żelaznego na Wiśle w Warszawie (budowa stałego mostu została uchwalona jeszcze przez Sejm Czteroletni). Stanisław Kierbedź został zastępcą do spraw technicznych naczelnika Zarządu Budowy Mostu Stałego generała-adiutanta hrabiego Kotzebue. Most został ukończony w 1864i oficjalnie nadano mu nazwę "Most Aleksandryjski", ale powszechnie był zwany Mostem Kierbedzia. Podczas budowy filary budowli posadowione były z zastosowaniem nowatorskiej na ówczesne czasy techniki kesonów.

1863 Kierbedź został odwołany do Petersburga na stanowisko członka Rady Ministerstwa Komunikacji, a 9 lat później prezesem budowy portów w Kronsztadzie i Petersburgu. W latach 1873-74 kierował kanałami między tymi miastami.

1881 został mianowany na rzeczywistego tajnego radcę co umożliwiło mu zastępowanie wielokrotnie ministra komunikacji (1886-1887). Sześćdziesięciolecie pracy (1889) zaowocowało honorowym członkostwem w:

  • Instytucie Inżynierów Komunikacji w Petersburgu, które ufundowało także 3 stypendia jego imienia
  • Stowarzyszenie Inżynierów Komunikacji, które ustanowiło również nagrodę imienia Stanisława Kierbedzia, nadawaną co 3 lata za najlepsze artykuły techniczne

Stypendium imienia Kierbedzia ufundowane zostało także przez warszawski Instytut Politechniczny.

8 sierpnia 1891 Stanisław Kierbedź podał się do dymisji i zamieszkał na stałe w Warszawie.

Pozazawodowe[edytuj]

Patrioci i budowniczowie Uprawnione czy nieuprawnione oskarżenia
 
Grób inż. Stanisława Kierbedzia i filantropki Eugenii Kierbedź na Starych Powązkach w Warszawie

Mimo, iż Kierbedź osiągnął wysokie stanowiska, to nigdy nie zapomniał o swym pochodzeniu. Jego dom w Petersburgu był ośrodkiem Polonii, a w pracy zawodowej starał się otaczać współpracownikami pochodzenia polskiego.

Po zakończeniu kariery zawodowej został prezesem warszawskiego Towarzystwa Homeopatycznego, któremu pozostawił swoją cenną bibliotekę. Księgozbiór techniczny jeszcze za życia podarował bibliotece Politechniki Lwowskiej.

Choremu na gruźlicę bratu Hipolitowi kupił posiadłość we Włoszech (Senigallia koło Ankony).

Stanisław Kierbedź był żonaty dwukrotnie: z Pauliną Montrymowicz i z Marią Janowską, z którą miał czterech synów: Michała, Stanisława, Waleriana i Mikołaja oraz dwie córki: Eugenię i Zofię.

Pogrzeb Stanisława Kierbedzia odbył się 24 kwietnia 1899 roku i wyruszył z kościoła św.Krzyża na Cmentarz Powązkowski.

Odznaczenia[edytuj]

Widoczne na zdjęciu:

Upamiętnienie[edytuj]

  • Tablica pamiątkowa wmurowana w 1983 na ścianie pod wiaduktem Trasy W-Z[5].

 

https://wycieczkinakresy.wordpress.com/2014/11/22/22-listopada-1864-r-w-warszawie-ukonczono-budowe-mostu-kierbedzia/

22 listopada 1864 r. W Warszawie ukończono budowę Mostu Kierbedzia

Otwarcie mostu odbyło się bez licznej obecności mieszkańców Warszawy. Pamiętano dobrze niedawne krwawe stłumienie powstania styczniowego przez wojska rosyjskie i egzekucje na stokach Cytadeli Warszawskiej. Most poświęcił członek Rady Stanu, kanonik Stanisław Kostka Zwoliński. W uroczystości uczestniczyli zarząd i pracownicy budowy. Oficjalnego otwarcia dokonał namiestnik hrabia Fiodor Berg, w otoczeniu dostojników i zaproszonych gości. Przez most przedefilowały oddziały wojsk rosyjskich. Na cześć cara Aleksandra I most otrzymał imię – Aleksandrowski.

Warszawa - Most Kierbedzia od strony lewego brzegu Wisły z widocznym wjazdem /Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego/

Warszawa – Most Kierbedzia od strony lewego brzegu Wisły z widocznym wjazdem
/Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego/

Twórcą mostu był Polak w służbie rosyjskiej, generał Stanisław Kierbedź. Wybitny inżynier konstruktor miał już wśród swoich osiągnięć budowę pierwszego stałego mostu na Newie i żelaznych mostów kratowych m.in. na Łudze i Dźwinie. Tego typu mosty umożliwiały prowadzenie linii kolejowych przez rzeki. Most w Warszawie powstał z inicjatywy Towarzystwa Rosyjskich Kolei Żelaznych, planowano połączenie Dworca Petersburskiego (Dworzec Wileński) z Dworcem Wiedeńskim. Jednak ostatecznie zdecydowano, że będzie to most drogowy z torami dla tramwajów konnych.

Konstrukcja mostu miała sześć przęseł (każde o rozpiętości 79 m.) i długość 474 m. Kierbedź do posadowienia podpór zastosował nowatorską jak na owe czasy metodę kesonową. Każdy filar mostu oparty był na czterech żelaznych cylindrach zagłębionych w dno rzeki na kilkanaście metrów. Robotnicy pracowali w kesonach wypełnionych sprężonym powietrzem. Wielu z nich zapadło na tzw. chorobę kesonową, powodowaną zbyt szybką dekompresją przy opuszczaniu kesonów. Całością prac kierował pułkownik inżynierii Seweryn Smolikowski. Budowa mostu kosztowała ok. 2.7 mln rubli.

Prace przy budowie przeprawy przez Wisłę trwały od 1859 do 1864 roku. W latach 1863-64 Stanisław Kierbedź był kierownikiem zarządu budowy.

W 1915 roku wycofujące się wojska rosyjskie wysadziły dwa środkowe przęsła (odbudowane w latach 1916-17 przez Niemców). Podczas II wojny światowej wycofujące się wojska niemieckie wysadziły wszystkie mosty warszawskie w tym Most Kierbedzia. Jednak filary okazały się tak trwałe, że w 1949 roku oparto na nich nowy most Śląsko-Dąbrowski, który stał się częścią Trasy W-Z.

 

 

Uprawnione ? czy nieuprawnione ! oskarżenia pod adresem Federacji Rosyjskiej padły ze słów ministra obrony narodowej Antoniego Macierewicza.

Czy były konsultowane z Rządem RP, jeśli tak to prosimy o pełny RAPORT i Białą Księgę z trajektorii lotu statków powietrznych RP w strefie powietrznej Federacji Rosyjskiej w dniu 7, 9, 10, 11 kwietnia 2010 roku !.

Tutaj o wrzutkach i podgrzewaniu atmosfery i tak nabrzmiałych stosunków miedzy Moskwą a Warszawą nie może być mowy.

Czasy Wielkopolskiego i branki do wojska carskiego mamy na szczęście za sobą. Nie musi nam Car rejestrować młodzieży od lat 16 wzwyż w cyrkule. 

150 lat temu otwarto w Warszawie most Kierbedzia | dzieje.pl ...

dzieje.pl/.../150-lat-temu-otwarto-w-warszawie-most-kierbedzia
Translate this page

Nov 22, 2014 - Wybudowany w latach 1859-1864 pierwszy stalowy most na Wiśle, ... Budowa mostu Kierbedzia, pierwszego warszawskiego stalowego mostu ...

http://dzieje.pl/dziedzictwo-kulturowe/150-lat-temu-otwarto-w-warszawie-most-kierbedzia

22 listopada 1864 roku oddano do użytku most Aleksandryjski, zwany przez warszawiaków mostem Kierbedzia. Wybudowany w latach 1859-1864 pierwszy stalowy most na Wiśle, po zniszczeniu w czasie II wojny światowej, zastąpiony został przez most Śląsko-Dąbrowski.

Warszawa długo czekała na stały most na Wiśle – pierwszy, drewniany, zbudowany przez Erazma z Zakroczymia za panowania króla Zygmunta Augusta runął w 1603 roku pod naporem kry. W latach późniejszych mieszkańcom służyły jedynie tymczasowe mosty łyżwowe i pontonowe.

Kolejną próbę zbudowania stałej przeprawy przez Wisłę podjęto dopiero w latach 40. XIX wieku. W latach 1844-1846 roku udało się jednak wytyczyć jedynie trasę dojazdową do projektowanego mostu: między Placem Zamkowym a ulicą Dobrą zbudowano, zaprojektowany przez Feliksa Pancera, wiadukt, którym poprowadzono ulicę Nowy Zjazd i ułożono szyny linii tramwaju konnego.

W 1859 roku w związku z budową linii kolejowej Petersburg-Warszawa powrócono do pomysłu budowy mostu, który początkowo miał być mostem kolejowym, umożliwiającym połączenie dwóch warszawskich dworców: będącego końcową stacji linii Petersburg-Warszawa Dworca Petersburskiego na Pradze (obecnie Dworzec Wileński) i Dworca Wiedeńskiego, na którym kończyła swą trasę funkcjonująca od kilkunastu lat kolej Warszawsko-Wiedeńska.

Konstrukcji nadano nazwę „most Aleksandryjski ” na cześć panującego wówczas cara Aleksandra II. Oficjalna nazwa nie przyjęła się w Warszawie – mieszkańcy nazywali nowy most „mostem Kierbedzia”. Ta nieformalna nazwa utrzymała się aż do odzyskania przez Polskę niepodległości, kiedy stołeczny magistrat nadał ją mostowi oficjalnie.

Autorem projektu nowego mostu był polski inżynier Stanisław Kierbedź (1810-1899), wykładowca Uniwersytetu Petersburskiego, członek Petersburskiej Akademii Nauk i i budowniczy stalowego mostu Błagowieszczeńskiego na Newie, za które to osiągnięcie został mianowany przez cara Rosji Mikołaja I generał-majorem. W 1852 roku Kierbedź objął stanowisko zastępcy dyrektora budowy Kolei Petersbursko-Warszawskiej, a gdy budowana linia dotarła do Warszawy zaprojektował i nadzorował prace nad wznoszeniem nowej przeprawy przez Wisłę.

Budowę mostu u wylotu biegnącej wiaduktem Pancera ulicy Nowy Zjazd rozpoczęto w roku 1859. W ciągu pięciu lat kosztem ponad 2,5 miliona rubli powstała 474-metrowa konstrukcja, wsparta na sześciu murowanych filarach, których fundamenty znajdowały się 13-17 metrów pod dnem Wisły. Przy budowie tak głęboko osadzonych filarów wykorzystano nowatorską technikę kesonów – stalowych skrzyń, opuszczanych na dno rzeki, z których wypompowywano wodę, tłocząc doń sprężone powietrze. Technika ta umożliwiała robotnikom dostęp do dna rzeki i pracę przy murowaniu filarów.

Głównym elementem warszawskiej przeprawy były sprowadzane z Francji kratownice, wykonane z nitowanych stalowych płaskowników, do wykonania których użyto ok. 4600 ton stali. Wewnątrz wysokiej na dziewięć metrów konstrukcji miał początkowo zostać poprowadzony tor kolejowy, jednak w trakcie budowy władze Towarzystwa Rosyjskich Kolei Żelaznych zrezygnowały z planów prowadzenia linii kolejowej przez centrum Warszawy. Na moście ułożono szeroką na 10,5 metra jezdnię i tor tramwajowy, a na zewnętrznych wspornikach poprowadzono chodniki dla pieszych o szerokości 3,5 metra.

Uroczystego otwarcia nowej przeprawy przez Wisłę dokonał 22 listopada 1864 roku rosyjski namiestnik gen. Fiodor Berg, a konstrukcji nadano nazwę „most Aleksandryjski ” na cześć panującego wówczas cara Aleksandra II. Oficjalna nazwa nie przyjęła się w Warszawie – mieszkańcy nazywali nowy most „mostem Kierbedzia”. Ta nieformalna nazwa utrzymała się aż do odzyskania przez Polskę niepodległości, kiedy stołeczny magistrat nadał ją mostowi oficjalnie.

5 sierpnia 1915 roku wycofujące się z Warszawy wojska rosyjskie wysadziły dwa środkowe przęsła mostu Kierbedzia. Fakt, że nie zostały naruszone jego filary bardzo ułatwił odbudowę i już w 1916 roku władze niemieckie oddały do użytku odremontowany most.

W uznaniu zasług przy budowie przeprawy przez Wisłę, Stanisław Kierbedź został powołany przez cara Aleksandra na członka Rady Ministerstwa Komunikacji, w latach późniejszy nadzorował budowę portów w Petersburgu i Kronsztadzie oraz kanału pomiędzy nimi, a w 1891 roku powrócił do Warszawy, w której mieszkał aż do śmierci w 1899 roku. Jego grób znajduje się na Cmentarzu Powązkowskim.

Ilustracja

Stanisław Kierbedź

5 sierpnia 1915 roku wycofujące się z Warszawy wojska rosyjskie wysadziły dwa środkowe przęsła mostu Kierbedzia. Fakt, że nie zostały naruszone jego filary bardzo ułatwił odbudowę i już w 1916 roku władze niemieckie oddały do użytku odremontowany most. Zyskał on także nowy kształt – kratownice odbudowanych przęseł wzmocniono stalowymi słupami, a ich górny pas wystawał ponad linię mostu w formie spłaszczonej paraboli.

1 lutego 1944 na moście Kierbedzia wpadli w zasadzkę dwaj uczestnicy zamachu na dowódcę SS i policji w dystrykcie warszawskim Franza Kutscherę. Zbigniew Gęsicki „Juno” i Kazimierz Sott „Sokół" szukając drogi ratunku skoczyli z mostu do Wisły i zginęli w jej nurtach.

Po raz kolejny most Kierbedzia uległ zniszczeniu w czasie powstania warszawskiego. 13 września 1944 roku wysadziły go w powietrze wycofujące się na lewy brzeg Wisły oddziały niemieckie. Tym razem zniszczeniu uległy aż cztery przęsła, a stan dwóch ocalałych był na tyle zły, że władze powojennej Warszawy zrezygnowały z odbudowywania mostu Kierbedzia.

Na jego nienaruszonych filarach w latach 1947-1949 powstał most Śląsko-Dąbrowski, przy budowie którego rozebrano ruiny również zniszczonego przez Niemców wiaduktu Pancera.

We wrześniu 2011 roku z dna Wisły wydobyto kilku fragment zniszczonej konstrukcji mostu Kierbedzia – dziś można go oglądać na poświęconej warszawskim mostom wystawie w Instytucie Badawczym Dróg i Mostów.

Andrzej Kałwa

>

Image result for Most Kierbedzia w budowie

Mosty Warszawy - Most Kierbedzia | Sekrety Warszawy

Image result for Most Kierbedzia w budowie

Image result for Most Kierbedzia w budowie
 
 
Image result for Most Kierbedzia w budowie
 
 
Image result for Most Kierbedzia w budowie
 
 
Image result for Most Kierbedzia w budowie
 

 

Wspomnienie Stanisława Kierbedzia - Nowy Dziennik - Polish Daily News - wydarzenia, informacje, wiadomości

www.dziennik.com570 × 315Search by image
kamienne filary mostu. Most składa się z ośmiu przęseł, z których jedno jest obrotowe. Szerokość mostu wynosi 22 metry, w tym dwa 3-metrowe chodniki. Cała długość mostu pomiędzy brzegami wynosi 340 metrów.
 
 
Chciałbym aby pan minister Antoni Macierewicz miał takie zasługi wobec Ojczyzny jak Stanisław Kierbedź, a nie straszył nas wojną z Rosją.
 
Bo NATO pokazało już co może, a czego nie może 10 kwietnia 2010 roku !
 

http://fakty.interia.pl/raporty/raport-lech-kaczynski-nie-zyje/aktualnosci/news-rzecznik-mon-pierwsze-wyniki-prac-komisji-ws-katastrofy-smol,nId,2262401

Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego we wrześniu przedstawi pierwsze wyniki prac na temat katastrofy TU-154M w Smoleńsku - poinformował rzecznik MON Bartłomiej Misiewicz.

 

Antoni Macierewicz i Bartłomiej Misiewicz /Stefan Maszewski /Reporter
Antoni Macierewicz i Bartłomiej Misiewicz/Stefan Maszewski /Reporter

Szef MON Antoni Macierewicz w wywiadzie dla piątkowej "Rzeczpospolitej" powiedział: "Wkrótce ujawnimy nowe nagrania załogi Tupolewa, które dotąd nie były znane". Stwierdził też, że "nie pozostawia żadnych wątpliwości", że działania rosyjskich nawigatorów i decydentów miały na celu doprowadzenie do katastrofy TU-154M.

 

 
"Pierwsze posiedzenie Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, na której jej członkowie przedstawią publicznie pierwsze wyniki prac, odbędzie się jeszcze w tym miesiącu" - poinformował PAP rzecznik MON Bartłomiej Misiewicz.

Wcześniej w piątek podczas konferencji w Sejmie posłowie PO Cezary Tomczyk oraz Jan Grabiec odnieśli się do wywiadu udzielonego przez Macierewicza.

"To są wojenne oskarżenia i reakcja na nie musi być ogromna"

Tomczyk podkreślił, że jeżeli słowa Macierewicza są prawdziwe, "niosą kolosalne konsekwencje". - Polski minister obrony narodowej powiedział, że Rosjanie są odpowiedzialni za zamach na polskiego prezydenta. Jakie będą konsekwencje prawne i polityczne? (...) mam nadzieję przedstawi (je) premier Beata Szydło i prezydent Andrzej Duda(...) To są wojenne oskarżenia i reakcja na nie musi być ogromna - uznał.

Jak dodał, istnieje możliwość, że minister Macierewicz - jak się Tomczyk wyraził - "opowiada bzdury". "W tym przypadku oczekiwałbym konsekwencji, które wyciągną premier Szydło i prezydent Duda. To jest kwestia odpowiedzialności za słowa w demokratycznym państwie" - powiedział poseł PO.

Grabiec zaznaczył, że Macierewicz w wywiadzie daje do zrozumienia, że wie, jakie są ustalenia podkomisji działającej przy MON, która zajmuje się wyjaśnianiem przyczyn katastrofy.

"Mówi o świadomym działaniu Rosjan, podczas gdy mówi jednocześnie, że dowody zostaną przedstawione przez podkomisję w kolejnych miesiącach. Czyli dowodów jeszcze nie ma, ale teza została już udowodniona, jak twierdzi minister Macierewicz, i można ją zaprezentować. Tak nie działają żadne instytucje, które zamierzają wyjaśnić przyczyny czegokolwiek" - dowodził poseł PO.

Zarzuty w rozmowie z PAP odpierał rzecznik MON. - Najwyżsi funkcjonariusze PO doskonale wiedzą, jakie informacje ukrywali, i jakie informacje ukrywała prokuratura. Wiedzą także doskonale, jakie decyzje wydawała Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego. Dzisiaj zamiast histerycznie pokrzykiwać powinni po prostu ujawnić prawdę - powiedział Misiewicz.

Na czele poprzedniej komisju stał Jerzy Miller

Katastrofę smoleńską z 10 kwietnia 2010 r. zbadała uprzednio Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego (KBWLLP), na której czele stanął ówczesny szef MSWiA Jerzy Miller.

Szef MON na początku lutego podpisał rozporządzenia ws. organizacji oraz działania Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego (KBWLLP). Dała ona szefowi MON prawo do wznowienia badania wypadku lub incydentu lotniczego, "gdy zostaną ujawnione nowe okoliczności lub dowody mogące mieć istotny wpływ na ich przyczyny". Jednocześnie minister powołał podkomisję w ramach KBWLLP do ponownego zbadania katastrofy smoleńskiej. Na początku marca zebrała się ona na pierwszym posiedzeniu. W jej składzie znaleźli się m.in. naukowcy, którzy współpracowali wcześniej z parlamentarnym zespołem smoleńskim.



Czytaj więcej na http://fakty.interia.pl/raporty/raport-lech-kaczynski-nie-zyje/aktualnosci/news-rzecznik-mon-pierwsze-wyniki-prac-komisji-ws-katastrofy-smol,nId,2262401#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=chrome

PAP 2 września 2016 roku

Zakorzeniony w historii Polski i Kresów Wschodnich. Przyjaciel ludzi, zwierząt i przyrody. Wiara i miłość do Boga i Człowieka. Autorytet Jan Paweł II

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze

Inne tematy w dziale Polityka