łupek wysokogazowany łupek wysokogazowany
3816
BLOG

Ostatnie sekundy cz.3 stateczniki

łupek wysokogazowany łupek wysokogazowany Polityka Obserwuj notkę 8

 

1.Na stateczniku poziomym lewym (L) (rys.1) nie widać śladów by jego odłamanie spowodowane było kontaktem z ziemią. Linia cięcia końcówki statecznika lewego nie jest równoległa do osi podłużnej samolotu, co wskazywałoby na to, iż w momencie jej ścięcia nastąpiło złamanie statecznika.

 2. Przeanalizujemy poszczególne elementy i ich zniszczenia. Dla lepszego zrozumienia przedstawiłem na rysunku (rys. 2) rozmieszczenie elementów w konstrukcji samolotu w pozycji normalnej i po obróceniu samolotu o 160 stopni, pod którym to kątem kadłub samolotu najprawdopodobniej miał kontakt z ziemią.

3. Po przyziemieniu samolotu układ stateczników uległ zniszczeniu dzieląc się na trzy części (rys.3) zawierające elementy: (Ś) statecznik pionowy, (P) statecznik poziomy prawy, (L) statecznik poziomy lewy, (Ł) łącznik spinający wszystkie stateczniki, (P’) pozostała przy łączniku cześć statecznika poziomego prawego po jego złamaniu, (L’) pozostała przy łączniku cześć statecznika poziomego lewego po jego złamaniu.

4. Ułożenie stateczników w momencie oderwania się od ogona pokazuje rysunek (rys.4). Na statecznik pionowy, w zależności od kąta pod którym ma on kontakt z ziemią, działają siły powodujące deformację i zniszczenia odpowiednich jego elementów. Przy obrocie samolotu o kąt 160 stopni statecznik pionowy (Ś) wraz z pozostałością po stateczniku poziomym lewym (L’) wykonuje bruzdę w ziemi. Statecznik (L’) zdziera się przy kontakcie ziemią, a jego blacha odrywa się od łącznika (Ł) i odgina do góry (rys. 4).  Statecznik (P) pozostaje nienaruszony.

5. Samolot opada na wlot powietrza silnika z którym jest połączony statecznik (Ś) przez co jest ciągniony pod ogon samolotu kładąc się na boku. Statecznik poziomy prawy (P) zahacza o ziemię co powoduje zniszczenie krawędzi natarcia, zwichrowanie statecznika oraz jego przełamanie.

Po szczegółowej analizie śladów zniszczenia stateczników i śladów pozostawionych na ziemi, można wnioskować, iż statecznik poziomy lewy (L) został zniszczony przed przylotem samolotu (brak śladów niszczenia przy kontakcie z ziemią), ponieważ nie był on niszczony razem z element (L’) .

 

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka