Minds and Gods, Todd Tremlin
Minds and Gods, Todd Tremlin
Arkadiusz Jadczyk Arkadiusz Jadczyk
816
BLOG

Logiczny manowiec

Arkadiusz Jadczyk Arkadiusz Jadczyk Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 96
Laura czyta właśnie „Minds and Gods” Tremlina. Tłumacząc na polski krótki opis na obrazku u góry:


Umysły i Bogowie

Kognitywne podstawy religii

Todd Tremlin

Ta prowokacyjna książka wyjaśnia źródła i trwałość idei religijnych na podstawie powszechnych struktur i funkcji ludzkiej myśli ...


Ja czytam i myślę o latających krzesłach i stołach, a Laura tymczasem czyta i myśli o bogach. Oczywiście uważam latające krzesła i stoły, kwanty, eter, etc. za coś bardziej na serio niż religie i latający bogowie.


Przed chwilą woła mnie Laura i prosi o pomoc. W książce, na str. 59, w rozdziale p.t.”Architektura współczesnego umysłu” jest taki oto problem:


image


Tłumaczenie: Mamy talię kart z liczbami na jednej stronie i z literami na drugiej. Cztery karty z tej talii leżą na stole ułożone jak poniżej.


Dowiadujesz się teraz, że działa tu jedna warunkowa reguła: Jeśli karta ma „D” na jednej stronie, wtedy ma również „3” na drugiej stronie. Spawdzian logiki? Które kart musisz odwrócić by stwierdzić czy reguła ta się tu stosuje czy nie?


Pyta mnie Laura jak ja bym na to pytanie odpowiedział, bo ona ma wątpliwości czy odpowiedź podana niżej w książce jest prawidłow?


Zajmuje mi to sekundy i odpowiadam. Laura mówi, no tak myślałam. Mówię, że w książce jest błąd. Zaglądamy wtedy stronę dalej, do następnej, podobnej próby logiki, i tu się z odpowiedzią w książce zgadzamy.


Wracam do moich kwantowych próżni i latających talerzy. Jednak po paru minutach woła mnie Laura ponownie. „Książka ma rację” - mówi. I tłumaczy mi dlaczego. I faktycznie, moja odpowiedź była pochopna, nieprzemyślana. Tania. Wstyd mi. Z takim doświadczeniem w rozumowaniach matematycznych, jak mogłem zrobić taki błąd?


Nie powiem teraz jak odpowiedziałem najpierw, jaka jest poprawna odpowiedź, i dlaczego. Niechaj będzie to sprawdzianem-zabawą dla moich czytelników. Zanim przejdę do podróży w czasie, dobrze jest przedtem dobrze stanąć na ziemi i w teraźniejszości.


Naukowiec, zainteresowany obrzeżami nauki. Katalog SEO Katalog Stron map counter Życie jest religią. Nasze życiowe doświadczenia odzwierciedlają nasze oddziaływania z Bogiem. Ludzie śpiący są ludźmi małej wiary gdy idzie o ich oddziaływania ze wszystkim co stworzone. Niektórzy ludzie sądzą, że świat istnieje dla nich, po to, by go pokonać, zignorować lub zgasić. Dla tych ludzi świat zgaśnie. Staną się dokładnie tym co dali życiu. Staną się jedynie snem w "przeszłości". Ci co baczą uważnie na obiektywną rzeczywistość wokół siebie, staną się rzeczywistością "Przyszłości" Lista wszystkich wpisów  

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie