http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6786-jak_40_9541943_042_a.html
18.02.2008 W 2007 r. nadal na lotnisku Warszawa Okêcie.
11.09.2008 Obecnie stacjonuje jako pomoc naukowa(?) na warszawskiej WAT. Stoi na skraju EPBC, przy ulicy Radiowej.
http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6787-jak_40_9542043_043_a.html
20.01.2009 Obecnie jako UR-SAN
http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6803-jak_40_9840659_044_a.html
27.01.2010 Ten Jak pojawł się na Balicach w zastępstwie zepsutego TU-154 27-01-10 na obchodach w Oświcimiu
http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6804-jak_40_9840759_045_a.html
20.02.2008 Zdjęcie z podejścia do lądowania w Bydgoszczy, 2007 (czyżby brak zdjęcia bieżącegi?)
28.01.2010 Ten Jak pojawił się na Balicach w zastępstwie zepsutego TU-154 27-01-10 na obchodach w Oświęcimiu
1.09.2010 Ten JAK-40 (045) przywiózł Prezydenta B. Komorowskiego na lotnisko w Łasku na obchody święta Lotnictwa, które odbyły się w ramach V Pikniku Lotniczego Łask-Buczek 28.08.2010r.
1.09.2010 Nieprawda. Prezydent przyleciał Sokołem, a Jakiem delegacja wojskowych, m.in. generał Lech Majewski.
http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6806-jak_40_9021560_047_a.html
27.02.2008 Początek 2007 - lądowania w Bydgoszczy:(zamieszczono zdjęcie , widoczne godło na kadłubie)
http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6807-jak_40_9021660_048_a.html
19.02.2008 zamieszczono fotografie z 15 maja 2007 z godłem na kadłubie
3.05.2009 zamieszczono fotografię z 6.04.2009 już bez godła
http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6808-jak_40_9021760_049_a.html?langid=1
28.06.2008 aktualnie reg RA-87669:
Oprócz wymienionych jaków, w Polsce znajdował się jeszcze jeden o numerze seryjnym 9230224 zarejestrowany jako SP-GEA dla PZL, co potwierdza rejestr samolotów będących kiedykolwiek we flocie PLL LOT. http://www.polrail.com/Aerolot/fleet/fleet_history.html
W rejestrze Jak n/b 041 został oznaczony jako temp. reg. więc prawdopodobnie przywrócony do 36 SPLT.
Na stronach Wikipedii na początku 2008 roku informowano, że 36 SPLT posiada na stanie cztery jaki: 044, 045, 047, 048. Z powyższych danych można wnioskować, że ze stanu nie zostały wykreślnone: 038, 041, 044, 045, 046, 047, 048.
Korzystając z numeru bocznego lub seryjnego, można szukać obecnych właścicieli samolotów lub ewentualnego wykreślenia z rejestru Sił Zbrojnych tych samolotów na innych stronach np.
http://www.rzjets.net/aircraft/?typeid=187
038 numer seryjny tego samolotu zupełnie nie figuruje w ewidencji, w przeciwieństwie do większości pozostałych.
041 Polish Air Force
SP-GEA figuruje jako RA-88308 w służbie Yak Service
http://www.aerotransport.org
038 widnieje jako UR-YNA Data in section above last updated on 26-Jan-2011
041 widnieje jako UR-YVS Data in section above last updated on 26-Jan-2011
040 potwierdza operator MNS Ukrainy status Stored - last updated 4.10.2010
046 widnieje jako EZ-87668 Turkmenistan AL Staus Active VIP
Dokładniejsze dane tylko dla osob, które oplaciły subskrybcję.
Jeszcze rejestr polskich samolotów, w którym nie znalazłem nic interesującego http://lotnictwo.net/rejestr.php
Należy pobrać plik zip i rozpakować.
Oczywiście dane te nie muszą być zupełnie zgodne ze stanem faktycznym, ale opierając się na wielu źródłach mogę stwierdzić, że ewidencyjnie na stanie specpułku widniało więcej samolotów JAK-40 niż wykazywano w mediach. Szczególnie zagadkowa jest dla mnie transakcja sprzedaży dwóch samolotów w połowie 2008 roku. Jednym z nich mógł być samolot n/b 041, który ponownie został czasowo zarejestrowany dla PLF i mógł być sprzedany przez Agencję Mienia Wojskowego. Nie znalazłem potwierdzenia, aby podobny "chwyt" zastosowano w stosunku do 038, ale jest to prawdopodobne. Do tej pory nie znam losu samolotów sprzedanych na Ukrainę. Nie znalazłem żadnej fotografii tych samolotów w barwach nowego właściciela, a minęło blisko dwa lata od ich sprzedaży. Czy wróciły jako 047 i 048 z Mińska? A może wykorzystano je jako zdublowane numery, o których wspomina raport MAK?
Komentarze