Europejski Zielony Ład przewiduje, że do 2050 r. klasyczny gaz musi być zamieniony na tak zwany zielony. Fot. Shutterstock
Europejski Zielony Ład przewiduje, że do 2050 r. klasyczny gaz musi być zamieniony na tak zwany zielony. Fot. Shutterstock
Blog energetyczny Blog energetyczny
1405
BLOG

Biometan. Zielony gaz zastąpi błękitne paliwo?

Blog energetyczny Blog energetyczny Energetyka Obserwuj temat Obserwuj notkę 21

Do końca tego roku Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo ma przedstawić plan produkcji i dystrybucji biometanu – zadeklarowała spółka.

PGNiG mówi już wprost, że chce za dziesięć lat wtłaczać do gazociągów nawet do 4 mld m sześć. tego zielonego gazu rocznie.  

– Polityka Europejskiego Zielonego Ładu jednoznacznie wskazuje, że do 2050 roku musimy być w stanie podmienić gaz klasyczny na tak zwany zielony, czyli de facto na biometan. PGNiG chce tę wielką szansę jak najlepiej wykorzystać. Do końca tego roku zostanie opracowany model wejścia PGNiG w produkcję i dystrybucję biometanu w Polsce – mówi Jarosław Wróbel, wiceprezes PGNiG cytowany przez portal Biznesalert.pl. – Chcemy do końca tego roku uregulować wszystkie kwestie związane z efektywnym zatłaczaniem go do sieci. Nie tylko mówimy, ale i działamy – zapewnia. W pierwszym kwartale 2020 roku spółka zatwierdziła standard jakości biometanu, opracowała warunki przyłączeniowe i umowy dystrybucyjne. Konieczne jednak będzie jeszcze opracowanie nowego modelu ekonomicznego. W tym celu do współpracy zaproszone zostaną zarówno samorządy, jak i lokalny biznes – tylko tak możliwe będzie osiągnięcie założonego celu wykorzystania do 4 mld m sześc. biometanu w sieci. 

 

Zdaniem wiceprezesa Wróbla to bardzo ważny filar budowania niezależności energetycznej Polski. - Ono jest największe, jeśli bazujemy na własnym surowcu. Będziemy o tym szerzej informować w nowej strategii – zapowiada Wróbel. A biometan byłby właśnie krajowym paliwem – wytwarza się go bowiem z dostępnych surowców rolno-spożywczych. No i jako krajowe paliwo miałby znaczący wpływ na zmniejszenie importu paliwa do Polski, bo na razie krajowe jego zużycie pokrywamy przede wszystkim dostawami z zagranicy. Zwłaszcza, że 4 mld m sześc. własnego gazu to naprawdę dużo biorąc pod uwagę nasze krajowe zużycie tego paliwa na poziomie ok. 19 mld m sześć. w skali roku. 

Biometan dodatkowo wpisywałby się w zieloną transformację polskiej energetyki (emisja CO2 w przeliczeniu na megawatogodzinę jest niższa). PGNiG chęć wykorzystania biogazu do produkcji biometanu zapowiadał już klika miesięcy temu, jednak teraz znamy dopiero więcej szczegółów tego planu.


– Jeśli pojawiają się turbulencje na rynku światowym, to one bardzo silnie przekładają się na cenę gazu, który kupujemy. To ma to od razu niekorzystny wpływ na wyniki naszej spółki – mówił już na początku swojej kadencji prezes PGNiG Jerzy Kwieciński. I to właśnie dlatego, by zminimalizować zależność od światowych cen gazu, polski koncern chce wzmocnić alternatywne źródła rozwoju, w tym właśnie biometan. 

Badawczy program biometanowy Polskiego Górnictwa Naftowego i gazownictwa ma na celu przede wszystkim określenie potencjału wykorzystania tego surowca na krajowym rynku, opracowanie modelu jego pozyskiwania, a także wybór modelu obrotu i dystrybucji. Poszukiwane będą również alternatywne sposoby wykorzystywania biometanu, w tym np. biowodór czy bioLNG (czyli gaz skroplony).  

- Potencjał wykorzystania biometanu jest ogromny. W transporcie wiąże się to z budową stacji CNG, które przecież mogłyby sprzedawać także bioCNG. Jest wiele pojazdów, zwłaszcza dostawczych, które mogą wykorzystywać takie paliwo. Jest też pierwszy ciągnik siodłowy, a koszt paliwa w przypadku bioCNG jest tu nieporównywalnie niższy niż przy oleju napędowym – powiedział portalowi Wysokienapiecie.pl Marek Pituła z Polskiego Stowarzyszenia Biometanu. 

W wykorzystaniu biometanu w transporcie dobrze radzą sobie Szwedzi, Amerykanie czy Chińczycy. W Polsce jednak brakuje odpowiedniej infrastruktury, a inwestycje w stacje to ogromny wydatek.

KB 


Blog o energetyce prowadzony przez zespół Salon24.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka