Pojawiła się nowa lista rankingowa projektów ubiegających się o dofinansowanie z UE w nowej perspektywie.
Lista przygotowana przez MTBiGM dotyczy projektów w czterech działach : infrastruktura kolejowa , drogowa , morska oraz sródlądowa.
Według nowej listy rankingowej można podzielić projekty na te które już mają zapewnione finansowanie oraz te z listy rezerwowej.
I tak:
1. Przebudowa podejścia do portu w Elblągu polegająca na utworzebiu toru wodnego na części zalewu oraz rzece Elbląg aż do portu w ramach której tor ma być pogłębiony do 4,5-5 metrów z podstawą w dnie 40-60 metrów oraz poszerzeniem rzeki do 60 metrów na całej długości wraz z utworzeniem mijanki w połowie jej biegu o szerokości 70-80 metrów.
Koszt przybliżony 300 mln zł , dofinansowanie UE 255 mln zł , przybliżone lata realizacji 2014-2019.
2. Budowa drugiej (oprócz już istniejącej) obrotnicy dla statków .
Koszt przybliżony 5 mln zł , dofinansowanie z UE 4 mln zł , lata realizacji 2016-2017.
3. Budowa drugiego terminalu przeładunkowego wraz z budową bocznicy kolejowej.
Koszt przybliżony 100 mln zł , dofinansowanie UE 80 mln zł , lata realizacji 2017-2019.
Dodatkowo na liście rezerwowej znalazły się:
Przebudowa mostów na rzecze Elbląg oraz Kanale Jagiellońskim wraz z przebudową dróg dojazdowych , mająca na celu udrożnić ruch na rzece. - 90 mln zł
Powiększenie obecnego terminalu przeładunkowego/ - 15 mln zł.
Wiem że pieniądze z UE trzeba wydać , ale można je wydać równie dobrze na inne projekty. Natomiast projekt przebudowy podejścia do portu nie ma uzasadnienie w przypadku braku budowy przekopu na mierzei , tak samo budowa przekopu nie ma uzasadnienia w przypadku braku budowy toru podejściowego do portu.
Wątpię by państwo ze swojej kasy te 65 mln złotych wydawało na projekt zbędny.
Więc jak widać prace nad przekopem idą w dobrym kierunku. Nawet jak nie zostanie teraz znalezione finansowanie , znalezione zostanie później a reszta już będzie przygotowana.
Inne tematy w dziale Gospodarka