Krzysztof J. Wojtas Krzysztof J. Wojtas
4899
BLOG

Prosumpcja

Krzysztof J. Wojtas Krzysztof J. Wojtas OZE Obserwuj temat Obserwuj notkę 125

Blisko rok temu zainstalowałem panele fotowoltaiczne u siebie.


5 kW - to dlatego, że wg przeliczeń, jeśli moje zużycie wynosiło circa 5 000 kWh - to opłaca się (z małym naddatkiem) zainstalować właśnie moc 5 kW.

Przeliczenia wskazywały, że zwrot nakładów , z uwzględnieniem dopłaty (1000 PLN/kW), powinien nastąpić  po ok. 5 latach, a nawet przy 4.

Wczoraj otrzymałem pierwszy rachunek, który może wskazywać na prawidłowość wyliczeń.

Nie będę wdawał się w szczegóły, ale poprzednie rachunki miesięczne , po uśrednieniu, to ok. 300 PLN miesięcznie.

Obecnie otrzymałem rachunek (11 miesięcy od zainstalowania fotowoltaiki), gdzie mam do zapłacenia circa 50 PLN, czyli nastąpiło zmniejszenie płatności o ok. 250 PLN/miesiąc, czyli ok. 3000 PLN rocznie.

Pewnie mogą wystąpić pewne fluktuacje, ale  koszt zainstalowania wyniósł chyba około 17 000 - 18 000 PLN (nie chce mi się sprawdzać rachunków).  Czyli czas zwrotu nieco przekroczy przewidywane 5 lat. Może to być 6.

Jednak, zdaje się, że nastąpiła zwyżka cen energii elektrycznej, co może nieco zmienić rachunki.


Oczywiście - przytaczam tylko prowizoryczne przeliczenia. Niemniej nawet one wskazują, że warto zainwestować.

członek SKPB, instruktor PZN, sternik jachtowy. 3 dzieci - dorośli. "Zaliczyłem" samotnie wycieczkę przez Kazachstan, Kirgizję, Chiny (prowincje Sinkiang, Tybet _ Kailash Kora, Quinghai, Gansu). Ostatnio, czyli od kilkudziesięciu już lat, zajmuję się porównaniami systemów filozoficznych kształtujących cywilizacje. Bazą jest myśl Konecznego, ale znacznie odbiegam od tamtych zasad. Tej tematyce, ale z naciskiem na podstawy rzeczypospolitej tworzę portal www.poczetRP.pl

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka