Orzeł "nie może"....
Orzeł "nie może"....
Czujny Czujny
1749
BLOG

Nowaka "tory ustawowo zmodernizowane"

Czujny Czujny Gospodarka Obserwuj notkę 2

Sławomir Nowak  zapowiedział jakiś czas temu rezygnację z programu budowy szybkiej kolei do 2030 r.  Na przykład wyceniana na ok. 20 mld zł linia „Y” łącząca Warszawę z Wrocławiem i Poznaniem to, zdaniem ministra, „kosztowne marzenia”. Minister przekonywał, że w najbliższych latach priorytetem będzie modernizacja i rewitalizacja istniejących linii. Czy aby na pewno „kosztowne marzenia” versus modernizacja już istniejących linii to wielka oszczędność ? Przypominam, że modernizacja linii kolejowych ma je przygotować do pędzących z „zawrotną” prędkością 160 km/h :)) Pendolino. Pendolino, które kosztują nas ok. 2,9 mld zł ( wraz z serwisem ) i miały śmigać ponad 200 km/h.

Koszty prac realizowanych na trasie Warszawa-Gdańsk przez PKP PLK są tak duże, że całą linię kolejową można by za tę cenę wyłożyć luksusowymi samochodami zaparkowanymi zderzak w zderzak. Zamiast remontu torów, miasta można by połączyć pełnowymiarową autostradą.

Całkowity koszt prac modernizacyjnych torów pomiędzy Warszawą a Gdańskiem ma wynieść ok. 10 mld zł. Jeżeli 323,3 km modernizacji torów kosztuje ok.10 mld zł, to 1 km ok. 31 mln zł, a jeden metr ok. 31 tys. zł….Metr zmodernizowanych torów kolejowych za ponad 30 tys zł ??...Proponuję by każdy wziął do ręki zwykły metr krawiecki i "naocznie" zobaczył ile to jest metr ?;))

Jak informowała w lutym GDDKiA, średni koszt budowy 1 km autostrad w Polsce wyniósł 9,6 mln euro. Przy obecnym kursie oznacza to ponad 41 mln zł za jeden kilometr. Ale np. w Danii drogi najwyższej klasy buduje się już za niecałe 6 mln euro/km (25,6 mln zł), a na Litwie za 4 mln euro/km (17,4 mln zł). Wychodzi więc na to, że w Polsce modernizacja już istniejących linii kolejowych jest dużo droższa niż budowa od podstaw autostrad w Danii czy na Litwie i tylko nieco ponad. 20% tańsza niż budowa od podstaw najdroższych na świecie autostrad u nas....

Odcinek torów pomiędzy Krakowem a Rzeszowem liczący 138,7 km ma kosztować  ok. 4 7 mld zł. Czyli prawie 34 mln zł za km. Prace modernizacyjne miały zakończyć się w 2014 roku….Miały ….W związku z opóźnieniami w modernizacji, trasa z Krakowa do Rzeszowa może być gotowa najwcześniej dopiero pod koniec 2015 roku. Dotychczas wykonano zaledwie 30 proc. prac remontowych, na tej liczącej 150 km trasie. Nie ma już szans na to, że remont skończy się zgodnie z poprawionym planem - na początku 2015 roku. Kłóci się to z zapewnieniami ze strony PKP PLK, których pracownicy do ostatniej chwili zapewniali, że remont prowadzony jest zgodnie z harmonogramem. Według nowej, optymistycznej wersji koniec robót planowany jest na koniec 2015 roku. Co się może stać jeśli ten termin zostanie przekroczony? Istnieje realna groźba, że polska kolej straci bagatela, dwa miliardy złotych dofinansowania z Unii Europejskiej.

„Rzeczywiście, w tym momencie możemy ocenić, że wykonana została jedna trzecia prac, ale z miesiąca na miesiąc zwiększamy tempo robót”…. – przyznaje Maciej Dutkiewicz z PKP Polskie Linie Kolejowe. 

Mam nieodparte wrażenie, że takie zdania słyszałem już przed EURO 2012….Potem mieliśmy drogi „ustawowo przejezdne” i stadiony z zalewającą kibiców wodą i rozpadającymi się ścianami…

poznan.gazeta.pl/poznan/1,36001,13745359,Peka_poznanski_stadion_miejski__Zamknieto_czesc_trybuny_.html#BoxSlotII3img

m.wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,117915,12686030,_Wodospady_na_Narodowym____woda_z_dachu_lala_sie_wprost.html

PKP znowu przesuwa termin zakończenia modernizacji torów z Katowic do Krakowa. Roboty zakończą się najwcześniej w drugiej połowie 2016 r. Oznacza to, że przez najbliższe lata składy w kierunku Śląska nadal będą wlokły się ze średnią prędkością 35 km/h. Kolejarzom nie uda się rozliczyć do końca 2015 r. (to ostateczny termin) unijnego dofinansowania. Na odcinek Kraków–Krzeszowice wynosi ono ponad 200 mln zł, a na całą trasę 1 mld zł. Istnieje duże ryzyko, że te fundusze przejdą PKP koło nosa…..

Przy okazji tej trasy mały smaczek. Modernizacja linii E30 między Sosnowcem a Krakowem polega na całkowitej przebudowie lub wymianie wszystkich elementów infrastruktury. Oznacza to konieczność budowy od nowa wszystkich torów, peronów, wiaduktów, systemu sterowania ruchem kolejowym, oświetlenia czy sieci trakcyjnej. Koszt modernizacji fragmentu trasy mającego ponad 58 km wynosi około 1,4 mld zł netto czyli ok. 24 mln za km. Hmmm… budowa od nowa, tańsza o ponad 20% niż modernizacja istniejącej infrastruktury między Warszawą i Gdańskiem i np. Krakowem a Rzeszowem ?...

Przy okazji kolejowej trasy Katowice – Kraków mam taką teorię spiskową związaną z tajną umową koncesyjną Stalexportu na odcinek autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem.

Stalexport Autostrada Małopolska ma prawo domagać się odszkodowania za to, że kierowcy omijają płatną autostradę. Dokument wprowadza bowiem definicję Konkurującej Drogi Równoległej. Jest nią "każda droga krajowa istniejąca lub mająca być wybudowana, przebudowana, ulepszona bądź wyremontowana, której jakikolwiek odcinek znajduje się, bądź ma się znaleźć w odległości 30 kilometrów od dowolnego odcinka autostrady". Wystarczy, że niezależny ekspert stwierdzi, że koncesjonariuszowi spadły dochody na bramkach z powodu dróg konkurencyjnych i już firma może domagać się odszkodowania. Kto wie czy w tym „tajne przez poufne” dokumencie nie ma zapisów dotyczących linii kolejowych konkurencyjnych dla płatnej autostrady i stąd te „opóźnienia” ?

Na modernizację linii kolejowej nr 226 Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny długości raptem 16 km mamy wydać  ok. 0,5 mld zł czyli znów ponad 30 mln zł za km….

Będę niezmiernie wdzięczny za opinię kogoś kto zna się na temacie i odpowiedź na pytanie – dlaczego modernizacja istniejących linii kolejowych w Polsce jest tak droga ?

Gdy tymczasem Niemcy......modernizację 33-kilometrowego odcinka po stronie niemieckiej na ponad 130-kilometrowej trasie Berlin-Szczecin szacują na 104 mln euro ( ok. 440 mln zł ) czyli nieco ponad 13 mln zł za km. Odcinek znajduje się na terenie byłego NRD więc jego stan jest porównywalny do naszego….

P.S.

Skoro mieliśmy „drogi ustawowo przejezdne” to mam taki pomysł dla ministra Nowaka.

„Tory ustawowo zmodernizowane”. Copyright by Czujny. W ramach premii mogę „pożyczyć” zegarek marki IWC Schaffhausen model IW510104

P.S. 2

Może tu sie kryje odpowiedź ?

18,7 mld zł - to finansowa skala nieprawidłowości wykryta przez Najwyższą Izbę Kontroli w instytucjach państwowych w 2012 roku. Tak dużych strat pieniędzy podatników kontrolerzy nie wykryli nigdy wcześniej. Złożyły się na nie m.in. środki wydawane niezgodnie z prawem, zmarnowane przez niegospodarność, zawyżone ceny państwowych zakupów i błędy księgowe. W konsekwencji NIK złożyła 136 zawiadomień o popełnieniu przestępstw. Do tej pory tylko jedno z nich zakończyło się wyrokiem, a trzy aktem oskarżenia prokuratury.

Nieprawidłowości na ogromną skalę od lat gołym okiem widać po stanie polskich kolei. Smutna prawda, której od dawna domyślali się wszyscy pasażerowie pociągów w Polsce, wyszła na jaw, gdy kontrolerzy przyjrzeli się m.in.PKP PLK. Finansowe skutki nieprawidłowości wyceniono w tej spółce na 165,3 mln zł. - NIK negatywnie oceniła działania PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. w zakresie realizacji inwestycji infrastrukturalnych w okresie objętym kontrolą. Zarządca infrastruktury kolejowej, tj. PLK S. A., zbadane przez Izbę zadania wykonywał nieterminowo, niegospodarnie, nielegalnie i nierzetelnie - czytamy w sprawozdaniu.
 

(fot. WP.PL)


Instytucja negatywnie oceniła również przygotowanie do wykorzystania środków UE, dlatego i ich uzyskanie przez Polskę jest zagrożone. - W związku z powyższym, NIK krytycznie oceniła również działania ministra właściwego do spraw transportu, odpowiadającego za rozwój infrastruktury kolejowej - piszą kontrolerzy. Kolejne kontrole wykazały również zagrożenie dla bezpieczeństwa pasażerów. Usuwanie awarii na kolei trwa nawet dwa lata, a przez zły stan torów, na 60 proc. linii pociągi jeżdżą wolniej. Jak wyjaśnia Izba na swojej stronie internetowej, "PKP PLK zaniedbuje audyty zarządzania bezpieczeństwem. Jeśli kontrole są przeprowadzane, to realizacja zaleceń przeciąga się i trwa od 7 do 18 miesięcy".

 

Źródła :

wp.pl

finanse.wp

forsal.pl

forbes.pl

wnp.pl

gazeta.pl

gazeta,biz

nakolei.pl

rynek-kolejowy.pl

Czujny
O mnie Czujny

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka