Pojęcie kamienia milowego cywilizacji jest pojęciem abstrakcyjnym, wywodzącym się z pojęcia kamienia milowego, czyli znaku na drodze.
Otóż w centralnym miejscu Rzymu, w samym jego środku - w miejscu gromadzenia się Rzymian (od VI w. pne) cesarz Oktawian August umieścił złoty kamień milowy w miejscu idealnego środka miasta. Ten punkt stał się początkiem odmierzania odległości dróg, które Rzymianie prowadzili we wszystkich kierunkach.
Oczywiście, badania historyczne z różnych okresów bądź potwierdzają, bądź przeczą takiemu przyjmowaniu prawdy historycznej, ale też przyjęcie konkretnego punktu za początkowy pozwoliło przyjąć zasadę, w myśl której wszystkie drogi mają prowadzić do Rzymu.
Zatem we wszystkich kierunkach dróg rozchodzących się promieniście "w świat" umieszczano specjalny znak w odległości odpowiadającej jednej mili (rzymskiej, odpowiadającej tysiącu powójnego kroku czyli pięciu tysiącom rzymskich stóp - łącznie 1,4785 km), stąd też przyjęła się nazwa kamienia milowego. Jednocześnie przyjęto co piatą milę stawiać tzw. "kamień kurierski" ułatwiający określenie długości drogi przebytej lub pozostającej jeszcze do zakończenia podrózy.
Ten piękny wzorzec znalazł różnież swój wymiar przenośny – czyli znak odpowiadający jakiemuś ważnemu wydarzeniu. Można go odnieść także do historycznego rozwoju cywilizacji.
Dzisiaj za takie "kamienie milowe" możemy uważać na przykład odkrycie wytopu metalu, wykorzystanie osi obrotu koła, powstanie techniki zapisu myśli, kolejne rewolucyjne techniki zapisu informacji - znak wykuty w skale, utrwalona gliniana tabliczka, zapis na wołowej skórze...
Ale rewolucją było zarówno wynalezienie papieru, jak i odkrycie technik drukarskich. To również wynalezienie a właściwie zbudowanie silnika parowego, silnika gazowego, silnika spalinowego...
Dzisiaj możemy mówić o rewolucji w technikach elektronicznych i towarzyszących elektronice technologiach programowania realizowanych przy pomocy energii elektrycznej. Nie są to oczywiście absolutnie wszystkie wydarzenia i cywilizacyjne i technologiczne. Wskazałem tu jedynie koncepcję postrzegania i klasyfikacji znanych nam rozwiązań technicznych.
Wynalazek, czyli nowatorskie rozwiązanie techniczne towarzyszy człowiekowi chyba od zawsze i dotyczy sposobów rozwiązywania problemów raczej stanowiących barierę na określonym etapie wiedzy i praktyki technicznej.
To również rozwój technologii.
Dorobek pokoleń możemy obserwować często w naturze, w postaci obiektów wzniesionych w technologiach dzisiaj już nie stosowanych, bowiem każdy etap rozwoju cywilizacyjnego ściśle wiąże się z technikami i technologiami znanymi w danym okresie a często wręcz charakteryzującymi konkretny przedział czasowy. Myślę, że trzeba jeszcze dodać informację, że nowe rozwiązania upowszechniały się systematycznie na nowych terenach dzięki wymianie towarowej, dzięki kupcom oraz systemowi zdobywania wykształcenia rzemieślniczego. Czasem nowe technologie importowano poprzez osiedlenie całych rodzin rzemieślnika specjalizującego się w niezbędnej technologii, który też wprowadzał w sobie tylko znaną dziedzinę kolejną grupę uczniów.
W skrócie można powiedzieć, że zainteresowanie historią techniki trwało pewien czas, a obecnie obchodzone Europejskie dni Dziedzictwa zostały zainicjowane w 1985 roku w Hiszpanii i zaowocowały otwarciem ekspozycji chyba we wszystkich już krajach Europy. Świadomość zanikania specyficznych technik stała się też hasłem do zachowania dziedzictwa tego cywilizacyjnego rozwoju człowieka.
Osoby zainteresowane szczegółową informacją odsyłam na witrynę
http://www.edd2011.pl/
Europejskich Dni dziedzictwa - gdzie też można zapoznać się ze szczegółowym kalendarium imprez związanych z prezentacją dorobku minionych pokoleń.
W zakładce "kalendarium" wyszukiwarka pozwala na odnalezienie imprez - okolicznościowych wystaw, prezentacji, koncertów w zależności od dnia i miejscowości w podziale na województwa, dzięki cemu w ciągu kilku chwil możemy odnaleźć projekty, które mogłyby nas zainteresować.
Osobiście chciałbym zaprosić osoby zainteresowane tematem żeglugi śródlądowej do obejrzenia ostatniego już parowego holownika HP Nadbor zbudowanego w Holandii, serii 21 jednostek, z których jedne określane są mianem "małego", a większe "dużego" Holendra Warto dodać, że te holowniki były wyposażone w oryginalne silniki parowe dokładnie takie same, jakie były stosowane w brytyjskiej flocie wojennej epoki pary...
Na zakończenie dodam, że ekspozycja należy do Fundacji Otwartego Muzeum Techniki we Wrocławiu a więcej informacji można uzyskać także na witrynie internetowejwww.nadbor.pwr.wroc.pl
Fundacja Otwartego Muzeum Techniki zajmuje się aktywną ochroną dziedzictwa przemysłowego i technicznego. Poza rozwijaniem świadomości uniwersalnych walorów dziedzictwa przemysłowego i technicznego Fundacja prowadzi Otwarte Muzeum Odry - we Wrocławiu, a także Sowiogórskie Muzeum Techniki w regionie Gór Sowich.
Dla osób, które chciałyby pogłębić swoją wiedzę w dziedzinie historii techniki, Fundacja prowadzi nabór słuchaczy na roczne Studium Archeologii
Przemysłowej - szczegółowe informacje na witrynie:
http://www.nadbor.pwr.wroc.pl w zakładce Studium Archeologii Przemysłowej
Zapraszam do obejrzenia witryny Fundacji Otwartego Muzeum Techniki, ponieważ oferta edukacyjna i turystyczna dla młodzieży szkolnej jest bardzo bogata.
To również Dolnośląska Akademia Archeologii Przemysłowej, która szczególnie polecam szkołom regionu. Dodam, że Fundacja prowadzi także działalność wydawniczą i oferuje nabycie wielu książek poświęconych historii techniki. Można je nabywać za pośrednictwem internetu lub bezpośrednio na statku w godzinach pracy (8-15). Tytuły, które oferujemy, są dostępne na stronie internetowej Fundacji, w zakładce "Publikacje".
319 000, 08.09.2011, 14.50
Inne tematy w dziale Gospodarka