doku doku
198
BLOG

W USA kapitalizm zwycięża

doku doku Ekonomia Obserwuj temat Obserwuj notkę 4

Właśnie przeczytałem piękny, optymistyczny wstępniak w najnowszym nrze Świata Nauki. Okazuje się, że w obliczu pogorszenia jakości rządów i prawa w USA prywatni inwestorzy wzięli w swoje ręce odpowiedzialność za kraj i za świat - sami wymuszają zmiany w polityce firm polegające na ograniczaniu emisji gazów cieplarnianych. Nie chce mi się przepisywać, ale podano wiele przykładów, np. jak to robi Shell. Przy okazji dowiedziałem się, że w USA kapitalizm wcale nie jest tak stabilny i pewny, jak myślałem. Jest w USA  urząd - U.S. Securities and Exchange Comission (SEC) - czyli Komisja Papierów Wartościowych i Giełd Stanów Zjednoczonych - który wprowadził zasadę, że inwestorom nie wolno bezpośrednio ingerować w zarządzanie firmą, chyba że robią to w sytuacji zagrożenia swoich inwestycji. 

Na szczęście kapitał jest coraz lepiej dywersyfikowany - mądrzy inwestorzy mają akcje w różnych firmach i różnych branżach... i zauważyli, że globalnie ich zyski maleją z powodu brudnych technologii, które przynoszą zyski trucicielom kosztem reszty ludzkości. Zwyczajni prości, głupi i źli ludzie nie troszczą się o kondycję przyrody Ziemi, tylko wolą głosować na swoich i popierać polityków nieuczciwych, tymczasem ten mityczny drapieżny kapitał sam w imię własnych zysków zaczął troszczyć się o przyrodę Ziemi i dobro ludzkości.

doku
O mnie doku

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka