DotCa DotCa
1046
BLOG

CETA, Kanada i Konstytucja Morawieckiego

DotCa DotCa Biznes Obserwuj temat Obserwuj notkę 34

CETA, Kanada i Konstytucja Morawieckiego

W Kanadzie założenie businesu to przysłowiowa bułka z masłem.  Są tu w zasadzie trzy formy działalności gospodarczej, najbardziej chyba poularną dla malego businesu jest działalnośc oparta na odpowiedzialności osobistej. Inna jest firma zarejestrowana jako korporacja zawierajaca w swojej nazwie Inc. , Ltd. lub Corp  i tym podobne do wyboru do koloru, co oznacza tylko tyle że firma jest korporacja, znaczy firmą z ograniczona odpowiedzialnością. Korporacja może być jedno lub wielo-osobowa, musi jednak mieć adres i przynajmniej jednego dyrektora.

Wypełnienie aplikacji incorporacji trwa 15 minut, wniosek kosztuje około $600 a certificat korporacji można otrzymac jeszcze tego samego dnia,  o ile zlozy sie wniosek przed 12 w południe, lub dnia nastepnegoo o ile złoży się wniosek po 12-tej. Wniosek sklada sie on-line, papiery incorporacji przychodza poprzez e-mail jako plik PDF.

Do prowadzenia businesu potrzebne są 3 numery, to znaczy tzw busines number, dotyczy podatkow Federalnych, HST number dotyczy podatku VAT oraz Payroll Number dotyczący ksiegowości  wypłat i potrąceń dla pracowników. Zarówno payroll jak i HST nie są potrzebne od razu, ponieważ korporacja nie musi miec pracowników, rownież pobieranie HST (VAT) staję się obowiązkowe jedynie wtedy kiedy dochody są większe niż 30 tys w ciagu 4 konsekutywnych kwartałów. Jedna z 3 korporacji które zarejestrowałem na siebie działa już około 5 lat i nie pobiera i nie odprowadza VAT poniewaz specjalnie utrzymuje jej dochód ponizej 30 tys. rocznie, po to żeby klienci którzy nie chcą płacic VAT nie musieli tego robić.

Podatki od dochodu płaci się raz na rok, nie poźniej niż 6 miesięcy po zakończeniu roku kalendarzowego. Rok kalendarzowy korporacja ustala sama według własnego uznania na przyklad od 1 kwietnia do 31 marca i jest tu całkowita dowolność, z tym że raz ustalonego roku businesowego nie jest łatwo zmienić.

Wysokośc poodatku dochodowego dla korporacji jest chyba w granicach 45% z tym że tzw mała  korporacja czysto kanadyjska (nie możę być na giełdzie) której dochody są mniejsze niż 500 tys. rocznie płaci podatek ok. 15%. Tym samym sklep wiekopowierzhniowy jak Ikea placi 45% podatku dochodowego, sklep pojedyńczygo kanadyjczyka który sprzedaje meble na przykład w hangarze lotniska płaci 15% jesli jego dochód netto jest mniejszy niz 0.5 mln dolarów rocznie.

Pomimo mojego sporego już doświadczenia kanadyjskiego w dalszym ciągu cos mnie tu zaskakuje, na przykład: Na drugi dzień po otrzymaniu certyfikatu incorporacji poszedłem do mojego banku żeby założyć konto a tymczasem kierownik banku zaproponował mi linie kredytową na 2.5% rocznie na 30 tys. dolarów bez żadnego zastawu. Spłacać trzeba tylko odsetki. Wzięcie samochodu w tzw leasing, tego samego dnia, nie wymagało żadnych dodatkowych papierów ani zaświadczeń o ile pokaże się im certyfikat incorporacji. Właśnie co wynająlem lokal na imie korporacji która istnieje co dopiero kilka tygodni i odbyło się to bez żadnego problemu ani dodatkowych papierów, a oprócz tego dostałem 2 miesiace za darmo, na rozruszenie interesu. Właściciel parku przemysłowego powiedział mi że w jego interesie jest to żeby mi się powiodło. Więc cóż miałem zrobić "podarek" przyjąłem.

Do lokalu 200 m kwadratowych wprowadzam się w drugiej połowie lutego. W kwestii prawnej i formalnej mam już wszystko co potrzeba żeby prowadzić busines z tym że nie mam jeszcze pomysłu na busines. Do połowy lutego musze wymyśleć co z tym fantem zrobić, no bo przecież nie będe płacic za i ogrzewać pustego miejsca.

DotCa
O mnie DotCa

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka