5 obserwujących
176 notek
79k odsłon
775 odsłon

TBMy drążą tunel metra. Jak to działa?

Wykop Skomentuj2

W Warszawie będą pracować aż trzy takie maszyny. Są gigantyczne i reprezentują najnowszą technologię drążenia podziemnych tuneli. Będą zdolne do utworzenia 10 metrów kolistego podziemnego wyrobiska dziennie.
 
tbm-w-nevadzie.jpg
 
TBM drążący tunel w Nevadzie (USA).
 
Ich oficjalna nazwa to TBM, czyli Tunnel Boring Machine. Po polsku też ładnie - "maszyna drążąca". To gigantyczna tarcza wiertnicza prowadzona pod ziemią przez specjalistów za pomocą nawigacji satelitarnej. TBMy pracujące w Warszawie będą też automatycznie zabezpieczać wydrążone części tunelu specjalnymi betonowymi płytami.

Każda z maszyn będzie miała średnicę około 6 metrów przy długości 120 metrów. Ich waga to kilka tysięcy ton. Obracająca się tarcza wyposażona jest w noże o wadze około 250 kilogramów. Ich zużycie jest stale monitorowane przez specjalne czujniki. To dzięki tym elementom maszyna może wgryzać się w kolejne warstwy terenu.
 
Nie jest to łatwe zadanie, ponieważ pod miastem znajdują się piaski, wapienie, iły i skały polodowcowe. Maszyna drążąca musi z łatwością zmielić to wszystko na urobek i usunąć z czoła tarczy. Zostanie on wydobyty specjalnymi taśmociągami, a w jego miejsce powstanie oczekiwany tunel o szerokości 6,1 metra liczonej wraz z obudową.
Tunel na trasie II linii metra na trasie od Woli w kierunku rzeki będzie drążony coraz głębiej. Najgłębiej będzie pod dnem Wisły, ze względu na konieczność drążenia aż 8 metrów poniżej rzeki, oraz konieczność "przejścia" pod I linią. Najgłębszą stacją będzie ta mieszcząca się przy Nowym Świecie. Znajdzie się aż 30 metrów pod ziemią.
 
Żeby zrozumieć jak wielki jest to postęp technologiczny należy porównać obecny stan z pracami przy pierwszej linii metra. Ówczesna technologia, pochodząca jeszcze z lat 30stych XX wieku pozwalała na drążenie 1-2 metrów na dobę. W pracach podziemnych uczestniczyli górnicy, którzy łopatami wynosili urobek poza tunel, a w sytuacji gdy skała okazywała się zbyt twarda do jej przebicia przystępowali do pracy z kilofami i młotami pneumatycznymi.
 
Wielkość maszyn drążących jest bardzo różna i zależna od zapotrzebowania danego projektu. Szerokość tunelu reguluje średnica tarczy wiertniczej wedle zasady że im większa tarcza tym szerszy tunel. Największą maszynę drążącą wybudowano w Chinach. Średnica jej tarczy wynosiła 15,43 metra czyli była ponad dwa razy większa od tych które zbudują nam II linię metra.
Wykop Skomentuj2
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale