Wyciek danych z biura podróży. Wicepremier radzi, co zrobić

Redakcja Redakcja Cyberbezpieczeństwo Obserwuj temat Obserwuj notkę 4
Spółka zarządzająca biurem podróży ITAKA poinformowała o cyberataku, w wyniku którego doszło do wycieku danych osobowych części użytkowników jej platformy. Incydent został potwierdzony przez Ministerstwo Cyfryzacji. Rząd uruchomił NASK.

Wyciek danych klientów ITAKI

O incydencie ITAKA poinformowała w piątek, wskazując, że do ataku doszło dzień wcześniej. „Nieuprawniona osoba lub grupa osób uzyskała dostęp do części danych osobowych użytkowników posiadających konta w Strefie Klienta – takich jak imię i nazwisko, adres e-mail oraz numer telefonu” – przekazała spółka w oświadczeniu.

Jednocześnie biuro podróży zapewniło, że bezpieczne pozostają dane dotyczące rezerwacji, płatności i uczestników wyjazdów. Nie doszło również do wycieku haseł klientów. 


NASK i służby działają po ataku hakerskim

O sprawie poinformował na platformie X (dawniej Twitter) wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.

"Uwaga! Ważna informacja w związku z atakiem hakerskim na Nowa Itaka spółka z o.o. Specjaliści z NASK pozostają w bieżącym kontakcie z biurem podróży ITAKA, z którego wyciekły dane logowania części klientów. Rozpoczęły się również działania operacyjne służb, mające doprowadzić do wykrycia sprawców” – napisał Gawkowski.

Wicepremier dodał, że wkrótce każdy klient ITAKI będzie mógł sprawdzić, czy jego dane znalazły się wśród tych, które wyciekły. W tym celu należy skorzystać ze strony bezpiecznedane.gov.pl. 

Zmień hasło i zastrzeż PESEL

Minister cyfryzacji przypomniał też podstawowe zasady bezpieczeństwa po wycieku danych. Zalecił, by użytkownicy niezwłocznie zmienili hasło do konta ITAKA, włączyli uwierzytelnianie dwuskładnikowe, a także korzystali z menadżera haseł, który może generować i zapamiętywać silne kombinacje znaków.

"Zawsze warto mieć także zastrzeżony numer PESEL – wówczas nikt nie zaciągnie zobowiązania finansowego na nasze dane. PESEL można zastrzec szybko w aplikacji mObywatel” – przypomniał Gawkowski.


ITAKA uspokaja klientów 

Spółka "Nowa Itaka” podkreśliła, że incydent dotyczył wyłącznie danych kontaktowych klientów i nie obejmował informacji o płatnościach ani rezerwacjach. Zapewniła również, że podjęła współpracę z ekspertami ds. cyberbezpieczeństwa, aby zabezpieczyć systemy przed podobnymi atakami w przyszłości.

Wszystkie osoby posiadające konto w Strefie Klienta ITAKI zachęca się do ostrożności wobec podejrzanych wiadomości e-mail i SMS-ów, które mogą być próbami phishingu.  


Fot. Biuro podróży Itaka

Red.  

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj4 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (4)

Inne tematy w dziale Technologie