Aetius Aetius
143
BLOG

Konsekwencje prawdy.

Aetius Aetius Polityka Obserwuj notkę 20

Ta notka jest kontynuacją poprzedniego cyklu pod wspólnym tytułem "Cena prawdy". Widziałem różne komentarze, nie tylko zresztą pod moją notką. Generalnie wiele obraca się na wspólnej osi hasła "prawda was wyzwoli". O ile zgadzam się z tym ogólnym twierdzeniem, to w przypadku spraw politycznych dodałbym jeszcze jeden człon:

"Prawda Was wyzwoli, ale niech nie zastanie Was nieprzygotowanymi, nagimi i z ręką w nocniku!"

Już zapewne domyślacie się o co mi chodzi. Zresztą treść poprzednich notek, zwłaszcza notki "Cena prawdy 2" już mocno sugerowały mój tok myślenia.

Chodzi mi o mądrość i strategię, które powinny być towarzyszami patriotyzmu i uniesień serca. Niestety nasi przodkowie mniej cenili te cnoty bardziej w poważaniu mając osobiste męstwo i przelewanie krwi za ojczyznę. A ja chciałbym, byśmy w końcu zaczęli myśleć trochę jak amerykański generał Patton:

"Celem wojny nie jest śmierć za ojczyznę, ale sprawienie, aby tamci sk......e umierali za swoją."

Wyciągam przykłady i słowa wojenne nieprzypadkowo. Jak pisałem w poprzednich notkach wykrycie i udowodnienie zamachu oznaczałoby prawie automatycznie postawienie Polski, a może i NATO (nieprzypadkowo dodałem "a może", ale o tym później) na krawędzi konfliktu, może nawet zbrojnego. Na pewno dyplomatycznego i gospodarczego, który balansowałby na krawędzi eskalacji miltarnej.

Czy NATO automatycznie poparłoby nas? Oto jest pytanie. Moim zdaniem nie. W każdym razie duża szansa na polityczny rozłam, który mógłby doprowadzić nawet do rozpadu paktu. Moskwa zapuściła mocno korzenie ekonomiczne i polityczne w krajech NATO, zwłaszcza w Niemczech, ale i we Francji, Hiszpanii. Z krajów europejskich jedynie Wielka Brytania wydaje się być w miarę swobodna. Pozostaje USA, ale ostatnie ruchy wyraźnie wskazują na znaczne zbliżenie Waszyngtonu i Moskwy. Owo zbliżenie wydaje się mieć co prawda charakter tymczasowego interesu, ale na jakiś czas stawia ewentualną pomoc USA od znakiem zapytania. Jak pisałem w poprzedniej notce osamotnieni nie mamy najmniejszych szans w konflikcie politycznym, gospodarczym (uzależnienie energetyczne, choć tu można coś zaradzić, jeszcze można), a w końcu militarnym.

Właśnie, znaki zapytania. Wielkim znakiem zapytania jest chęć krajów NATO do poznania ewentualnej prawdy o zamachu (przypominam, że cykl moich notek ma charakter ćwiczenia "co by było gdyby"). Moim zdaniem trzeba się liczyć z naciskami na wyciszenie sprawy i znalezienie dyplomatycznych rozwiązań przynajmniej przez częśc krajów. Zachód nie ma ochoty na konflikty w Europie. Zachód pragnie pojednania. Ewentualnie z łaski może gdzieś wysłać mały korpus ekspedycyjny, byle daleko od granic. To wszystko. NATO nie ma kłów, oprócz może UK i USA.

Nie piszę tu o uwarunkowaniach wewnętrznych. Wielu blogerów zrobiło tu wielką pracę, a ostatnio jestem pod wrażeniem notki ndb2010. O tym również, a może przede wszystkim, należy pamiętać.

Co zatem robić? Czy jest jakaś nadzieja? Myślę, że taka, hipotetyczna sytuacja moze być jednym z tych wielkich wyzwań, które stoja przed narodem. Wyzwań, które będą wymagały przede wszystkim mądrości i umiejętności startegicznego myślenia. Myślenia obejmującego wiele zmiennych, duże przestrzenie oraz perspektywę wielu, wielu lat. Będą wymagały niezwykłej odwagi, ale i przebiegłosci, rozwagi, dyscypliny i umiejętnosci organizacyjnych. Ale i gotowości do wyrzeczeń, może nawet i cierpień. Obawiam się, że same porywy serca bez myśli strategicznej mogą sprowadzić na naród jedynie cierpienie i klęskę, poczucie poniżenia, zhańbienia i upokorzenia. Tego nie chcemy.

Co robić zatem?

O tym nie będę pisał.

Potrzeba nam w tej chwili rozwagi, trzeźwego spojrzenia i chłodnego umysłu. Wiem, że moze to brzmieć dziwnie, ale tak właśnie jest. Gdy wyłączy się emocje opadają wszytskie zasłony, które na nich są zawieszone. A po ich odpadnięciu będzie widać więcej.

Dziękuję za uwagę

Aetius
O mnie Aetius

Jestem tym wszystkim, co ukazuje się po odrzuceniu tego, czym nie jestem.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka