Blog
Janke Post
Igor Janke
Igor Janke były dziennikarz
312 obserwujących 885 notek 3812533 odsłony
Igor Janke, 14 czerwca 2010 r.

Olechowski dla Salon24.pl: umowa z Rosją nas uzależnia

O gazie łupkowym, bezpieczenstwie energetycznym, europejskiej armii, narodowości pieniędzy, konferencji Blidenberg mówi Andzrej Olechowski w drugiej części wywiadu dla blogerów Salon24.pl

Krzysztof Mączkowski, majakb, kosikm: Jakie kroki podjąłby Pan w sprawie gazociągu północnego? Jaka politykę powinniśmy prowadzić wobec gazowego potentata (Rosji)? Co Pan sądzi o podpisanej przez rząd polski umowie gazowej, która uzależnia nas od Rosji na 27 lat? Co Pan sądzi o szansach, jakie może nam dać gaz łupkowy?

Po pierwsze chciałbym, aby gaz z łupków okazał się naszym nowym bogactwem naturalnym, ale wypowiedzi polityków na ten temat wydają mi się przedwczesne i niepotrzebnie wprowadzające zamęt w umysłach publiczności. Zdziwiła mnie wypowiedź ministra Sikorskiego, że Polska może będzie drugą Norwegią. Przeżyłem już odkrycie złóż ropy naftowej i wypowiedzi, że będziemy drugim Kuwejtem. Politycy znają się na takich sprawach najmniej, wiec lepiej ich nie słuchać. Po drugie, jestem zaniepokojony tak dużym uzależnieniem Polski od importu gazu z Rosji jaki nastąpi w wyniku nowej umowy.

Igor Janke: Gdyby został Pan prezydentem, podjąłby Pan próbę zmiany tej tej umowy?

Na pewno chciałbym poważnej dyskusji na ten temat. Będę prezydentem aktywnym w sprawach gospodarczych i chciałbym brać udział w podejmowaniu decyzji w tych sprawach, chciałbym je racjonalizować.

IJ: To decyzja bardziej polityczna.

Nie, gospodarcza. Ja przybieram inną perspektywę. Mnie ta sprawa interesuje wyłącznie z perspektywy cen. Monopol, uzależnienie od jednego dostawcy, oznacza wyższe ceny. Sprawy polityczne w tym aspekcie wydają mi się mniej istotne. Jestem świadom, że Rosja używa surowców energetycznych w celach politycznych, ale nie waży się tego robić w stosunku do państw, które płacą w terminie, są dużymi krajami i mają oparcie w sojuszach. Moje obawy nie są więc polityczne. Boję się po prostu wysokich cen.

IJ: Nie uważa Pan, że kwestia bezpieczeństwa energetycznego, którą wprowadził do polityki Lech Kaczyński, to jeden najważniejszych naszych najpoważniejszych problemów?

Taka ocena jest przesadna. Chciałbym jednak widzieć większy postęp na drodze do dywersyfikacji dostaw surowców energetycznych. Nie widzę postępu w budowie gazoportu. Odsuwa się perspektywa budowy elektrowni atomowych - na rok 2024 z obiecywanego 2020. Restrukturyzacja i deregulacja produkcji energii elektrycznej, która się łączy ze zwiększoną konkurencją, stała się zakładnikiem grup interesów w tym przemyśle, a klienci są całkowicie ignorowani. Skutkiem tego mamy najszybszy wzrost cen energii elektrycznej w Europie. Sytuacja energetyczna jest niesłychanie delikatna i niepokojąca. Za cztery lata grożą nam wyłączenia prądu! A jeśli chodzi o gazociąg północny, to bym się teraz do niego podłączył.

Adam Fularz, liberałowie: Czy zamierza Pan poprzeć lub pracować nad reformami, mającymi na celu rozbicie monopoli rządowych w energetyce, pasażerskich kolejach dalekobieżnych i regionalnych, w gazownictwie?

Tak.

Adam Fularz: Czy poprze Pan prywatyzację rządowych portów lotniczych i morskich, dworców kolejowych i autobusowych, rządowych przewoźników lotniczych, kolejowych i morskich?

Tak.

Adam Fularz: Czy poprze Pan wprowadzenie myta za wjazd do centrów polskich miast wzorem polityki niektórych miast świata?

Nie. Sytuację w tych centrach można poprawić jeszcze innymi środkami niż ograniczaniem wjazdów.

Adam Fularz: Czy sprzyja Pan ekologicznej polityce transportowej (stawianie na transport zbiorowy, pieszy i rowerowy, eliminowanie samochodów z centów miast)?

Tak.

Consolamentum, OBYWATEL: Czy uważa Pan za dobre rozwiązanie przyjęcie jako zasady i celu polskiej polityki transportowej, że tranzyt towarów przez Polskę będzie odbywał się przy użyciu kolei, co znajduje swój wyraz w haśle „Tiry na tory”?

Tak, tę zasadę lansowałem już w 1990 roku.

Consolamentum: Czy zmiana proporcji dotacji dla transportu samochodowego i kolejowego na bardziej równomierne (obecnie transport drogowy pochłania znacznie większe środki budżetowe niż koleje) jest dobrym pomysłem?

Tak. Jestem entuzjastą szybkich kolei.

Cosnolamentum: Czy posiadanie jednych z najniższych w regionie opłat (winiet) za przejazd samochodów ciężarowych jest korzystne dla Polski?

Nie.

Wieńczysław Nieszczególny: W jaki sposób zamierza Pan zmniejszyć deficyt budżetowy i spłacić dług publiczny?

Nie przez podnoszenie podatków. Wybór ścieżek i konkretnych sposobów obniżania wydatków stanowi esencję debaty międzypartyjnej. Zostawiam więc go partiom.

Adam A.: Co zamierza Pan zrobić i jak zmienić polskie szkolnictwo, które w obecnym stanie jest realnym zagrożeniem polskiej racji stanu? Uniwersytet Warszawski jest pod koniec rankingu 400 najlepszych uniwersytetów na świecie?

Opublikowano: 14.06.2010 12:56.
Autor: Igor Janke
Skomentuj Obserwuj notkę Napisz notkę Zgłoś nadużycie
NEWSY - TOP 5

O mnie

prezes niezależnego think tanku Instytut Wolności, www.instytutwolnosci.pl, partner w firmie doradczej Bridge

Ostatnie notki

Obserwowane blogi

Ostatnie komentarze

  • Dzięki za ten tekst. Bardzo boli mnie, kiedy wielu moich kolegów czy ludzi o zbliżonych...
  • Droga Janko, bardzo mi przykro z powodu tych komentarzy. To podłe, ale nie warto tym się...
  • @INTAQ Na naszych zasadach - jesli coś będzie nie tak - będzie reagować. Na żadne...

Tematy w dziale