kejow kejow
600
BLOG

Własność rurociągów - legislacja, sądy, prawo

kejow kejow Gospodarka Obserwuj notkę 5

Spór ukraińsko-rosyjski o rurociągi
Sąd gospodarczy obwodu rówieńskiego 22 marca uznał prawo własności Ukrainy do części przebiegających przez terytorium ukraińskie rurociągów do transportu produktów naftowych, należących do rosyjskiej spółki Transnieftieprodukt (córki koncernu Transnieft'). Wyrok jest nieprawomocny. Transnieftieprodukt zapowiedział apelację. Firma wskazuje, że przejęła rurociągi na mocy umowy międzyrządowej z Ukrainą z 1993 r., zatem sprawa w ogóle nie podlega jurysdykcji ukraińskich sądów. Transnieftieprodukt ostrzega, że może dojść do zatrzymania tranzytu paliw przez Ukrainę na Węgry i do państw Europy Południowej.
Rurociągi mają przejść na własność ukraińskiego Funduszu Majątku Państwowego. Według dziennika "Kommiersant" ma nimi zarządzać spółka Ukrtransnafta.
2011.03.24, Interfax, www.rian.com.ua, www.transnefteproduct.ru, www.kommersant.ru
OSW

Prawo do własności gruntu art.143 K.C. a rurociąg

Przez grunt rolny przebiega rurociąg gazowy, nie jest on wydobywany tylko przesyłany. Czy jako właściciel mam prawo do pobierania jakichkolwiek gratyfikacji finansowych? Czy to co jest wewnątrz gruntu należy do Skarbu Państwa? Czy w przypadku awarii rurociągu moge odmówić wjazdu na teren uprawny, jezeli nie czy przysługuje mi odszkodowanie i na jakich warunkach.

Historie w polskim sejmie przedwojennym dot. rurociagów

Wniosek nagły posła Diamanda i tow. w sprawie przymusowego wywłaszczenia rurociągów gazowych p. Lewakowskiego w Zagłębiu Borysławskim.

Wniosek nagły posła Diamanda i tow. w sprawie wyłącznego uprawnienia państwa do zakładania rurociągów, służących do przeprowadzania gazów ziemnych

Parlamentaia II RP

Prawne zmiany w odszkodowaniach

Sejm uchwalił 17 grudnia 2010 r. ustawę o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o ochronie przyrody (Dz. U. z 2011 r. Nr 34, poz. 170). Zmiany wprowadzone tą ustawą mają znaczenie przede wszystkim dla przedsiębiorców, którzy dostarczają wodę, ciepło, energię elektryczną czy inne media, a więc i takich, w których udział mogą mieć jednostki samorządu terytorialnego.
Zmiany wprowadzone w ustawie z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tj.: Dz. U. z 2011 r. Nr 12, poz. 59) dodano art. 39a, zgodnie z którym możliwe będzie ustanowienie, za wynagrodzeniem, służebności drogowej bądź służebności przesyłu na nieruchomościach pozostającej w zarządzie Lasów Państwowych. Służebność będzie mógł ustanowić właściwy miejscowo nadleśniczy, za zgodą dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych i z zachowaniem zasad gospodarki leśnej. Wynagrodzenie z tego tytułu stanowić będzie przychód własny Lasów Państwowych. Co ciekawe, ustawa w tym przypadku określa precyzyjnie tylko sposób ustanawiania wynagrodzenia na rzecz przedsiębiorstwa zajmującego się przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej. Odpowiadać ma ono wartości podatków i opłat ponoszonych przez Lasy Państwowe od części nieruchomości, z której korzystanie jest ograniczone w związku z obciążeniem służebnością. Zapis taki wprowadzono po rozpatrzeniu poprawek Senatu, pierwotny projekt zakładał taki sposób ustalania wysokości wynagrodzenia w stosunku do wszystkich przedsiębiorców, na rzecz których ustanowiono służebność. Jednocześnie wprowadzone zmiany nakładają na przedsiębiorcę obowiązek usuwania drzew, krzewów lub gałęzi zagrażających funkcjonowaniu wspomnianych w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego urządzeń służących do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz innych urządzeń podobnych.
Kolejne zmiany, dużo bardziej znaczące z punktu widzenia gmin, wprowadzono w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (tj.: Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220 ze zm.). Zmiany te pozwalają wspomnianym wyżej przedsiębiorcom na usuwanie drzew i krzewów stwarzających zagrożenie dla urządzeń przesyłowych także bez zgody właściciela bądź użytkownika wieczystego nieruchomości. Z chwilą wejścia w życie nowelizacji przedsiębiorca będzie mógł złożyć wniosek do wójta, burmistrza albo prezydenta miasta o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów. Wiązać się to będzie jednak z wypłatą przez przedsiębiorcę odszkodowania na rzecz właściciela albo użytkownika wieczystego nieruchomości. Jego wysokość ustalana będzie w drodze umowy między wspomnianymi wyżej podmiotami. Jeżeli jednak w ciągu 30 dni taka umowa nie zostanie zawarta, wysokość odszkodowania określi wójt, burmistrz lub prezydent miasta, który wydał zezwolenie. Zastosowanie przy tym znajdą przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tj.: Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 ze zm.) dotyczące odszkodowania za wywłaszczenie nieruchomości. Ponadto za usunięcie drzew lub krzewów, które zagrażają funkcjonowaniu urządzeń przesyłowych nie będą pobierane opłaty.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia, tj. 3 marca 2011 r.

Artykuł pochodzi z Serwisu Samorządowego www.lex.pl/samorzad

 

Nabywanie przez cudzoziemców nieruchomości pod lokalizowanie linii przesyłowych energii oraz paliw.

Zgodnie z prawem Unii Europejskiej obywatele oraz przedsiębiorcy jednego państwa członkowskiego mogą co do zasady nabywać nieruchomości na terytorium innego państwa członkowskiego na tych samych zasadach co jego obywatele i przedsiębiorcy (zasada równego traktowania). Innymi słowy posiadanie obywatelstwa lub prowadzenie przedsiębiorstwa na prawie jakiegokolwiek państwa członkowskiego Unii Europejskiej nie może być podstawą ograniczeń w nabywaniu nieruchomości na terytorium innego państwa członkowskiego. Prawo wspólnotowe konsekwentnie zakazuje dyskryminacji ze względu na przynależność państwową w zakresie podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej. Państwa członkowskie nie mogą nie tylko różnicować reguł dotyczących wykonywania samej działalności ale również nie mogą różnicować systemu ułatwień od których zależy efektywne jej wykonywanie w zależności od przynależności państwowej. Do istoty swobody prowadzenia działalności gospodarczej należy prawo nabywania, korzystania i dysponowania prawem własności (użytkowania wieczystego) nieruchomości w państwie, na terytorium którego wykonywana jest działalność. Innymi słowy obywatele i przedsiębiorcy z jednego państwa członkowskiego maja prawo nabywania nieruchomości na terytorium innych państw członkowskich Unii. Prawo wspólnotowe nie ustanawia w tym zakresie żadnych wyjątków dotyczących rodzaju prowadzonej działalności, swoboda ta więc obejmuje również przedsiębiorstwa których przedmiotem działalności jest przesył energii oraz paliw. Jedynymi dopuszczalnymi na gruncie prawa Unii Europejskiej ograniczeniem w tym zakresie jest ochrona zdrowia porządku oraz bezpieczeństwa publicznego.

Kejow

kejow
O mnie kejow

Działam głównie w samotności piszę pracuję - staram się robić to co lubię. Poszukuję nowości przy pewnym konserwatywnym podejściu i racjonalnym spojrzeniu - ale nie omijam słowa fantazja. lex brevem esse oportet quo facilius ab imperitis teneatur - przepis prawny powinien być zwięzły, aby ludzie z nim nie obeznani tym łatwiej go przestrzegali, łatwiej mogli go zapamiętać ------------------------

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (5)

Inne tematy w dziale Gospodarka